Korona ja raskaus

Ei ihan kauheasti huoleta, yksi korona-ajan raskaus jo takana niin samalla rutiinillahan tämä menee. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ollaan aika huolellisia, pidetään maskeja ja pysytään isoimmista ruuhkista pois, mutta käydään kyllä esim. ulkona syömässä ja nähdään kavereita. Lähinnä harmittaa, kun kaikki raskaus- ja vauva-ajan tekemiset neuvolan ja vastaavien tahojen suunnalta on peruttu tai etänä. Muutama kaveri, ketkä on saaneet lapsia ennen koronaa, on edelleen tosi läheisiä vaikkapa neuvolan mammaryhmäläisten kanssa.
 
Mä toivon et viimestään kesän jälkeen kaikki rajotukset poistuu ja on normaalisti erilaisia ryhmiä ja kerhoja niin ehkä pääsee myös siihen täysin normaaliin vauva-arkeen. Vaikka kyllä meillä esim muskari on pyörinyt koko ajan syksystä alkaen koronasta huolimatta ja seurakunnan kerho ollut myös viime syksystä auki lähes koko ajan. Mut sit on myös monia jotka tosiaan ollu kiinni.
 
Korona sairastettu juuri alkuraskaudessa niin kyllähän jälkivaikitukset kehitykseen mietityttää, jos sellasia kuitenkin on.
 
Itseäni ei kyllä huoleta laisinkaan. Ei nyt, eikä aiemminkaan. Viimeiset huolen rippeetkin karisi pois, kun mun kaikki perheenjäsenet (mukaan lukien minä) omine perheineen sairasti koronan rokottamattomina täysin tavallisen flunssan tasoisena, eikä kenellekään jäänyt mitään vaivaa. Perussairauksiakin löytyy yhtä jos toista, ja silti kaikki meni hienosti (jopa mummilla). :Clapping Hands Sign::red-heart:
Me ei käytetä miehen kanssa maskeja, kun ei koeta niistä olevan hyötyä, eikä ole tarpeeksi kiistatonta näyttöä niistä. Vielä ei oo juuri tässä raskaudessa ehtinyt olemaan neuvolaa tai muuta vastaavaa, mutta vielä joulu-/tammikuussa edellisen kkm-raskauden aikana mies pääsi mukaan kaikkialle. Toivottavasti pääsee nytkin :smiling-eyes:
 
Ensin tein positiivisen koronatestin ja muutamaa päivää myöhemmin positiivisen raskaustestin kieltämättä vähän huolettaa koronan mahdolliset vaikutukset vauvaan...
 
Koronan sairastamisessa alkuraskaudessa on se hyvä puoli, että väsymyksen ja muut raskausoireet on voinut puheissaan laittaa raskauden sijaan koronan piikkiin ihan rauhassa sain koronan jälkeen töihin palatessa valittaa väsymyksestä, aivosumusta, palelusta yms. Lisäksi olen pohtinut kuinka monet oireista ovat olleet koronaa ja mitkä raskauden oireita.
 
Ensin tein positiivisen koronatestin ja muutamaa päivää myöhemmin positiivisen raskaustestin kieltämättä vähän huolettaa koronan mahdolliset vaikutukset vauvaan...
Ihan sama juttu täällä… kertokaa, jos saatte neuvolasta tai muualta vastauksia tähän
 
Tällä hetkellä ei onneksi ole mitään viitteitä siihen, että korona olisi sikiölle vaarallinen :smiling-eyes: Loppuraskaudesta voi olla vaarallinen äidille ja voi johtaa ennenaikaiseen synnytykseen/voidaan joutua käynnistään etuajassa jos äidin kunto sitä vaatii, mutta suoraan ei silloinkaan lapseen vaikuta. Vanhimmat raskauskoronavauvat on kuitenkin jo parivuotiaita ja aineistoa on paljon, niin aika luottavaisin mielin olisin!

Terveyskirjaston artikkeli
 
Muokattu viimeksi:
Meidän perhe sairasti koronan juuri ennen tätä raskautta. Ollaan fiksusti liikkuessamme, mutta ei linnottautuneena kotiin.

Mulla on itselläni sellainen tunne, että keuhkot ei oo palautunut kunnolla koronan jäljiltä. Tarkoitus oli just mennä työterveyteen, kun "tulin kipeeks" (eli tää raskaus veti voimat pois. :))
 
Mä en oo ilmeisesti sairastanut koronaa, ja vähänhän se huolestuttaa, mitä kävis, jos sairastuisin. Rokotteet on sentään onneksi kunnossa. Turha kai tuosta on kovasti olla huolissaan, mut oon silti vältellyt väkijoukkoja ja käyttänyt maskia yms.
 
Mä en myöskään ole sairastanut ja kyllä huolettaa. Muutenkin riskiraskaus. Käytän maskia ja välttelen kontakteja.
 
Olen jo sairastanut koronan suht. lievänä ennen raskautta, joten sen saaminen ei kauheasti huoleta. Toivon, ettei koronatilanne kuitenkaan enää pahene, koska ensikertalaisena olisi tosi kiva päästä sitten vauvan kanssa kerhoihin ja ryhmiin kun itselläni ei vielä kauheasti ole mammakavereita.
 
Korona sairastettu viime viikolla, ei oikein voinut välttyä siltä kun mies sai sen ensin. Onneksi ei ollut kovin paha, tukkoisuus vaikein oire mutta kuumetta ei noussut. Viikko saikulla ja se oli ohi. Kolme rokotetta taustalla. :Flexed Biceps:
 
En tietääkseni ole vielä sairastanut koronaa, kolme rokotetta otettu. Nyt kevään kuluessa kun maailma avautui, en enää kovin aktiivisesti ole käyttänyt maskia, ja toivon että rajoituksiin ei enää päädytä, vaikka tiedostan toki että raskaus ja korona on riski.
 
Korona ja muutkin kiertotaudit pelottaa. Varovaisuutta olen yrittänyt ylläpitää. Toistaiseksi onnistuneesti! Kahden rokotteen voimin olen käynyt työmatkoilla mm Latviassa lentäen 6 krt tänä vuonna, jolloin olen käyttänyt siellä myös taxeja. Omalla autolla liikkuen yhdistelmä reissuja eripuolilla Viro-Latviaa myös tartunnoitta takana.
Syksyllä tarkoituksena hakea 3 korona ja influenssapiikki loppu raskauden suojaksi.
Onneksi nuo reissut loppunevat, kun joutunen kemikaali ja muiden altistusvaarojen takia jäämään töistä pois jo ennakoivasti.
 
Takaisin
Top