Koronan vaikutukset raskauteen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko tämä poikkeustila vaikuttanut teillä esim. raskausajan tutkimuksiin tai neuvolakäynteihin?
 
Neuvolan käynnit minulla ihan normaalisti, mutta pitää mennä yksin, ei saa olla ketään mukana. Rakenneultraankin näillä näkymin toukokuussa yksin pitää mennä. :angelic:
 
Mullakin oli eilen ultra ja piti mennä yksin, onneksi sai paljo kuvia mukaan ja videoida vauvan liikkeet, niin oli miehellekkin materiaalia kun hänet passitettiin autoon odottamaan
Onneksi synnytykseen on vielä kauan aikaa, sopii toivoa että tämä korona olisi silloin jo ohi!
 
Meillä myös tietysti ultraan jouduin menemään yksin ja samoin käyn rakenneultran kanssa. Neuvolaan onneksi vielä pääsi mies mukaan ja sai kuulla myös sydänäänet, joten jotain konkreettista odotuksesta myös hänelle. Emme asu vielä samassa osoitteessa, emmekä edes samassa kaupungissa, joten hänelle jää raskaudenseuranta vain minun viestien varaan.
 
Onneksi ei mitään ole vielä peruttu, mutta yksin pitää mennä joka paikkaan. Nt-ultrassa mies oli mukana Facetimen välityksellä eli melkein oli mukana.
 
Edellisellä neuvolakäynnillä kerrottiin, että huhtikuun lopulle varattuun rakenneultraan ei voi ottaa saattajaa mukaan. Suunnitelmissa oli muutenkin mennä yksin, koska edellisessäkin raskaudessa kävin melkein kaikissa tutkimuksissa / neuvolakäynneillä yksin (mies oli joko töissä tai kotona esikoisen lapsenvahtina). Jotenkin ei edes koeta kolmannen kohdalla tarpeellisena, että mies olisi kaikessa mukana, esikoista odottaessa oli kyllä kaikessa matkassa... luotetaan siihen, että osaan raportoida oleelliset kotona.

Neuvolasta oli luonnollisesti kaikki lasten lelut laitettu varastoon, niin lapset oli kyllä vähän ihmeissään miten kuluttaa aikaa kun olin siinä tutkittavana, mutta onneksi puhelimelta sain ryhmä haun näkymään, että saatiin tarpeelliset tutkimukset tehtyä
 
Ai niin, siis sen verran todellakin on vaikuttanut, että tähän mennessä meidän luottolastenvahdit ovat olleet meidän molempien vanhemmat, mutta sekä omat että mieheni vanhemmat kuuluvat koronan riskiryhmiin, niin se on kyllä vaikeuttanut omien tutkimusten yms aikatauluttamista. Mieheni on aika vaikea järjestää itselleen töistä vapaata, ja yllättävän paljon joutuu nyt tekemään niin, että hän on puolet päivästä pois töistä että saa vahdittua lapsia (mies töissä toisella paikkakunnalla, tutkimukset aina 8-16 välillä ja tutkimuksetkin saattaa olla pidemmän matkan päässä, eli menee aikaa matkoihinkin). Isovanhemmat on aiemmin olleet ihan korvaamaton apu tässä, mutta nyt ei tulisi mieleenkään pyytää lapsenvahdiksi...
 
Tällä viikolla lääkärikäynnillä sanottiin, että seuraavaan neuvolaan pitää mennä yksin. Alun perin ajatuksena oli, että mies osallistuisi lähes kaikille käynneille.

Saa nähdä miten käy toukokuun puolivälissä olevalle rakenneultralle. Harmittaisi kyllä kovasti, jos mies ei pääse mukaan. :sad001
 
Meillä ei esikoisen kanssa mies ollut mukana kuin ultrissa ja max kahdella neuvolakäynnillä. Sama oli tarkoitus nytkin (lähinnä isyydentunnustuskäynti ultrien lisäksi). Mutta nyt ei saanut tulla nt-ultraan ja tuskin saa rakenneultraankaan.

Se harmittaa, koska ne on niin ainutlaatuisia hetkiä, kun muuten vauva ei konkretisoidu samalla tavalla isälle raskauden aikana kuin äidille.

Itse koen muut neuvolakäynnit tylsiksi/turhiksi miehelle ja samaa hän on itse sanonut :grin

Kunpa vaan synnytykseen saa osallistua sit syksyllä :wideyed:
 
Odotetaan esikoista ja yritettiin alusta lähtien, että mieheni olisi mahdollisimman monella käynnillä mukana (tai vähintään ultrissa).

