Korona ja raskaus

Mulla on kolme rokotetta enkä ole sairastanut koronaa. En kuulu riskiryhmään, mutta jos neljäs tulee tarjolle kaikille, voi olla etten ota sitä… Mitään sivuoireita en kyllä rokotteista saanut. Koronan kyllä raskausaikana haluaisin vielä vähemmän, joten täytyy vaan koittaa olla varovainen.
 
Itselläni on 3 rokotetta, mutta en stressaa koronasta enää ollenkaan. Tietoisesti en myöskään ole koronaa sairastanut. Olen aina ollut tarkka käsihygieniasta ja maskia en ole käyttänyt sitten joulukuun. :Smiling Face With Smiling Eyes: En aio ottaa enää rokotuksia koronaan, tämän päätöksen tein jo ennen raskautta ja nyt vielä vähemmän olen sitä ottamassa kun ei ole tutkittua tietoa miten se vaikuttaa kasvavaan sikiöön.
 
Mulla on kolme rokotetta enkä ole sairastanut koronaa. En kuulu riskiryhmään, mutta jos neljäs tulee tarjolle kaikille, voi olla etten ota sitä… Mitään sivuoireita en kyllä rokotteista saanut. Koronan kyllä raskausaikana haluaisin vielä vähemmän, joten täytyy vaan koittaa olla varovainen.

Raskaana olevat kuuluvat riskiryhmään tämän hetkisen määritelmän mukaan. Eli raskaana olevat saisivat 4.rokotteen syksyllä niin halutessaan.
 
Raskaana olevat kuuluvat riskiryhmään tämän hetkisen määritelmän mukaan. Eli raskaana olevat saisivat 4.rokotteen syksyllä niin halutessaan.
Aa okei… No pitää asiaa pohtia. Tällä hetkellä en osaisi päättää, ottaisinko vai enkö. Uskon että koronasta voi aiheutua enemmän haittaa sikiölle kuin rokotteesta, mutta mieluiten tietty välttäisi molemmat 😥
 
Meillä nyt perheessä koronaa, esikoisella kolmas päivä ja mies nyt oireilee. Mulla 3. Rokotteesta kolme kuukautta, jospa se suojaa jonkin verran ainakin kovemmalta taudilta. Lähinnä täällä melkoinen saitastupameininki nyt, kun itsekin oon tosi väsynyt ja hieman ällöttävä olo alkanut olla
 
Itse sairastuin koronaan kesäkuun puolessa välissä ja positiivisen raskaustestinkin tein sitten pari päivää myöhemmin. Sairastin onneksi koronan tosi lievänä, eikä ainakaan toistaiseksi vaikuta siltä, että olisi vaikuttanut alkavaan raskauteen.
 
Tänään on uutisoitu neljänsien rokotusten saajien laajentamisesta. ( esim. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008951225.html )

Onneksi terveydenhoitaja kertoi tänään neuvolassa ja myös netistä löytyi vahvistus, että "Koronataudin sairastanut ja kolme rokoteannosta saanut ei tarvitse neljättä rokoteannosta, sillä sairastettu tauti vastaa yhtä rokoteannosta."

Eli ei tarvii onneksi tehdä itellä nyt päätöstä uskallanko rokotetta ottaa vai en, koska on 3 rokotetta plus maaliskuussa sairastettu tauti alla. 👍
 
Mä sairastin koronan kesäkuun alussa ollessani jo raskaana. Rokotteita on kaksi (olin raskaana, kun olisi ollut kolmannen aika, mutta se meni kesken), enkä oikein uskalla ottaa rokotetta raskausaikana, vaikka muuten olenkin rokotemyönteinen. Olen koululla töissä, mikä aiheuttaa aina huolta koronan kanssa, kun se siellä helposti leviää ja koronarajoitukset tekevät koulun arjesta aina haastavaa ja raskasta. Ja aina kokee jonkin näköistä vastuuta olla käymättä missään joukkotapahtumissa, kun saattaa helposti sata oppilasta altistaa, jos sairastuu itse.
 
