Korona ja raskaus

Todella varovasti on oltu koko vuosi, täysin etätöissä, maskit naamalla kaupassa ja julkisissa, sali ollut kiinni kohta vuoden, ystäviä ja sukulaisia nähdään vain hyvin pienissä porukoissa ja näissäkin suositaan kävelytreffejä. Ei ole ollut tarvetta mennä edes testiin kertaakaan.

Mulla synnytti viime syksynä ystävä, jonka mies ei päässyt synnytykseenkään mukaan koronarajoitusten takia - hänellä vielä muutenkin aika kamala kokemus, ei puhu suomea. Mutta tuota en kyllä itselle toivo, että yksin pitäisi mennä.
 
Mä luulin et Suomessa on päässyt kuitenkin mukaan salivaiheeseen aina puoliso tai tukihenkilö? Ei vaan saanut olla käynnistyksessä eikä osastolla.
Jos ei ole flunssaoireita siis, eri asia jos kipeänä tai karanteenissa. Saa nähdä miten tämä ehtii tässä vielä kehittyä, toivotaan vaan että rokotesuojaa saadaan vauhdilla kattavammaksi ennen syksyä. Pelottais kyllä hirveästi mennä yksin, mutta onneksi kätilöt oli ainakin viimeksi tosi ihania.
 
Joo heillä taisi käydä niin että mies oli vielä karanteenissa ulkomaan työmatkan takia kun synnytys alkoi. Ehkä ei tiennyt että voi viedä jonkun muun tukihenkilön tai ketään sellaista ei ollut, olivat vasta hetki sitten muuttaneet Suomeen.

Toinen ystäväni synnytti kesäkuussa just silleen että mies sai olla vielä osastolla. meni lopulta sektioon, hän kovasti ihmetteli miten olisi vauvasta huolehtinut yksin jos mies ei olisi saanut olla paikalla, kun ei voinut yhtään liikkua sängystä eikä ottaa edes itse lasta sängystä rinnalle.
 
Joo heillä taisi käydä niin että mies oli vielä karanteenissa ulkomaan työmatkan takia kun synnytys alkoi. Ehkä ei tiennyt että voi viedä jonkun muun tukihenkilön tai ketään sellaista ei ollut, olivat vasta hetki sitten muuttaneet Suomeen.

Toinen ystäväni synnytti kesäkuussa just silleen että mies sai olla vielä osastolla. meni lopulta sektioon, hän kovasti ihmetteli miten olisi vauvasta huolehtinut yksin jos mies ei olisi saanut olla paikalla, kun ei voinut yhtään liikkua sängystä eikä ottaa edes itse lasta sängystä rinnalle.

Niinjust, aivan kamala tilanne joka tapauksessa.

Samaa mietin tuosta osastolla olosta, meillä ensimmäinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja tosiaan hyvä kun itse pystyi välillä sängyssä asentoa vaihtamaan, saati että olisi saanut vauvaa nostettua. Mutta kai se on sitten hoitajia vaan käytettävä apuna jos sellainen tilanne tulee :confused005
 
Silti kyllä ihmettelen, että kuinka paljon tällä on laskettu että leviämisriski pienenee, kun kielletään puoliso osastolta tai negatiivisen testin saanut rutiinikaranteenissa oleva puoliso synnytyksestä. Luulisi että synnyttäjä on joka tapauksessa jo huolellisesti altistunut puolisolle. tässä kuitenkin kielletään lapsen vanhemmalta aika merkityksellinen tapahtuma, ja synnyttäjältä tärkeä tuki - hinta tuntuu kovalta ihan mitättömästä turvallisuuden lisäämisestä.

toivottavasti oma puoliso saisi olla täysillä tukemassa sitten jos aika tulee vaikka tottakai ilmankin selvitään jos on pakko.
 
Mua jännittää. Eletään hyvin rajoittuneesti, maskit aina käytössä jne.
Mitä jos sairastun koronaan raskausaikana, miten se vaikuttaa minuun, tai raskauteen tai pidemmän päälle sikiöön, vauvaan?

Yleisselailua olen aiheesta tehnyt, mutta tutkimukset kiinnostaa, toki niissä ei näe vielä mahdollisia pitkäaikaisvaikutuksia, mutta kuitenkin, oliko joku lukenut jotain tutkimusta, onko vinkata?

Muoks. Lisäys... Toivon ettei kukaan, etenkään ensimmäistä synnyttävä joudu synnyttämään yksin. Tuki on tärkeää. Itse tällä hetkellä mietin jo, että olisi ihan Ok synnyttää yksinkin, kun siitä on kokemusta takana, ja kätilöt ovat usein kuitenkin aivan ihania.
 
Jotenkin lukematta kenenkään kommentteja haluaisin olla omassa kuplassa ja unohtaa uutiset.
 
Jotenkin lukematta kenenkään kommentteja haluaisin olla omassa kuplassa ja unohtaa uutiset.

Kieltämättä sellainen oma kupla olis kiva.

