Korona ja raskaus

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Huolettaako teitä koronan leviäminen? Käytätkö maskia käydessäsi kaupassa? Saako puoliso tulla mukaan neuvolaan? Ja kaikkea muuta keskustelua koronasta.
 
Vähän pelottaa, että sairastuu. On kuulemma pahempi pöpö odottaville kuin terveille samanikäsille. :sorry: Onneksi ei kuulemma ole näiden tietojen mukaan vaikutusta sikiöön. Noh, maski päässä vaan joka paikkaan ja puuvillakäsineet kaupassaki.
 
En osaa olla liian huolissaan tästä, vuoden jo pärjännyt ja pysynyt terveenä, etätyöt jatkuu ja kontaktit aika pienet kuitenkin. Perusterve, niin tosi luottavaisin mielin kyllä.
 
Raskaana olevat ovat riskiryhmää sen laskimoveritulpan takia, mihin korona altistaa. Aika vähän tulee liikuttua missään, pääosin tarhan ja kodin väliä. Jatkossa voisi tilata kotiovelle ostokset, yllättävästi ahdistaa kulkea toppavaatteissa ja maskissa kaupassa tämän ellottavan olon kans ja kun tuntuu että muutenkin hengästyy helpommin.
 
Mä en kykene pitään maskia ku pakon edessä, se aiheuttaa mulle järjetöntä kutinaa ja tuntuu et tukehdun..
Eilen juur olin kaupassa ja huomasin, kuin se pahan olon Aalto vyöry päälle ja tuntu et pyörryn siihen paikkaan. Jos siinä olis ollu maski päällä, ni olisin varmasti oksentanu, eikä se olis ollu kenellekään kivaa..
Järkevästi toimien, turvavälit ja käsien pesu, ni kai se siitä. En panikoi asiasta ennenku on aihetta.
 
Meillä on täällä maskipakko, eli ovesta ei ole ulos menemistä ilman. On ollut jo pitkään niin siihen on tottunut. Joskus leikkipuistossa otan hetkeksi pois jos siellä ei ole muita, kun mukavampi jutella (komentaa) taaperon kanssa ilman sitä. Meidän 2-vuotiaalle on jo ihan normaalia että ihmisillä on maskit ulkona.

Eniten huolestuttaa itseasiassa et miten synnytys menee vallitsevassa tilanteessa, saako puoliso jäädä osastolle (onko Suomesta mahdollista matkustaa tänne hoitamaan taaperoa...), entäs jos saan koronan just ennen synnytystä ja eristetään vauvasta... Entäs jos terveydenhuolto ylikuormittuu taas ja vauva tarvitsisi erikoishoitoa... Näitä tulee aamuöisin pohdittua :confused004
 
Meillä on täällä maskipakko, eli ovesta ei ole ulos menemistä ilman. On ollut jo pitkään niin siihen on tottunut. Joskus leikkipuistossa otan hetkeksi pois jos siellä ei ole muita, kun mukavampi jutella (komentaa) taaperon kanssa ilman sitä. Meidän 2-vuotiaalle on jo ihan normaalia että ihmisillä on maskit ulkona.

Eniten huolestuttaa itseasiassa et miten synnytys menee vallitsevassa tilanteessa, saako puoliso jäädä osastolle (onko Suomesta mahdollista matkustaa tänne hoitamaan taaperoa...), entäs jos saan koronan just ennen synnytystä ja eristetään vauvasta... Entäs jos terveydenhuolto ylikuormittuu taas ja vauva tarvitsisi erikoishoitoa... Näitä tulee aamuöisin pohdittua :confused004

Mua kans pelottaa tuo synnytys jos korona on yhä iso uhka silloin. En missään nimessä halua joutua olemaan sairaalassa yksin tai että perheeni ei pääsisi käymään luonamme vauvan ensi kuina.
 
Mulla lähes kaikki läheiset riskiryhmää, joten kyllä huolettaa korona. Me ei käydä juuri missään. Ostokset tilataan kotiin yms. Onneksi olen vielä kotona hoitamassa lapsia niin ei ole tarvettakaan mennä väkijoukkoihin.
 
Mulla lähes kaikki läheiset riskiryhmää, joten kyllä huolettaa korona. Me ei käydä juuri missään. Ostokset tilataan kotiin yms. Onneksi olen vielä kotona hoitamassa lapsia niin ei ole tarvettakaan mennä väkijoukkoihin.

Samaistun tähän :sad001
Välillä ahdistun ja itken taaperon puolesta sillä hän on kovin sosiaalinen ja varmasti nauttisi esim. leikkikerhosta, mut kaikki tommoset on nyt no go. Ainoat leikkikaverit on me vanhemmat :sorry: mut yritän ajatella, et hän on vasta 2-vuotias, kerkeää sitä vertaisryhmään sosiaalistua myöhemminkin.. Eikä tälle tilanteelle oikein mitään voi, terveys edellä on mentävä.
 
