koska teillä ruvettiin kävelemään?

viima

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei kyselisin nyt minkä ikäisenä teillä rupesi lapsi/lapset kävelemään? Meillä on tyttö 1v ja 2kk. Eikä vieläkään kävele. Kontii ja nuosee polvilleen ja polvillaan kävelee kuin pigviini eteen päin.

Olenkin huolissaan siitä ettei kävele jo! koska on tuon ikäinen.
Kun ottaa käsistä kiinni tyttöä ja kävelee eteen päin niin ei menee montaakaan askelta kun putoaa jo polvilleen.

Tukea vasten kevelee tukevasti.

Onko muilla näin?
-kiitos jo etukäteen vastauksista-
 
meillä esikko oppi 1v iässä,mutt sinuna en olisi vielä huolissaan. tiedän parikin joiden lapset vanhempia kuin teidän eikä kävele. nuorimmainen ei viel edes nouse seisomaan,joten veikkaan et neiti lähtee kävelemää myöhään. huoli pois,vaikka toki stä miettii kaikenlaista..
 
Meillä tyttö alkoi kävelemään ilman tukea tasan 11kk iässä, mutta se käsittääkseni onkin hurjan aikasin.
Jos oikein oon ymmärtänyt, niin on ihan normaalia, että lapsi oppii kävelemään vaikkapa 1v6kk iässä. Että elä turhaan huoli, mun mielestä kuulostaa normaalilta tyttösi tahti oppia! Varsinkin, kun hän kävelee tuen kanssa. Ehkäpä hän vain on todennut konttaamisen helpommaksi, ja siksi pudottautuu polvilleen käsistä pidettäessä. :)
 
esikoinen oppi n 11kk ikäsenä,toka siinä 1v-1v1kk ikäsenä ja kolmas  ennen 1vuotis synttäreitä. Minä itte oon oppinu 1v3kk ikäsenä kävelemään..kuulema :) Ei ole vielä hätää mitään jos ei ton ikäsenä kävele. Aika aikaansa kutakin.emoticon
 
esikoinen oppi n 11kk ikäsenä,toka siinä 1v-1v1kk ikäsenä ja kolmas  ennen 1vuotis synttäreitä. Minä itte oon oppinu 1v3kk ikäsenä kävelemään..kuulema :) Ei ole vielä hätää mitään jos ei ton ikäsenä kävele. Aika aikaansa kutakin.emoticon
 
Meillä oli poika n. kahta viikkoa yli vuoden ikäinen kun lähti ilman tukea kävelemään. Mutta meitä kyllä varoteltiin neuvolassa siitä että jos toinen vanhemmista on lähtenyt aikanaan myöhään liikkeelle, taipumus periytyy herkästi lapselle. Itse olen oppinut vasta 14 kk ikäisenä kävelemään joten oltiin varauduttu siihen että poikakin oppii myöhään, vaan toisin kävi. Onko teistä jompikumpi oppinut myöhään kävelemään? Löytyisikö selitys siitä? Meille kyllä myös sanottiin neuvolassa että ellei poika lähde kävelemään viimeistään n. 14 kuukauden iässä, pitää varata aika neuvolaan motoriikan tarkastukseen. En tiedä tarkemmin mitä se pitää sisällään, mutta olisiko teillä mahdollista päästä sellaiseen?
 
Mun tyttö on 1 v 2 vk enkä ole huolissani vaikkei osoita halua lähteä kävelemään, ei edes seiso tuetta. Mummonsa sanoi, että vanhan kansan mukaan liikkumisen kehitys jää, jos puhuminen alkaa. No, tyttö pulputtaa omaa kieltään koko ajan, joten fyysisesti rauhallisia aikoja minulle tiedossa emoticon
 
Meillä käveltiin hiukan reilu 9kk iässä. Tuttavalla tyttö taisi olla juuri tuon 1v 2kk kun lähti liikkeelle. Toiset lähtee aiemmin ja toiset myöhemmin, toiset "keskittyy" puhumiseen ja unohtaa liikkumisen ja toiset osaa kaiken. Niin se vain menee ja on ihan normaalia :o)
 
Meidän taapero lähti kävelemään 1v ikäisenä, tosin puheleekin ihan kiitettävästi ja varsinkin nyt tulee uusia sanoja joka päivä. En olisi huolissani vaikkei vielä kävelekään, miun kaverin lapsi lähti joskus 1½v ikäisenä vasta kävelemään.
 
