Korkea verenpaine :/

Pilperö

Oman äänensä löytänyt
Onkos kelläkään nyt/ollut raskauden aikana korkeaa verenpainetta?
itse kävin tänään neuvolassa ja sanoin ennen mittausta että on jännitysverenpaine varmaan tulossa. mittasi ja totesi että ei viiti sitä tänne kirjata että jos kävisin itse mittaamassa myöhemmin ja merkkaisin sitten. kysyin että paljon oli niin kertoi = yli 160 ylipainen ja alipaine oli alle 90 (jos nyt oikein muistan!!)
en lisää ruokiini suolaa..no nyt sitten rupesin miettimään että mistä kaikesta saan piilosuolaa että pitääkös niitä lähteä karsimaan kun kilojakin on tullut n.+2 tässä (14+4vk) ei kyllä katsellut onko turvotusta tai onko ollut pääkipua näköhäiriöitä (no niitä joskus vain ollut)
odotan ensimmäistä pötkylää että voin olla että vuohotan iihan turhaa, mutta parempi näin kuin ettei välittäisi :)) kai... ehkä.... :)
 
Mulla on aina korkea verenpaine neuvolassa, ei tosin ihan noin hurja vaan jotain 135/85, joka on sekin turhan korkea tälle iälle. Mutta kun sitten rauhassa kotona tai muualla mittaan, arvot on eri luokkaa (116/75).

Saisitko verenpainemittarin jostain lainaan, niin että voisit mitata rauhassa paineen joskus? Saattaa sullakin olla aika paljon alempi, kun ei tarvi jännittää.
 
Oliskohan iskenyt valkotakkisten kammo? Toi alapainekin on kumminkin siedettävällä tasolla kumminkin..? Mulla on aina verenpaine korkeampi kuin hoitaja istuu vieressä, kotona tulee paremmat lukemat. 

Mun verenpaine nousi loppuraskaudessa esikoista odottaessa. Viimeisessä neuvolassa paineet oli 165/112 ja mut passitettiin sairaalaan ja koska laskettuun aikaa oli vain n. viikko, päättivät käynnistää synnytyksen. Raskausmyrkytyksestä ei kumminkaan ollut kyse koska pissa oli normaali eikä ollut näköharhoja eikä päänsärkyäkään. On vähän mysteeri miksi verenpaine nousi, synnytyksen jälkeen laski ihan normaaliksi. Voi olla että liittyi turvotukseen, oli aika kiitettävästi kertynyt nesteitä kroppaan viimesillä viikoilla.
 
Mulla on paineet ollu joka kerta korkeet, kun neuvolassa oon käyny, eka kerralla muistaakseni 152/90, sit 162/80 ja nyt viimeks 156/86. Eivät kauheesti ole noihin reagoineet, sanoivat vaan, että niitä tarvii seurailla. Ja heti tietty ottaa yhteyttä, jos ilmenee jotain ihme oireita, mm. näköhäiriöitä tai kovaa hedaria... Mäkään en pahemmin ruokiin laita suolaa ja sitä piilosuolaa olen koittanut vähän katella. En syö salmiakkia tai lakua, ja yritän liikkua, siinä se, mitä voin asian eteen nyt tehdä. Mutta koitan olla ressaamatta siitä, ettei sen takia ainakaan paineet nouse.
 
saan onneksi verenpainemittarin lainaan!! :) viime yönä mietin että sitten herään öisinkin mittailemaan ja aina ennenkuin nousen ja merkkaan aina ylös kun päähän sattuu :)
juu tiedän tiedän että ei kannata niiin stressata tai vahtia paineita hulluna, mutta sanoppas se hormooneille xD
alkuraskaudesta saatoin nähdä sellaisia mustia pieniä täpliä jotka liikkuivat ylöspäin sivuttain, luulin että johtuu liian matalista paineista mutta taitaa olla toisin päin :)
en murehdi ennenkuin pääsen mittaroimaan :))
ihan rauhallisin mielin, mutta tarkailevasti..
multa ei edes kateltu onko turvotusta...olen lähihoitaja, mutta kun kyse itsestä niin eihän sitä mistään mitään tajua :)
mittaria ootellen :))
 
Mullakin on valkotakkiverenpainetta. Onneks oli viime raskauden aikana lainassa mittari ja se oli yhdellä neuvolakäynnilläkin mukana. Kotona tulokset oli ihan hyviä, niin eivät erityisemmin huolestuneet neuvolakäyntien tuloksista. 
 
Mä olin ihan hämmästyny ekalla neuvolakäynnillä ja oikein hihkaisin, kun lukemat eivät olleetkaan päätä huimaavat vaan 130/73. Mulla kans on aina jännittäny ihan hirveesti toi mittaaminen, ja siitä onkin siitä syystä varmaan tullu aina niin korkea. Tosin meillä on suvussakin korkeaa verenpainetta ja olenkin sitä yrittänyt liikunnalla ja turhan suolan syömisellä pitää kurissa.
 
Mulla ei ole riesaa tällä hetkellä ainakaan korkeista paineista, mutta matalista sen sijaan. Eilen töissä oli niin kamala olo, tuntui, että nään tähtiä jatkuvasti ja päässäö humisee. Mittasin paineet ja hupsista, 87/53. Pakko mennä syömään jotain ja hain sitten sitä salmiakkiakin. Kyllähän noihin mataliin paineisiin pää tottuu, mutta ei mulla toistaseks alle ysikympin yläpainetta vielä ole ollut. Niin kauan on hyvin, kun pysyn pystyssä. 
 
Mä kerran töissä mittasin ja lukemaksi sain 136/92, joka on mulle tosi korkee. Neuvolasta ohjeistettiin mittailemaan kotona, ja kotona kun mittasi niin aina oli alle 120/80, et ihan normaali kuitenkin :) mullakin on valkotakkiverenpainetta, aina kun neuvolassakin mitataan, on korkeemmalla kuin jos itse kotona mittais :)
 
Takaisin
Top