Ekalle neuvolakäynnille (sis. pikaultra) ja sikiöseulonnan ekaan ultraa ei päässyt työnsä vuoksi. Sikiöseulonnasta sain onneksi kasan kuvia.

Toiselle neuvolakäynnille (sis. sydänäänet) mieheni tuli mukaan, mutta hoitaja sanoi ettei saa tulla mukaan huoneeseen, koska korona ohjeet oli juuri muuttaneet sen niin.

TK-lääkärikäynnillä oli yllättäen ultra ja sain siitä muutaman valokuvan lisää. Tiedettiin jo ettei mies saanut tulla sinne mukaan. Nyt olisi tulossa rakenneultra (johon ei saa tulla mukaan) ja mietin, että josko ottaisin vähän videokuvaa miehelle, kun on työreissussa ja etäyhteys ei varmaankaan sen vuoksi onnistu.

Harmittaa hieman, ettei ole mies päässyt mukaan ultriin. Toivon tosiaan, että pääsee sitten ainakin synnytykseen mukaan, koska en haluaisi jäädä siinä tilanteessa yksin tuntemattomien ihmisten ympäröimäksi.
 
Mulla oli tänään rakenneultra ja yksinhän sinne piti mennä :sad001 No onneks mies sai olla läsnä videopuhelun välityksellä. Huhtikuun puolessa välissä oli aika neuvolalääkärille niin siellä mies sai ainakin vielä olla mukana. Kahden viikon päästä on seuraava aika neuvolaan ja kyllä ainakin alustavasti mies on tulossa mukaan, kun ei olla ainakaan sieltä sanottu etteikö saisi tulla.
 
Mulla oli tänään rakenneultra ja yksinhän sinne piti mennä :sad001 No onneks mies sai olla läsnä videopuhelun välityksellä. Huhtikuun puolessa välissä oli aika neuvolalääkärille niin siellä mies sai ainakin vielä olla mukana. Kahden viikon päästä on seuraava aika neuvolaan ja kyllä ainakin alustavasti mies on tulossa mukaan, kun ei olla ainakaan sieltä sanottu etteikö saisi tulla.
Kiva, jos sai kuitenkin edes soittaa. Itellä oli rakenneultra viikko sitten ja kysyin kans tuosta, mutta meillä ei saanut soittaa millään tavalla. Pari kuvaa sain mukaan ja ottaa itse pienen pätkän videota lopuksi. Siinä hetkessä se kyl harmitti, mutta meidän tulokkaalla alkaa olla jo aika vakiintunut vuorokausirytmi ja ultra osui sen makeimpaan unihetkeen. Liikettä mies olisi toivonut näkevänsä, eikä sitä nähnyt nyt kukaan.:rolleyes:
 
Mietityttääkö jo synnytys vaikka onneksi on vielä kesä välissä? HUS:n henkilökunta vastaa paljon mietityttäneisiin kysymyksiin tukihenkilön mukana olosta täällä. Mitä ajatuksia tuo herättää?
 
Mua on alkanut ahdistaa ajatus että mies ei saa olla mukana kuin sen itse synnytyksen ajan (jos syksyllä edes sitä..) ja sitten pitää melkeen heti lähteä pois. Ja mikä aika oikeen lasketaan synnytykseksi? Sairaalassahan voi mennä monta vuorokautta ennen ja jälkeen synnytyksen. Pahalta tuntuu jos ei saa isä olla lapsensa lähellä ja minun tukena normaalisti.

Nämä ultrat ja neuvolat ei oo niin harmittanut, vaikka yksin oon niihin mennyt.
 
Eri synnytyssairaalat ovat tänään tiedottaneet puolisoiden ja tukihenkilöiden läsnäolorajoituksista, lisää voi lukea täältä.
 
Toivottavasti saisin miehen mukaan synnytykseen, kun on vielä esikoinen tulossa. Jotenkin en haluaisi olla pelkästään tuntemattomien henkilöiden piirittämänä ja ajatus sellaisesta pelottaa enemmän kuin itse synnytys.

Äitini ehdotti doulaa varalle,
jos ei mies pääse paikalle (esim. olisi sairaana). Jotenkin toisaalta kiinnostaisi doulan kokemus ja apu, mutta toisaalta oman miehen tuki ja osallistuminen. Mitenköhän doulat osallistuvat synnytyksiin nyt korona-aikana?

Peukut pystyyn ja sormet ristiin,
että korona-tilanne olisi vielä syksyllä yhtä maltillinen tai parempi kuin nyt tällä hetkellä.
 
Takaisin
Top