Ei auta muuta kuin toivoa että tilanne on parempi syksyllä:arghh:

Tällähetkellä toivon että mies pääsisi ultriin mukaan, harmittaa tosi paljon jos mies jää niistä paitsi:sad001

Muuten ahdistus on ehkä vähän helpottanut kun vuosi on tarvottu jo tätä suota. Aloitin tammikuussa koulun ja Esikoinen meni päiväkotiin. Uuden vauvan synnyttyä toivon että esikoinen voisi jatkaa päiväkodissa ja voitaisi käydä avoimessa päiväkodissa yhdessä:smug:
 
Kuulin et jossain jenkkitutkimuksessa synnytykseen tuleville naisille oli tehty koronatesti ja joku 15% oli ollu positiivisia ja niistä reilu enemmistö, muistaakseni 80%, oireettomia. Ilmeisesti raskaus suojaa taudin oireilta. Joten en oo kovin huolissani. Työssäni kohtaan ihmisiä, mutta suojaus on asianmukainen.
 
Eniten pelottaa se, että mies ei pääsisi mukaan synnytykseen jostain syystä koronaan liittyen.
Toivon todella ettei niin tule käymään..
Muuten on luottavainen olo eikä pelota kovin.
 
Soittaessani eilen neuvolaan sanoi terkkari, että korona aikana raskaana olevan olisi hyvä ottaa d-vitamiinia 20-50mikrogrammaa päivässä, enpä tiennyt aiemmin.
 
Oliko korona rokotteesta joku ohje raskaana oleville?jostain luin jonkun jutun mut en nyt muista että mitä siinä oli..
 
Oliko korona rokotteesta joku ohje raskaana oleville?jostain luin jonkun jutun mut en nyt muista että mitä siinä oli..

Ei käsittääkseni suositella raskaana oleville, ei ole oikein tutkimustietoa.. Ainakin tämän tiedon itse olen saanut, neuvola varmaan osannee antaa viimeisimmän tiedon. Toki varmaan sitten jos on itsellä vakavia perussairauksia, joiden puolesta korona itsessään olisi tosi paljon isompi riski, voidaan joutua punnitsemaan tilannetta erikseen.
 
Enemmän kuin huolettaa niin harmittaa. Toivon, että syksyllä kanssakäyminen läheisten kanssa olisi jo normaalimpaa. Kamala ajatus olla yksin jumissa himassa koko vauvavuosi. Ehkä pelottavinta olisi läheisten menettämisen jälkeen se, että kumppani ei saisi olla mukana synnytyksessä.

Oman osani teen sen eteen, että tartuntaluvut pysyisivät mahdollisimman alhaisina. Käytän maskia, tilaan ruoat kotiin ja hoidan vain pakollisia ostoksia ja matkoja (työmatkat). Arki koostuu töistä, kotona olemisesta ja ulkoilusta.
 
Lähinnä harmittaa, jos miestä ei saa mukaan neuvollaan/sairaalaan. Ei varsinaisesti pelota. On itseasiassa jopa positiivista, että voi piileskellä kotona. Saa pidettyä raskauden salassa pidempään.
 
Mä synnytin esikoisen viime toukokuussa. Mies ei saanut tulla osastolle käymään, synnytykseen onneksi pääsi. Meidän vauvavuosi on suurimmilta osin ollut kotona oleilua. Kesällä ja alkusyksystä nähtiin muutamaa kaveria ja sukulaisia ja bussilla liikuttiin joitain kertoja. Muuten vaan käydään vauvan kanssa kävelylenkeillä ja puuhastellaan kotona. Mies hoitaa ruokaostokset lähes aina, joten ei tule kauppaankaan oikein lähdettyä. Olen kotona viihtyvää tyyppiä, mutta onhan se kurjaa, kun ei voi nähdä oikein ketään eikä käydä esim. lastenvaatekirppiksellä. Haaveilen, että kesällä saisi jo elää vähän vapaammin, että päästäisiin esikoisen kanssa vaikka kotieläinpuistoon.
Luulisin, että mies pääsee neuvolakäynneille mukaan. Viime keväänä pääsi vain, jos oli esikoinen tulossa.
 
Olen töissä n. 1000 oppilaan koulussa. Maskisuositus on oppilailla, mutta käyttöprosentin suhteen jää vielä toivomisen varaa. Tartuntoja on ollut, samoin kokonaisia luokkia altistuneena karanteenissa. Tällä viikolla yksi karanteenista palannut oli ihan iloisena taas luokassa ja ilman maskia tietenkin. Ei ilmeisesti paljoa hetkauttanut karanteeni.

Oppilaista on mahdotonta pysyä etäällä niin luokassa, käytävillä kuin ruokalassa. Kovasti toivoisin, että siirryttäisiin etäopetukseen, jotta saisi olla huolettomammin koronan suhteen. :/
 
Takaisin
Top