Komplikaatiot ja riskiraskaudet?

satuvee

Näppärä viestien naputtelija
En bongannu tällästä ketjua, täällä vois jakaa kokemuksia vakavista raskaudenaikaisista ongelmista aina liian aikaisista supistuksista perätilaan ja raskausmyrkytykseen tai -diabetekseen..kaikkeen mikä aiheuttaa riskiä.

Itsellä ollut jo nyt kipeitä supistuksia (vko 22), ja rakenneultrassa löydettiin iso kysta munasarjojen vierestä sekä vielä PCO. Sen seurauksena joudun myös diabetes-seurantaan ja lisätesteihin kasvaimen osalta..ja tuli kyllä aivan puun takaa.

Onko muilla jotain ongelmia raskauden kanssa, tai aiempia kokemuksia? Oletteko joutuneet jostakin asiasta seurantaan tai lisätutkimuksiin?

Vertaistukea kaivataan :confused004
 
Mun on pitänyt sokereita mittailla. Vielä tässä vaiheessa tilanne on ihan hyvä, ja jos jatkuu hyvänä niin tulee kai vain yksi lisäultra loppuvaiheessa, synnytystapa-arvio(?). Mutta jos tilanne huononee niin tulee lähete diabeteshoitajalle ja se tietää käyntejä sairaalaan.

Ekassa raskaudessa sokerit heitteli enemmän ja niitä ei saanut kuriin, sain käydä kontrolleissa usein varsinkin loppuvaiheessa, ja ultrattiin aina ja seurattiin miten vauva kasvaa. Oli iltainsuliinitkin käytössä. Lopulta sit jouduin vauvan ison koon vuoksi käynnistykseen, mikä kesti ja kesti.....vauva oli syntyessään kyllä ihan normaalipainoinen.

Silloin oli myös vaikeaa liikkua kun supisteli. Olen nyt pärjännyt paremmin, tosi viime kauppareissulla alkoi viiltelemään tuttuun tapaan..:sad001 Et saa nähdä miten homma etenee...
 
Mulla toi RaDi tuolla kummittelee, mut sokerit on pysyneet aisoissa ja kun tietää mitä ruoka-aineita välttelee niin hyvin menee. Toivottavasti loppuun asti, mut sen näkee sitte. Tosiaan ton radin takia tulee yks lisäultra synnytyssairaalassa, mulle olis tullu kyl muutenkin synnytystapa-arviossa, kun edellinen on syntynyt sektiolla.

Tsemppiä!
 
tsemppiä teille raskausdiabeteksen kanssa! oon monilta kuullu, että huolimatta ennusteista (mullekin nyt sanottiin että tulis 4-kilonen vauva mikä ois kilon enemmän ku edelliset) vauva on ollu ihan normaalipainonen lopulta..

mulla on vielä sokerirasitukset edessä, ja vähän pelottaa ku sokeri on mun ainut lohduke tälllä hetkellä, yöt kun menee valvoessa ja noi muut huolet päälle. aiemmat raskaudet oon vedelly pelkkiä muffinsseja.

kyllä mulla nyt on tavotteena liikkua väh. 20 min joka päivä, kävelylenkkiä yms, ja pikkuhiljaa ruokavaliota fiksuntaa samalle tasolle ku ennen raskautta. aamupuuro ja lounas onnistuu jo, ilta ja valvottu yö onki sit hankalampia :P
 
Tämä nyt ei minua enää varsinaisesti vaivaa, mutta kirjoitan kuitenkin kun koko alkuraskaus meni oikeastaan tätä asiaa pohtiessa.. Joten voisin kyllä sanoa tän olleen jonkin sortin komplikaatio.

Tosiaan multa löydettiin suolistosta kasvain umpilisäketulehduksen yhteydessä. Alkuun ei tiedetty mitään kaavaimen laadusta, ja odotin reilun viikon verran tuloksia. Onneksi se paljastui hyvänlaatuiseksi, mutta massiivinen suolisto-operaatio mulle tehtiin. Siinä poistettiin iso pätkä paksusuolta, ohutsuolta, umpilisäke ja se kasvainpesäke. Ja heräämössä kuulin ettei ollutkaan ihan perus umpparinpoisto.. Leikkaus itsessään meni hyvin, mutta olin tietysti todella kipeä kun koko maha vedetty auki ja ommeltu kasaan. Rankempaa oli henkinen toipuminen ja huoli vauvasta oli todella suuri. Mulla oli silloin viikkoja 13+, ja sanottiin vaan että rakenneultrassa sitten tarkastellaan. Tottakai ultrasivat että sikiö on hengissä, eikä mitään välittömiä vaikutuksia ollut havaittavissa, mutta kyllä sitä pelkäsi silti.

