Kortisoni ja ennenaikaisen syntymän pelko

preppyg

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka sain eilen yllätyksekseni lähetteen keskussairaalaan jossa totesivat saman kuin ultrassakin että kohtu aika alhaalla ja kohdunsuu vähän kypsä sekä kiinni 2,7cm kun kai pitäisi olla jotain 3-4cm ainakin. Antoivat sitten kortisonia annoksen ja huomenna saan toisen. Samalla jouduin jäämään sairaslomalle ja nyt pitäisi vaan köllötellä kotona ja seksikieltokin on. Tutkivat vielä kohdun toiseen kertaan viikon sisällä että jos vika onkin rakenteellinen ja minulle ominainen eikä kohdun suu tuon enempää pienene.
Harjoitussupistuksiakin on tullut varmaan rv 20 asti ja eilen illalla ja yöllä niitä tuli tiheään mutta olivat kivuttomia, ettei olisi kortisoni vaikuttanut koska nyt ei ole yhtään.
Onko muita samassa tilanteessa?
Ja niin, olen rv 25+3 juuri nyt joten ei saisi pikku mies vielä tulla:S
 
Nyt tosissaan sitten otat iisisti! Ja se on pieni aika tässä ihmis elämässä se loput 15 viikkoa olla ilman seksiäkin. Onneksi on paljon muunlaisiakin eleitä osoittaa sitä läheisyyttä ja rakkautta. Kunhan poika pysyisi vielä sen 5 viikkoa ainakin, niin olisi 30 viikkoa täynnä.... Toivotaan, ettei pikkuinen tulisi vielä maailmaan. Onneksi paikat kuitenkin vielä kiinni.  No mä en tuohon osaa sanoa onko ns. mitään muottia kuinka pitkä kanavan tulisi olla. Mulla ensimmäisessä raskaudessa oli 5 cm ja nyt toisessa 2-3 cm. 
Pidän sulle todellakin peukkuja nyt pystyssä! <3
 
Mulla on ollut kohdun kaulan pituus ensimmäisellä lääkärineuvolakäynnillä 3cm, kiinteä ja kiinni. Että kai tuo pituus voi vaihdella eri henkilöillä. Tärkeää kai on se, että onko se kohdun suu auki ja pehmennyt. Tosiaan lepoa lepoa ja oo rauhassa! Miehesi varmasti ymmärtää seksikiellon ja kuka kieltää käsityöt sekä kielipelin? ;>
 
Mulle on kohdunkaulan pituudeksi sanottu kaksi senttiä joka on ilmeisesti aika vähän, mutta lääkäri ei sanonnut siitä sen enepää paitsi että paikat oli kiinteät ja kiinni vaikka epäilivät ensin muuta runsaiden supistusten takia...
Yritä ottaa vaan mahdollisimman rauhallisesti vaikka se välissä vaikeaa onkin varsinkin kun huolestuttaa vauvan puolesta.... 
 
preppyg täältä kanssa tsempit ja tosiaan tosi lyhyt aika tuo 15 viikkoa ihmisen elämässä. :) Koita jaksella. :)
 
Täältä myös peukut sinneemoticon Ja ota rauhallisesti.

Mulla on 2cm kohdunkaulan mitta ollut jo aikakauan ja alussa oli 4 ja sit 3cm. mutta tosiaan niinku joku tuossa jo mainitsi niin tärkeintä on että se on kiinteä ja kiinni. Tosiaan vaikka saa yhdyntä kiellon ,ei se tarkoita että seksistä kokonaan pitää luopua on niitä  kaikenmoisia taktiikoita  emoticon
 
Sanotaanko näin että saan olla todella onnellinen omasta miehestäni <3 Hän ymmärtää tilanteen eikä se häntä haittaa ja onneksi tosiaan on muitakin konsteja ;D
Mutta etusijalla kummallakin vauvan hyvinvointi. 

