Koska kertoa raskaudesta pomolle?

M

Marikata

Vieras
Kaikessa yksinkertaisuudessaan, koska te olette kertoneet raskaudestanne pomollenne? Mikä kp? Oletteko odottaneet, että raskaus ensiksi näkyy, vai oletteko olleet ajoissa liikenteessä?

Itse olen alkanut harkita asiaa tässä vaiheessa (kp 11+3) kun alkaa olemaan noita erilaisia lääkärikäyntejä, jotka tietysti pitäisi sumplia jotenkin työaikana käytäviksi..

Miten esimiehenne ovat ottaneet uutiset?
 
Kerroin heti np-ultran jälkeen (12+3). Pomo onnitteli kovasti ja sanoi jo osanneensa odottaakin jossain vaiheessa uutisia :) Sovittiin myös, että aloitetaan yhdessä sijaisen rekrytointi vuodenvaihteen jälkeen. Laajemmin kerroin töissä viime perjantaina (14+4), kun tällä viikolla on yksi iltatilaisuus, jossa olisi ruokavaliojen yms. takia varmaan joka tapauksessa paljastunut. Lisäksi mahakin on jo alkanut pömpöttää.
 
Mä kerroin rv9+5, kun olin saikulla pahoinvoinnin takia. Plus pääs heti kahtoon mun työkuvioita uusiksi. Onnitteli oikein ilosesti.
 
Jouduin kertoo aikasessa vaiheessa, koska tuli niin yllättäviä vatsakipuja olin varmaa rv 7 ja hoitoalalla. Mutta periaattessa meillä on sääntö että viimestää 4 kk ennen la pitää kertoa ja loma paprut sisään viimestää 3kk ennen la...nyt kaikki jo kunnossa, menossa rv20:) ja iloisesti pomo otti asian ja onnitteli tietty
 
Hienoa kuulla näin positiivisia kokemuksia. :) Itse sain kuulla työkaverilta, kuinka mun massu paljastaa minut (??). Turha kai sitä enää salailemaan.
 
Mulla on sellainen tilanne töissä että ensi vuodenalusta saisin vakipaikan. Periaatteessahan raskauden takia ei saa olla palkkaamatta, mutta eiköhän ne aina muita syitä keksi. Olen tosin ollut kyseisessä työpaikassa jo >2v mutta pelaan nyt kuitenkin varman päälle :) ajattelin kertoa tammikuussa kun palataan lomalta :) olen töissä hoitoalalla ja onneksi ne vaatteet peittää aika hyvin tämän alkavan kummun :)
 
Kuten jo toiseen ketjuun vastaavaan kyselyyn vastasin, niin kun kerroin raskaudesta esimiehelle, niin hän onnitteli ja samaan lauseeseen sanoi, että minun kannattaakin sitten hakea avautuvaa virkaa! Hain sitä ja sain sen. Meillä ei raskauteen kiinnitetä huomiota negatiivisessa mielessä, vaan hyvästä työntekijästä pidetään kiinni. :) Myös työnkuvaan on selvästi ilmestynyt keventymistä sen jälkeen, kun yhden viikon olin työstressin takia saikulla.
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Olen tällä hetkellä hoito-vapaalla ja olin jo aikaisemmin ilmoittanut että olen kotona tyttöjen kanssa kun toinen täyttää sen 3v. Tällä kertaa soitin vain pomolle np-ultran (rv 11) että jään vähän pidemmäksi aikaa kotiin kun kolmas on tulossa. Saa nähdä miten se tuleva lakimuutos vaikuttaa tuleva hoitovapaaseen, kotona olen kyllä niin pitkään kuin mahdollista. Onneksi pomo vain onnitteli ja pyysi ilmoittamaan hyvissä ajoin kun olen palaamassa töihin :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Noniin, oli se sitten itselläkin aika "tulal kaapista ulos" kun alkoi toimistolla kuulemaan kyselyjä massusta (olen aika hoikka rakenteinen ja nyt alkaa massu jo näkyä)..

Pomo innostui asiasta aikamoisesti. :)
 
Mä kerroin heti plussan jälkeen. Tässä ja kahdessä edellisessä raskaudessa pomo on ollut ensimmäisten ihmisten joukossa, joille asia kerrottu. Yksi suurin syy on, että äitiysloman alku osuu kaikkein kiireisimpään aikaan ja pätevän sijaisen löytäminen ei mikään itsestäänselvyys. Siksipä siis olen tarjonnut pomolle mahdollisimman paljon aikaa miettiä työasioiden suhteen ratkaisua poissaoloni ajaksi. Pomo oli myöskin ensimmäisiä ihmisiä, jolle kerroin keskenmenostakin. Olen todennut avoimuuden olevan vain positiivista :)
 
Ite kerroin pomolle tuossa reilu viikko sit,viikolla.14. Eipä ottanu pomo kovin hyvin vaan alko aika suoraankin sanomaan, että vaikuttaa suunnitellulta, koska oon ollu tässä työpaikassa vasta sen puolisen vuotta...:rolleyes:
 
Ei tää meijä raskaus iha kyl niin helposti käyntii lähteny.. on kyl matkan varrella karissu kaikki suunnitelmat vauvaan liittyen ku ei meinannu näkyä eikä kuulua.
 
Tiiän tunteen. Itsekin vastaavassa tilanteessa (puoli vuotta vasta täynnä tässä toimipisteessä), totesin pomolle suoraan, että tätä lasta on kyllä yritetty ja toivottu sen verran kauan, että jo oli aikakin. :) Eipä siihen sanonut pomo muuta kun totesi että hyvä kun ilmoitin ajoissa, onnitteli ja lisäsi vielä, että aina työnantajan puolesta hieman huonoja uutisia tällaiset mutta hän on kuitenkin onnellinen mun puolesta :)
 
Noo, ehkäpä se meijänki pomo ehtii asian sulatella kevääseen mennessä. Kumpa kaikki pomot osais suhtautua noin hyvin asiaan.:)
 
Takaisin
Top