Kortisonisumute vai antibiootti?

  • Ketjun aloittaja Lääkkeitä karsastava
  • Aloituspäivämäärä
L

Lääkkeitä karsastava

Vieras
Moikka!
Miten teillä on hoidettu poskiontelotulehduksia raskausaikana? Minulle määrättiin antibiootti ja kortisoninenäsumute, mutta oireet eivät mielestäni ole kovin vahvat, siksi sanottiin että voin kokeilla vain toista lääkettä. Pelkkä nenä kannulla huutelu ei ole auttanut. Molempien lääkkeiden pitäisi olla turvallisia raskauden aikana. Onko kellään kokemusta kummastakaan hoitomuodosta? :anyone
 
Kannattaa ensin käyttää kortisonisuihketta, koska antibiooteista on enemmän haittaa, ja harvemmin auttaa poskiontelontulehdukseen. Huuhtele nenää kaksi tai kolme kertaa päivässä myös, aina ennen kortisonisuihketta. Pitäisi 1-2 viikossa auttaa.

Ps. En ole lääkäri, mutta poskiontelontulehdukset ovat erittäin tuttuja.
 
Nenäkannulla pelkästään. Meni se lopulta silläkin ohi. Antibioottia ei lääkäri suostunut määräämään ollenkaan, koska sain antibiooteista pari vuotta aikaisemmin pahan reaktion. Vähän olin ällistynyt, että enkö poskiontelontulehdukseen oikeasti saa enää mitään hoitoa, mutta lääkäri vain toisti ohjeen käyttää nenäkannua, ja minun ihmetyksekseni meni se ohi ilman lääkkeitäkin. Tästä on jo 5 vuotta aikaa, enkä ole sen jälkeen edes käynyt lääkärissä poskiontelontulehduksen vuoksi, vaan turvautunut aina nenäkannuun.
 
Poskiontelotulehdus menee ajan kanssa ohi eikä antibiooteista yleensä ole edes hyötyä. Itselläni on kortisonisuihke jatkuvassa käytössä. Oli esikoisen raskauden ajan ja on nytkin jatkuvien poskiontelovaivojen vuoksi. Nenäkannu on myös hyödyllinen apuväline.
 
Tai sit tulehdus nousee otsaonteloon niin kuin allekirjoittaneelle eli tee ennemin niinkuin lääkäri on ohjeistanut. Kortisoni vähentää turvotusta niin sillä mönjällä on paremmat saumat päästä uloskin, ja kun yhdistät sen nenäkannun niin ehkä hyvä tulee
 
Tai sit tulehdus nousee otsaonteloon niin kuin allekirjoittaneelle eli tee ennemin niinkuin lääkäri on ohjeistanut. Kortisoni vähentää turvotusta niin sillä mönjällä on paremmat saumat päästä uloskin, ja kun yhdistät sen nenäkannun niin ehkä hyvä tulee
Lisäys vielä että me astmaatikot käytetään kortisonia koko raskauden ajan
 
Takaisin
Top