Kontrollin menetys synnytyksessä, apua?

  • Ketjun aloittaja pelottaa...
  • Aloituspäivämäärä
P

pelottaa...

Vieras
Synnytys lähestyy ja pelko on iskenyt persiiseen! En itse synnytystä pelkää, vaan enemmänkin sitä tilanneta..tai sitä, että en hallitse tilannetta ollenkaan. Niin että ootteko te jo synnyttäneet menettänyt kontrollia synnytyksessä? Tää on ainoa asia joka raskaudessa pelottaa. Että en hallitse itseäni, tilannetta tai kehoani/hermojani. Piikkejä ja kipua en niin pelkää, antaa tulla vaan! Mutta mitä jos huudan tai kiroilen? Tai jos kaikki on niin kaaoottista, että iskee paniikki?

Millaisia kokemuksia teillä on? Pelottaa.. :'(
 
Anna tilanteen tulla niinkuin se on tullakseen, kyllä kaikki menee omalla painollaan! Turhaa sitä on etukäteen murehtia, oon huomannut, ettei se auta mitään.. Synnytys etenee, niinkuin se etenee, eikä sille oikein itse mitään mahda, pitää vaan mukautua siihen tilanteeseen. Ja huutoa ja kiroilua varmaan kuulee kaikki kätilöt jokaisena työpäivänään :) Sinähän omaa kehoasi pystyt tulkitsemaan parhaiten, tiedät koska supistaa, koska tarvitsee kipulääkettä ja koska tulee ponnistuksentarve ym..
 
noh, kunhan kestät siihen asti että olet 4cm auki, voit esim. ottaa yhdistetyn spinaali-epiduraalin, eli ensin spinaalitilaan kevyempi puudutus, ja siitä shuntti vedetään ulospäin epiduraalitilaan, johon saa laitettua niin monta annosta kuin synnytyksen kesto vaatii.

Voisit myös käydä pelkopolilla juttelemassa :) Ja sitten sellainen lohdutuksen sana, että ei varmaan kukaan synnytä ihan täysissä järjissään, mutta on siitä muutkin selvinneet kautta aikain :) ei kukaan oleta että siellä ollaan kuin kirkossa :wink
 
Mua jännittää kans ihan kauheasti. Just se, että tulee paniikki ja sellanen 'ei tää onnistu'-fiilis. Mulla on laskettu aika vajaan parin viikon päästä ja nyt viimeisen kuukauden aikana on vasta alkanu jännittää.. Oon sit yrittäny aatella vaan, että kyllä siitä selviää. Pelkään, että juuri minä en osaa synnyttää ja päädytään sektioon vaan sen takia, etten mä osaa tai jotain.

Ei nyt ollu varmaan kauheen lohduttavava kommentti, mutta et ole ainoa joka pelkää.
 
Omassa synnytyksessäni ennen epiduraalia muistan vain huutaneeni miestäni ja käskeneen sen auttaa mua, kun sattui niin per***leesti. Jostain kuulin kätilön sanat, että autetaan autetaan koko ajan, yritä muistaa hengittää. Siitä meni epiduraalin antoon aikaa ehkä 10 min, mutta se tuntui ikuisuudelta eikä muistikuvia juurikaan tuolta väliltä ole muuta kuin se sanoinkuvaamato kipu. Mulla siis tuli jatkuva selkäkipu eikä oikeastaan supistuksia niin, että olisi ollut taukoa. Kipu vain paheni ja paheni ja paheni ilman mitään taukoja ja lopulta mulle kävi just niin, että itkin vain hysteerisesti ja huusin apua, kun en enää muuta osannut.

Jälkeen päin pyysin kätilöltä ja mieheltä anteeksi. Mies oli vähän järkyttynyt lähinnä sen avuttomuuden tunteen takia, kun hän ei voinut tehdä muuta kuin pitää kädestä. Kätilö taas hämmästeli, että mitä siinä anteeksi pyytelet, eihän tuo nyt edes ollut pahimmasta päästä :D

Joten ihan turhaa sitä kontrollin menettämistä pelkää. Se kätilö on kuullut ja nähnyt aivan kaiken ja se on siellä juuri sitä varten, että pitää tilanteen hallinnassa, jos/kun synnyttäjältä se homma karkaa käsistä. Mieti myös tarkkaan, kenet haluat tukihenkilöksi. Kuka osaa olla rauhallinen ja ymmärtää, että vaikka sanoisit pahasti et tarkoita sitä. Se voi olla oma mies, mutta myös joku jo synnytyksen kokenut naiskaveri tai sitten ihan palkattu doula. Tukihenkilölläkin on valtava merkitys. Itsekin tuossa paniikkitilassa puristin mieheni kättä ja tunsin hämärästi, kun hän silitti hiuksiani. Ilman häntä olisin varmaan seonnut vielä enemmän :)
 
Takaisin
Top