Mä en oo aiemmin niin huolissani ollut koronasta omasta puolestani, lähinnä riskiryhmään kuuluvan miehen ja appivanhempien puolesta. Mutta raskauden myötä alkanut enempi huolettaa, ja huomaan että alan olla jo vähän säikky tämän suhteen. Täällä meillä tosi rauhallinen tautitilanne onneksi ollut, mutta silti huolettaa. Jos täällä alkaa tautitapauksia olla enempi, siirryn kyllä niihin FFP2-maskeihin, täysin etätyöhön ja pitää alkaa miettiä josko ruuat pyrkisi tilaamaan valmiiksi kerättynä.
 
Varhaisultrassa gyne sanoi, että nyt ollaan siinä pisteessä, että rokotetta tullaa suosittelemaan myös raskaana oleville. Korona varsinkin raskauden loppu vaiheessa sairastettuna aiheuttaa hengitysongelmia äidille, koska iso kohtu jo valmiiksi painaa keuhkoja. Siksi ennenaikaiset synnytykset ja synnytyksen käynnistykset ovat yleisiä koronaa sairastavilla.

Toki mitään virallista tiedotetta ei asiasta kai vielä ole, mutta gyne sanoi, että jos on vähänkään suurempi riski saada tartunta (työt ihmiskontaktissa yms.) Niin kannattaa vakavasti harkita rokotteen ottamista, mikäli sitä tarjotaan, sillä sen riskit on pienemmät, kuin sairastettu korona.
 
Tähän asti korona pelottanut lähinnä siltä kantilta ettei itse tartuttaisi ketään.

Varovaisia, kauppareissut harvakseltaan ja silloinkin maskin kera, muuten ei käydä juuri missään. Etätyö/minitiimillä lähityöt.

Nyt mietityttää tietty miten vaikuttaisi raskauden kulkuun ja oloihin jos sen saisikin itse. Toinen juttu on rokote, toivottavasti ei jää ihan itse pohdittavaksi ottaako vai ei, vaan olisi vahva suositus puolesta tai vastaan. Tutkittua tietoa toivoisin, vaan riskaabelia ja epäeettistähän se on raskaanaolevilla mitään testata.

Testeistä puheenollen pari kertaa oon koronatestinkin käynyt hyvin epämääräisistä ja vähäisistäkin oireista. Odotetusti ei ollut koronaa. Testikerrat oli erilaisia, toinen hitaamman ja hellemmän oloinen, toinen sukkelampi ja riuskaotteisempi. Ei paha. Rohkaisen kaikkia käymään jos oireita ilmenee!
 
Itse mietin myös tuota rokotusasiaa. Sinällään kannatan rokotteita, mutta eipä ilman vakuuttavaa tutkimustietoa viitsisi raskaana ollessaan ottaa. Onneksi asun koronan kannalta rauhallisella alueella, mutta ainahan se riski sairastua on olemassa täälläkin.
 
Niin joo ja tietty kaameaahan se olis jos puoliso ei pääse synnytykseen ja/tai missaisi kaikki ultrat jne.

Monillahan on näin on käynytkin :sad001
 
Tänään varhaisultrassa kysyin tilannetta Pohjois-Karjalan osalta (lapsettomuuspolin kautta ultra) . Täällä puoliso saa tulla mukaan ultriin, ois saanu tulla siis tuonne varhaisultraankin.
Toki tilanne voi täälläkin huonontua taudin suhteen....
 
Juttelin puhelimessa ystäväni kanssa, joka on myös raskaana. Hän oli sitä mieltä, että ei varmasti enää voida rajoittaa puolison osallistumista synnytykseen ja sen jälkeiseen eloon sairaalassa, koska

a) Hoitajien kädet eivät riitä auttamaan kaikkia äitejä. Yleensähän puoliso auttaa paljon synnytyksen jälkeen, kun äidille liikkuminen on hankalampaa ja lapsellakin on erilaisia tarpeita. Jos puolisot eivät saa tulla sairaalaan, joutuvat hoitajat koko ajan juoksemaan huoneesta toiseen.

b) Äidin ja isän yhtäläinen oikeus lapseen. Eikös nuo aikaisemmat rajoitteet aja vanhemmat eriarvoiseen asemaan? Samoin myös lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa. Mitään artikkeleita tms. en tähän liittyen ole lukenut, mutta luulisi olevan hieman harmaalla alueella nuo synnytyssairaalan puolisorajoitteet, joita jossain vaiheessa oli.
 
Mun kaksi kaveria kun synnytti viime keväänä ja synnytyksessä sai olla puoliso mukana mutta osastolla ei. Enkä haluaisikaan että osastolle jonkun puoliso toisi koronan, niin eipä mua haittaisi jos mies ei sinne pääsisi, sen muutenkin täytyisi olla esikoisen kanssa kotona. Toki kiva jos rajoitteet muuttuisi, että puoliso pääsisi käymään osastolla, mut en luota kaikkien hygieniaan enkä maskit käyttöön, joku voisi kantaa sen koronan sinne tietämättäänkin... Eli mitä vähemmän porukkaa ravaa synnyttäneiden osastolla niin sen parempi.
 
Takaisin
Top