Koska tää helpottaa?!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sadtiredmama
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
S

sadtiredmama

Vieras
Joo, vauvavuosi on rankka, koliikkia, rintatulehduksia ja unettomia öitä, eikä mulla tosiaankaan ollut mitään vaaleanpunaisia kuvitelmia siitä. Mutta eikö sen pitänyt vauvavuoden jälkeen edes vähän helpottaa? Tyttö on 11kk ja on oppinut ketterästi kävelemään tukea vasten, vetämään kaiken ulos kaapeista, kaivamaan multaa ja vaikka mitä muuta kivaa, ja tästähän se rankka vaihe vasta tuntuu alkavan... Yöt on edelleen yhtä härdelliä ja lapsen nukuttamiseen menee joskus tunteja. Tää melkein vuosi on tehnyt musta zombien, enkä tiedä milloin mun pää äjähtää. Onko teillä helpottanut milloin tämä? Tai milloin lapsen kanssa alkaa olla helpompaa? Anteeksi avautuminen, kyllä tytön kanssa on ihania hetkiä, mutta varsinkin iltaisin sitä haluaisi lähinnä sammuttaa aivot ja nukkua vuoden. Mutta aamulla tuntuu olevan vielä väsyneempi...

Voi ei! Millainen päivärytmi teillä on, ja millaiset iltarutiinit? Meillä ei muita vaikeuksia oikeestaan ku just toi välillä parikin tuntia kestävä nukutus.. Meillä helpotti kun päikkäreitä aikaistettiin (ennen n.klo 13-15, nykyään n.klo 12-14) ja kun luovuttiin iltapullosta. Myös noi iltarutiinit on tärkeet, meillä menee telkkari kiinni klo 19.30, samalla sammutellaan isoimmat valot koko talosta ja aletaan iltapuuhiin, siis ei missään pimeässä mutta vähän pienemmässä valaistuksessa. Joka ilta syödään, käydään pesulla, vaihdetaan yöpuku, annetaan iltapusut (isille, äidille (ja muille paikallaolijoille), keinulampaalle ja isosiskon kuvalle.. :D) ja sitten petiin. Sanon joka ilta samat sanat: pää tyynyyn, peitto päälle, hyvää yötä, pim-pam-pom, nähdään sitten aamulla. Sit vielä vilkutetaan ja lähden pois. Joskus tyttö on hereillä puoli tuntia, joskus nukahtaa heti, mutta ihan ihmeen kautta ollaan päästy tähän! Joinain iltoina laitan neidille Muumi-sadun levyltä, jos ite älyää sitä pyytää, mutta nukkuu kyllä ilman sitäkin.

Toivottavasti teillä helpottais! Saisitko lasta hoitoon joskus että saisit ite levättyä?

Meillä on aina ollut säännölliset rutiinit mutta siitä huolimatta oli härdelli päällä jossain vaiheessa. Rupesi nukkumaan kunnolla vasta liki 1,5v.iässä. Vieläkin heräilee öisin ja iltaisin nukahtaminen voi kestää vaikka ei mitään erityistä olisi päivän aikana tapahtunut. Jos on hyvä tukiverkosto olemassa niin sitä kannattaa hyödyntää mahdollisimman paljon jotta saisi levättyä. Ja toki ne säännölliset rutiinit on hyvä pitää koko ajan. Se helpottaa jossain vaiheessa, itse odotin sitä kun kuuta nousevaa ja onneksi se vaikea vaihe meni aikanaan ohi. Voimia kovasti!

Minun esikoiseni nyt siis jo tosin 11v tyttö heräili 3hvälein tuohon 1v 6kk asti, ja sitten se nukutus saattoi kestää
ainakin sen 1-2 h oli ruutinit, mutta ei auttanut oli unikoulut ei auttanut...
nytkin nukahtaminen vielä iltaisin tooooodellaaaaaa vaikeaa :eek: Tosin enää ei moneen vuoteen ole tarvinnut sitä nukuttamista.. ei menen mihinkään yö kylään koska ei saa siellä unta huoh!

Mulla oli hirveä tressi tytön nukkumisesta, että saako tarpeeksi unta, mutta nyt olen lopettanut tressaamisen
nukkuu minkä nukkuu... on kuitenkin päivällä pirteä ja jaksaa harrastaa, ja syö normaalisti, ja kasvaa ihan ok!

Mutta tuo pienen lapsen nukkumaan meno kyllä uuvuttaa jos siihen menee tunteja voimia sinne, kyllä se jossain vaiheessa helpottaa.

Ja poikani 5v on ollut aina hyvä nukkumaan, ja ei todella tarvitse mitään nukutteluja, kait nuokin muksut siinä suhteessa ovat yksilöllisiä unensa tarpeen mukaan :wink

Lapset on kyllä todella yksilöitä mitä tulee unen tarpeeseen. Meillä poika ei nukkunut vauvana kun ihan lyhyitä pätkiä päikkäreitä kun muiden vauvat nukku 3h putkeen. Eikä ne yöunetkaan ollu kovin pitkät. Mutta poika on vissiin tullut äitiinsä, itsekin olen vähäuninen. Nyt 2-vuotiaana nukkuu 2h päikkärit ja 10h yöunet päälle. :)

Jos ette ole kokeilleet unikoulua, niin suosittelen lämpimästi! Meillä on ollut kaksi unikoulua, ensin "irti tissistä"-unikoulu ja pari kuukautta myöhemmin pistäytymisunikoulu, koska tyttö alkoi vaatimaan syliä monta tuntia yössä. Ei mitenkään voitu jaksaa alle 5 tunnin unilla pidemmän päälle. Lääkäriltä saatiin hyvät ohjeet ja tsempit.

Kyllähän vauvan kanssa toki voi olla rankkaa vaikka nukkua saisikin...Mun mielestä se on rankkaa, kun vauva on itkuinen...esim kun tekee hampaita. Pikkuvauvana meidän tyttö oli kovin itkuinen ja se oli kyllä hermoja ja sydäntä raastavaa. Nyt kun tyttö on 10 kk niin meillä on jo noin sata kertaa helpompaa, mutta nyt on vähän erilaiset haasteet... :)

Takaisin