Komplikaatiot raskaudessa

Anskupa

Puuhakas puhuja
Te ketä olette aiemmin olleet raskaana niin onko raskauksiinne liittynyt komplikaatioita? Tai liittytkö nykyiseen raskauteen komplikaatiota (lähinnä myöhemmin raskaudessa)?

Minulla oli edellisessä raskaudessa supistelua, jonka vuoksi oli sairauslomalla vko 28->. Sen jälkeen todettiin raskausdiabeetes ja lopulta siihen oli insuliinihoito. Ja viikko 35-> alkoi raskausmyrkytys joka kehittyi vaikeaksi ja synnytys jouduttiin sen vuoksi käynnistämään. Jouduin olemaan sairaalassa 2 viikkoa synnytyksen jälkeen oman vointini vuoksi.

Nyt mielenkiinnolla odotan, että onko keinoja ehkäistä raskausmyrkytystä yms. Ettei tässä raskaudessa tilanne menisi niin huonoksi.

Kohtalotovereita? :)
 
Jep :) mulla kanssa riskiraskaus kyseessä. Toivottavasti saadaan se vip ryhmä ja voidaan jatkaa siellä
 
Miulla kanssa oli häikkää esikon raskaudessa, mutta ehkä tosiaan tarkemmin salaisella, kunhan se aukeaa :)
 
Mullakin oli riskiraskaus, mutta komppaan muita. Voin kertoo sit salaisen puolella :)
 
Mitalin tarkkaillaan poikkeuksellisen paljon, mutta viimeksi ei ollut ihmeempää.
 
Minulla oli keskimmäisessä raskausmyrkytyksen oireita. Minulla on synnynnäisesti ahtaat kohtuvaltimot, jotka voivat aiheuttaa ongemia. Verenpaine lähti nousemaan ja oma olo kurjistui niin paljon että pyysin käynnistystä 2vk ennen laskettua. Typy ampaisi maailmaan vauhdilla ja terveenä, tosin vähän piskuisena. Minun vointini takia meni sairaalassa vähän kauemmin, viikko. Verenpaine kun jatkoi nousua lääkkeistä huolimatta vielä synnytyksenkin jälkeen. Olo normalisoitui ja verenpainekin asettui muutamassa kuukaudessa synnytyksen jälkeen. Ja pieni typykkäiseni otti ikätoverit kiinni pituudessa ja painossa. :)
 
Nepeta cataria onko raskausmyrkytystäsi huomioitu seuraavissa raskauksissa mm. Asa yms?
En tiedä vielä, aijotaanko sitä huomioida mitenkään. Tuskimpa, jollei seula-arvoissa tai verenpaineessa ole mitään häikkää. Jos tulee häikkää, niin sitä lähinnä seurataan ylimääräisillä ultrilla ja vahditaan ettei pissaan tule proteiineja lävitse. Yleensä raskausmyrkytykset eivät uusiudu.
 
Mulla on molemmissa aikaisemmissa raskauksissa epäilty raskaushepatoosia. Toinen raskaus oli huomattavasti pahempi. Ihan järkyttävät kutinat kämmenissä ja jalkapohjissa. Maksa-arvoja seurattiin tosi tiiviisti. Ne ei kuitenkaan noussut. Lopulta suunniteltiin että synnytys käynnistetään rv 38+2 koska oireet oli niin voimakkaat. Ei tarvinnut käynnistää, vauva syntyi edellisenä yönä. Kutinat loppui siihen :)
 
Liekö se nyt sitten komplikaatio, mutta synnytyksessä huomattiin, että oli napanuora pojan kaulan ympärillä (tiedä sitten kuinka kauan oli ollut...), mutta lisäksi oli toinen käsivarsi siellä lenkussa, niin ei päässyt pahasti kuristamaan. Hetken oli poju aika sininen, mutta nopeasti tokeni ja kaikki oli kunnossa.
Vähän siis jäi mietityttämään, että mitä jos... varmaan tulee vaikuttamaan vahvasti viimeisinä viikkoina, jos esim. Liike vatsassa taukoaa.
 
Meillä oli nuoremmalla pojalla samankaltainen tilanne kuin Kumpa2018:lla eli napanuora kiersi kaulan ja toisen kainalon alta, mistä syystä sali hälytettiin täyteen porukkaa, kun sydänäänet katosivat aina supistuksen tullessa. Vauva oli siinä vaiheessa jo edennyt niin pitkälle synnytyskanavassa, että alateitse kuitenkin sai tulla. Valmiusjoukot olivat lopulta turhat, mutta synnytyksen jälkeen selvisi vielä, että vikkeläliikkeinen kaveri oli sukellellut sen verran paljon kohdussa, että oli saanut aikaiseksi solmun. Onneksi ei ollut onnistunut kiristämään sitä... mutta nytolettaisin viimeisellä kolmanneksella tulevan tilanteen riskeistä takaumia.
 
Esikoista odottaessa kävi samoin kuin kastekukalla ja odotuksen puolivälissä istukka repesi. Seuraavassa raskausessa oli radin lisäksi raskausmyrkytys joka selvisi vasta synnärillä. Sitten kolmas odotus päätyi keskenmenoon ja viimeisimmässä tuli vähän veristä vuotoa mutta vahva syke näkyi ultrassa ja haluan uskoa että raskaus sujuisi muutoin ongelmitta
 
Onks kellään ollut alkuraskaudessa verenvuotoa ilman keskenmenoa? Olis kiva kuulla kokemuksia.
Käytiin tänään päivystyksessä tarkistamassa tilanne (10+1) kun yhtäkkiä vessareissulla lorahti verta jonkun verran.
Sitä ennen oli ollut "kramppeja" alapäässä jotka oli mennyt ohi hetkeä aiemmin. Nuo krampit jatkuivat sitten verenvuodon loputtua
satunnaisesti. Eli siis kaikki oli hyvin ja jokin kohta ilmeisesti kohdunsuulla oli mistä verenvuoto johtui.
 
Minulla tuli hyytymä klöntti ja ruskeaa vuotoa parina päivänä. Pelästyin ihan hirveästi, mutta onneksi päästiin ultraan tarkistamaan tilanne ja kaikki oli hyvin. Lääkärissä ei selvinnyt, että mistä veri oli tullut. Vuotoon liittyi myös minulla alavatsan kramppailua. Lääkäri sanoi, että tällaiset pienet vuodot on aika yleisiä alkuraskaudessa.
 
Täällä kanssa ollut rusehtavaa vuotoa alkuraskaudessa ja lääkäri sanoi sen olevan tavallista siinä vaiheessa kun raskaus aluillaan kun istukka yms.muotoutuu eikä siis vaarallista jos siihen ei liity kipua ja pahaa hajua. Edellisessä raskaudessa oli rv.9 punaista vuotoa keskenmenon tullessa. Punaista verivuotoa oli myös esikoista odottaessa mutta keskenmenon sijaan kyseessä oli istukan repeämä.
 
Takaisin
Top