Sitäpä juuri kun minulla ei ole alkuraskaudessa mitattu kohdunsuuta kuin vasta nyt pari päivää sitten (rv25+2) niin ei tiedä onko se tällä hetkellä sama vai sitten tosiaan pienentynyt. 
No eilen sain toisen kortisonipistoksen ja ihme ja kyllä samalla hävisi ylimääräiset harjoitussupistukset. Nyt ehkä tullut 1-2  24 tunnin sisällä :) Jos sitäkään. Aina kun ei ota selkoa pyöriikö se vauva vai kovetttuuko se vatsa supparista.
Mutta nyt näyttäis tilanne kyllä ihan hyvältä ja ens viikon alusta saan ajan että katsovat kohdunsuun tilanteen. Ja onneksi joka päivä tulee lisää viikkoja vauvalle <3 <3 Kiitos kaikille!
 
Aika ihmeellistä ettei sulla ole ennemmin katottu kohdunkaulan pituutta.... Alkuraskauden lääkärineuvolassa?

Pääasia, että sielä kaikki niin kun pitääkin ! 

Aivan totta, vaikka se seksi onkin suuri osa parisuhdetta, niin kyllä sen suo jäähylle on jostain paljon tärkeämmästä kyse. emoticon
Ja nimenomaan kun konsteja on monia, ei sen aina tarvii olla perus actia. 
 

Nyt sitten taas ultra ohi jossa tarkistettiin kohdunsuun tilanne ja samahan se oli kuin aikaisemmin, joten rakenteellinen juttu kyseessä eli onneksi vauva taitaa pysyä loppuun asti masussa vaikka kohdunsuuta onkin jälkellä sellaiset 29mm. Kapea pää edelleen ja painoa vain n.860g joten kolmen viikon päästä noiden asioiden takia taas TAYSsissa käynti ihan vain tarkastuksessa että vauvalle tulee painoa ja pää kasvaa. Mut nyt oon rauhallisin mielin kun lepopakko poissa ja selibaatissakaan ei tarvitse olla ;D Kohtu alhaalla ja painaa rakkoa mutta ei haittaa kunhan vauvalla kaikki ok <3 Ja vauvan painosta sano että koska olen itsekin näin hoikka ja istukan virtaukset yms kunnossa niin ihan perinnöllinen juttu. 

Pinnasänkykin on nyt koottuna meidän makuuhuoneessa. Perjantaina tuleekin mun vanhemmat meille kahden päivän visiitille kun lauantaina meidän kihlauksen siunaaminen ortodoksi kirkossa. Niin, minäkin olen nyt virallisesti ortodoksi kuten rakas miehenikin<3 

Nyt kun selviäis tästä flunssasta vielä -.-

 
Preppyg Ihana kuulla että kaikki hyvin emoticon   Kyllä sinä sen flunssankin nujerrat emoticon
 
Jeij Preppyg ! emoticon Kyllä vauvakin siitä kasvaa ja voimistuu. 
Tosi helpottavaa, että tilanne sielä ok nyt ! 
Miehesikin varmasti tykkää kun ei tarviikkaan
täysin ruveta selibaattiin emoticon
 
Heippa!

Tuolta kesäkuisista huutelen..

Mulla on kanssa ollut lääkärikäynti tasan kerran, ja silloinkin meni ehkä 5 min. Eli kaikkialla ei ole alkuraskauden lääkärikäyntiä ollenkaan, vaikka pitäisi olla suositusten mukaan yhteensä ainakin se 3 käyntiä. Jyväskylässä on tuo 1 kerta, joskus viikolla 25 muistaakseni se oli. Seuraava kerta taitaakin olla sitten h-hetkellä..jos silloinkaan.

Että näin täällä.
 
Kameli : Hui.. tuntuu jotenkin kummalliselta tai miten sen sanoisi lääkäreiltä jotenkin vaastuuttomalta. Raskaana olevaa naista tulisi minun mielestäni seurata useammin, meillä on täällä s.joella 3lääkärikäyntiä ja sekin on minun mielestäni liian vähän. 
 
kameli: on se kumma, miten tälläisissäkin asioissa on paljon eroja !
Oon ennenkin kuullut, että sielä päin juurikin vain yksi lääkäri
käynti; kerran sitä kaverini kanssa ihmeteltiinkin kuinka voi olla 
niiin....

Mutta onneksi on neuvola! 
 
