Konfliktitilanteet päiväkodissa

Juu tuota puremista oli meilläkin oli monta kuukautta viime syksystä tämän vuoden kevääseen/kesän alkuun, pureskeli minua joskus montakin kertaa päivässä. Isäänsä taisi kerran yrittää purra, mutta se jäi yritykseksi, vaikkei isänsä siihen reagoinutkaan muutoin kuin sanomalla, että ei saa purra. Tarhassa poika puri kerran toista lasta, emme tiedä vieläkään, kuka se lapsi oli. Olin kyllä jo ennen sitä varoittanut hoitajia ja kertonut, että kotona puree paljon, ja pyysin heitä puuttumaan asiaan tiukasti, jos puremista ilmenee siellä. Pureminen meni sitten ajan kanssa ohi, onneksi poika teki sitä tuota yhtä kertaa lukuun ottamatta vain kotona!
 
Samaa mieltä, lapsi voi käyttäytyä kotona ja päiväkodissa ihan eri tavalla. Kaikki lapset ei uskalla varsinkaan alkuun uhmata päiväkodin aikuisia ja käyttäytyvät kiltisti. Ja sitten mahdolliset harmit purkautuu kotona - tai pitää vain kokeilla rajoja.

Pojan päiväkodissa saattaa olla välillä vain pienten ryhmän hoitajia paikalla, kun haen lapsen. Ja hehän eivät tiedä isojen ryhmässä olevan lapsen päivästä muuta kuin jos on jotain todella erikoista tapahtunut. Hivenen tylsää, kun päivän kuulumiset on luokkaa "ilmeisesti on mennyt hyvin, kun ei pojan hoitajat mitään sanoneet" ja sitten se mitä lapsi itse kertoo. Onneksi tämä ei ole jokapäiväistä.
 
Joo, todellakin käyttäytyvät usein aivan eri tavalla hoidossa kuin kotona. Esim. oma esikoiseni ei ole koskaan saanut "kritiikkiä" päivähoidosta/eskarista, vaikka kotona saattaa ajoittain olla hyvinkin hankala. Samoin tuo 3-vuotias on todella fyysinen ja herkästi yrittää lyödä tai potkia minua ja isäänsä, mutta päiväkodissa ei ole tällaista ilmennyt kertaakaan.
 
Takaisin
Top