Korona huolestuttaa kyllä kovasti, koska olen astmaatikko ja perusflunssatkin voi olla hankalia keuhkoille. Ollaan tähän asti jotenkin ihmeesti saatu korona vältettyä. Neljännen rokotteen ottaisin kyllä jo mielelläni.
 
Vähän jännittää nyt. Kuulin tänään altistuneeni koronalle, olin samassa autossa (istuin henkilön takana) n. 25min erään takana joka teki myöhemmin samana päivänä pos.koronatestin. Oltiin myös aamulla reilu tunti samassa bussissa, tosin ei vierekkäin tai peräkkäin. Kolme rokotusta mulla alla ja korona sairastettu aivan toukokuun lopussa eli pari kk sitten. Toivotaan, että riittää suojaksi. Maaliskuussa en saanut koronaa vaikka altistuin useammalle pos.testin myöhemmin saaneelle henkilölle 😅 No, peukut pystyyn ja sormet ristiin.
 
Mä olin edellisellä viikolla oireellisen koronapositiivisen kanssa pari päivää pienessä mökissä. Kaksi rokotetta ja sairastettu korona. Ei onneksi tarttunut, tai sitten oli oireeton. Muut kanssamökkeilijät saivat koronan siltä reissulta, jotka eivät sitä olleet jo sairastaneet. Peukut pystyyn, että muutkin vältytte altistumisista huolimatta.
 
Oi joi! Toivottavasti olisi riittävästi vastustuskykyä!
 
Eikös tutkimuksia ole tehty, että rokote äidille antaa suojan myös vauvalle. Itse otan rokotteeni, koska koen sen turvallisemmaksi raskausaikana kuin että olisin ilman rokotesuojaa. Kukin tietenkin saa tehdä niin kuin parhaaksi kokee
 
Eikös tutkimuksia ole tehty, että rokote äidille antaa suojan myös vauvalle. Itse otan rokotteeni, koska koen sen turvallisemmaksi raskausaikana kuin että olisin ilman rokotesuojaa. Kukin tietenkin saa tehdä niin kuin parhaaksi kokee

Totta. Luin artikkelin, jossa olivat tutkimukset osoittivat syntyvän lapsen saavan parhaan suojan koronaa vastaan kun äiti oli saanut koronarokotteen 20. Raskausviikon jälkeen.

Jos mahdollista, ajattelin odottaa tuohon vk 20 paikkeille, jolloin aikaisintaan ottaisin rokotteen.
Jokainen tietysti tekee omat päätökset, ottaako rokotetta vai ei.

Tiedä sitten muuttuuko suositukset taas kuinka nopeasti.
 
Kiitos tuosta tiedosta. Harmi, kun itse en uskalla odotella ihan tuonne saakka, kun esikoinen päiväkodissa ja itse kuulun vakavaan riskiryhmään. Syksyllä varmaan koronaa taas enemmän liikenteessä.
 
Vähän jännittää nyt. Kuulin tänään altistuneeni koronalle, olin samassa autossa (istuin henkilön takana) n. 25min erään takana joka teki myöhemmin samana päivänä pos.koronatestin. Oltiin myös aamulla reilu tunti samassa bussissa, tosin ei vierekkäin tai peräkkäin. Kolme rokotusta mulla alla ja korona sairastettu aivan toukokuun lopussa eli pari kk sitten. Toivotaan, että riittää suojaksi. Maaliskuussa en saanut koronaa vaikka altistuin useammalle pos.testin myöhemmin saaneelle henkilölle 😅 No, peukut pystyyn ja sormet ristiin.

Tilannepäivitystä tähän: ei mitään oireita ole ollut, pe tein varmuuden vuoksi kotitestin, oli negatiivinen.
 
Tilannepäivitystä tähän: ei mitään oireita ole ollut, pe tein varmuuden vuoksi kotitestin, oli negatiivinen.
Huojentavaa on saada tietää, ettei se, onneksi, aina tartu!
Kiitos siis tärkeästä päivityksestä!
 
Neljä rokotetta olen saanut. En malttanut odottaa neljännen rokotteen ottamista 20. viikolle tai sen jälkeen. En ole sairastanut koronaa. Korona ei erityisemmin pelota.
 
Takaisin
Top