Mä olen kanssa kuullut että näissä on hirveästi eroja, enkä sinuna olisi vielä huolissani :)
Mun poika otti ekat askeleensa n.10kk ja siitä se parani ja parani koko ajan, 11kk käveli jo suurimman osan ajasta ja vuoden ikäsenä oli jo hassua jos meni kontilleen :) Ekat sanatkin tuli tosi aikasin, vähän yli 8kk, mut kuten joku aiemmin sanoi, niin usein lapset "tallovat sanansa" ja niin meilläkin loppui melkein kaikki jutut siihen kun lähdettiin kävelemään ja edelleen niitä odotellaan.
 
Meillä tyttö oppi kävelemään jo 9kk ikäisenä, mutta se ei aina ole edes hyvä oppia kävelyä aikaisin, koska älyllinen puoli ei ole vielä niin kehittynyttä. Meillä on todella ollut ongelmia kun lapsi osasi juosta jo alle vuoden ikäisenä eikä yhtään ymmärtänyt mihin voi mennä ja mihin ei. Lisäksi aikaisin kävelemään oppineet kävelevät muita useammin vielä aikuisenakin virheasennoissa tai varpaillaan. Meillä on onneksi kaikki mennyt hyvin.

Tutulla taas tyttö ei vielä 1,5-vuotiaanakaan edes noussut seisomaan, mutta oppi kävelemään 1v 9kk ikäisenä ja nyt 2-vuotiaana juoksee jo kovaa. Hän on luonteeltaankin rauhallinen lapsi, eikä ole varmaan kokenut tarpeelliseksi kävellä aiemmin. Tuttuni käytti tyttöä myös fysioterapeutilla 1,5-vuotiaana, mutta mitään vikaa ei ollut ja kaikki menikin sitten ihan hyvin omalla painollaan.

Tässäkin varmaan pätee se, että sitten vasta kannattaa tosissaan huolestua kun neuvolassa huolestutaan! :)
 
8,5kk meillä poika alkoi kävelemään tukia vasten. 10kk ensiaskeleita ilman tukea ja kaks viikkoo tästä eli 10,5kk käveli ja juoksi jo kovaa vauhtia.
 
Kiitos vastauksista! Joku kysyikin että koska me vanhemmat ollaan lähetty käveleen. Itse olen lähtenyt 1v ikäsäne ja mies on lähtenyt puolentoista vuoden iässä. ja monesti olen kuullut että silläkin on vaikutusta. Viimmeksi neuvolassa käydessämme neuvolan täti sanoi kun näki tytön kävelevän tukea vasten ettei ole mitään hätää! Itseäni vain mietitytääemoticon

Ja nyt muutamien viikkojen ajan olemme laittaneet Tytön lattialle seisomaan ja pidetty käsistä kiinni ja sitten päästetty irti ja tyttö on joko horjahtanyt heti eteen päin tai sitten jäänyt seisomaan =)  Ja tänään pysyi hienosti jo ilman tukea pystyssä, mutta ei vaan tohtinut siitä lähtee käveleen.
Mutta katotaan parin viikon kuluttua.
 
Meillä tyttönen oli 9,5kkk kun otti ensimmäiset askeleensa ilman tukea sitä ennen kävellyt n.1kk-1,5kk tukea vasten.Nyt siis 10kk ja kävely parantuu koko ajan. Mennään pitempiä matkoja ja askel vahvistuu. On vissiinkin tosi yksilöllistä miten kukakin oppii, turha varmaan huolestua vielä, eiköhän ne kaikki aikanaan opi kävelemään! =)
 
Meillä esikoinen alkoi kävellä 11kk iässä ilman tukea.  Vuosikkaana alkoi olla jo tukevampaa menoa (eka kuukausi meni siis rauhallisesti köpötellen).  1v 1kk iästä on käytännössä juossut taukoamatta...  Odotellaan täällä että koskahan se oppisi pysähtymään ;)

Ei sillä kävelemään oppimisella ole kiire.  Kaiketi se on semmonen asia mihin 2v-neuvolassa sitten tartutaan jos ei vielä ole oppinut???  En kyllä tiedä.  Ja varmaan vaikkei sillonkaan sattuisi jostain syystä olemaan "tolpillaan" niin ei välttämättä mitään huolta olisi.
 
Teidän tyttö taitaa olla vain varovainen ja harkitsevainen :) Jos kerran tukea vasten kävelee jo tukevasti, niin en olisi minäkään huolissani.

Meidän tyttö lähti kävelemään ilman tukea vähän ennen vuoden ikää, mutta tooosi tosi varovasti ja vain pieniä välimatkoja kerrallaan käveli pitkään. (Ja minä olin onnellinen, kun tyttö otti rauhallisesti eikä heti lähtenyt juoksemaan ja koheltamaan :D)
 
Takaisin
Top