Kuntien resurssit taitaa vaikuttaa tuohon, mä olin jo alkuvaiheessa silloin lääkärillä tuon Hodgkintaudin takia, niin lääkäri sanoi mulle että hänen henk.koht. mielipiteensä on, että kaikilla odottajilla pitäisi olla  enemmän lääkärikäyntejä, mutta jos ja kun ei ole varoja, niin noin se vaan menee...Kurja kyllä.
 

Muistakaa kun vertailette kohdunkaulakanavan mittoja niin sisätutkimuksen "näppimitta" on pienempi kuin ultramitta, eli niitä ei voi verrata suoraan keskenään! En uskalla varmaksi vannoa "muutosohjetta", mutta se oli joku sellainen että ultramitta on 2cm suurempi kuin "näppimitta"... tyyliin.

preppyg, täällä löydettiin 28+5 ultrassa kohdunsuu hyvin alhaalta ja suljettua kanavaa jäljellä vain 2cm jos sitäkään, ulkosuu sormelle auki, sisäsuu suljettu (ja pysyy paineessakin). Jonkinlaisia erittäin vaatimattomia harjoitussuppareita on ollut 21+ alkaen, mutta kohtu on muutenkin supistusherkkä niin niistä "kypsyttävien" tunnistaminen ja vääränlaisen toiminnan välttäminen on pirun vaikeaa... äippäpolilla vatuloivat sen välillä laittavatko osastolle kortisonipiikille vai kotiin kiltisti makaamaan, ja nyt oon vielä kotona kiltisti makaamassa. Kontrolli 2 viikon kuluttua edellisestä. Aika isolta tuntuu se vastuu, että pitäisi älytä mennä synnytyssalille heti jos supistuksia tulee "liikaa"! Kun lääkärin tutkimuksenkin aikana tuli kolme (puoleen tuntiin?), joten ei kukaan odotakaan että ihan niitä ilman voisin kotona olla. Mikä sitten on liikaa?

Ihana et teillä kaikki kääntyi noinkin nopeasti parhain päin. Pitäkäähän mullekin peukkuja, että tämä makoilupakko on väliaikainen :) Jos esim. löytyy hoidettava streptokokki-infektio ja antibioottikuurin jälkeen supparit asettuu, tai jos nämä tuntemukset ei kypsytäkään kanavaa niin nopeasti kuin lääkäri pelkäsi. (Jos kahteen senttiin päästiin kuitenkin 7 viikon harjoitussuppareilla eikä kädenkäänteessä :D) Ja jos mun tarttee maata seuraavat 5-8 viikkoa niin minähän makaan, joskin silloin tulee miehelle kiireistä aikaa (remppa kesken, vaunut ostamatta, vaatteet pesemättä, puutarha hajoaa käsiin...)

 
Mulla toi ultra mitta ollut noin sentin vain enemmän kuin näppimitta.
Suppareita tulee mulla joka päivä ehkä noin 10 per päivä ainakin ja todellakin tuntuu potkut välillä tooosi alhaalla. Pitää toivoo että paikat pysyny kiinni. Pitäs vielä pari viikkoa odottaa että pääsee taas TAYSille tarkkailu ultraan. Onneksi nytkin jo viikkoa 29+1 joten joka päivä on kuin lahja minulle kun pikkunen jaksaa pysytellä sisällä <3
 
Minttuliina suuret tsempit sinne !emoticon
Makoilu-pakko ei varmastikkaan ole mukava; mutta nyt on enään pieni
aika makoilla ! Kyse on enään niin vähistä viikoista; pieni aika 
ihmis elämässä. emoticon
Toivotaan, että sielä pikkuinen pysyisi vielä masussa; jokainen
päivä kultaakin arvokkaampi!
 Ja preppyg suuret tsempit myös sinne ! Kovasti nyt koettelee pikkuiset. emoticon
Mutta kuten sanoitkin; jokainen päivä on plussaa !  Ja jokainen päivä ollaan
voiton puolella enemmän ja enemmän. . . .
 
preppyg, meillähän on vain päivän ero lasketuissa ajoissa, mulla tänään 29+2... otetaanko skaba kumpi pitää kintut ristissä pidempään?! :D Ja ihan totta turiset, jokainen päivä eteenpäin on voitto, ja koen tänäänkin olevani onnekas ja onnellinen!

Jennille kiitos!
 
Takaisin
Top