Nyt oon jo hyvin toipunut ja elämä palautunut normaaliksi. Ajatus tuosta koko hommasta tuntuu tosi kaukaiselta, vaikka koko operaatiosta on vasta 2 kuukautta! Ainoa mikä enää häiritsee on arpi. Sitä kiristelee kovasti mahan kasvun myötä, ja on paikoitellen tosi kipeäkin.. Navan seutu erityisesti sattuu, kun siihen on jouduttu tekemään sellanen koukkaus navan sivulta. Onneksi kuitenkin tollakin arvella on pikkuhiljaa aikaa venyä masun mukana.
 
hennannaa: oho, hui! kiitos ku kerroit! ja hyvä et se löyty. ootko siis jo käyny rakenneultrassa?

toi navan seutu on mulla ilman leikkaustaki aina arka ja kipee raskaana, mä siis oikeesti pelkään et se repee, kun venyy niin ohueks. tukivyötä oon käyttäny, ja sitte aattelin teipata navan tällä kertaa haavateipillä siitä kohtaa mistä eniten sattuu, et jakautuis se veto.

mullakin toi kysta ei oo munasarjoissa vaan niiden ulkopuolella, mikä just lisää mulla sitä pelkoa, kun ei oo mikään perus munasarjakysta..ja tuntuu et vaikuttaa suoliston puolelle, varmaan ku on niin iso niin välillä "tiellä" :wtf:
 
Meillä oli pari viikkoa sitten rakenneultra ja onneksi kaikki näytti olevan kunnossa!! Tosiaan mut oli pakko leikata, kun oli niin raju tulehdus ja onneksi tekiväkin sen samantien sillä tulehdus oli jo levinnyt vatsakalvoon saakka. Jos se olisi puhjennut, tilanne olisi ihan toinen nyt.. Onneksi ehdittiin ajoissa!

Muuten tietenkään raskausaikana ei leikellä jos ei ole pakko, niinkuin sullakin olis tarkotus odotella että synnytys on ohi.. Millaisia jatkotutkimuksia sulle tehdään, ootko jo saanut siitä lisätietoa? Onneksi meillä on täällä kuitenkin niin hyvä terveydenhuolto, että varmasti keinoja löytyy :)
 
Hennannaa: mä meen johonkin kasvainverinäytteeseen eka, ja sit uuteen ultraan viikolla 32. ja sitte synnytyksen jälkeen..että aika kauan pitää odotella..huoh.
 
Satuvee, harmi kun joudut odottamaan.. Varmasti todella turhauttavaa!
 
Tsemppiä teille hirmusesti. ♡ Ootte joutunu kokemaa raskauden aikana hirveitä asioita! :nailbiting:

Mulla todettiin alkuraskaudesta 1.tyypin diabetes, oli itellä ihan oireeton ja hitaasti etenevä. :wideyed: Oli melkone sokki mut nyt sen kanssa osaa jo elää ja hoitotasapaino saatu kuntoo.:happy: Sit kilpirauhaslääkitys piti alottaa ku meinas olla vajaatoimintaa.
Mut pahinta oli rv12 alkanu hillitön verine vuoto hyytyminee. Sillo pelotti iha törkeesti et ois menny kesken. Seuraavana päivänä pääsin lääkärii ja selvis että kohdussa on verenpurkauma, mut vauva oli peloista ja muista huolimatta kunnossa. ♡ Sen parantumista seurattii reilu kk tiiviisti ja rakenneultrassa ei näkyny jälkeekää koko hematoomasta. :)
Tällä hetkellä kaikki hyvin, päivä kerrallaa eteepäin. :happy:
 
Minulla on riskiraskaus ylipainon takia. Sitä on vielä raskauden aikana tullut lisää. :sad001 Sokerirasitus piti tehdä kahdesti ja sanoivat rakenneultrassa, että loppuajasta olisi vielä "ylimääräinen" ultra. Onneksi kaikki arvot ovat olleet ok.
 
leijonatar, mulla kans se yks ylimääränen ultra odottaa viikolla 32, pidän sitä ihan kivana että pääsee kattomaan vielä yhden extrakerran sinne sisälle :) vaikka tietysti ei oo kivaa että johtuu ongelmista..
 
Mä pistelen verenohennuspiikkiä aamuksi vatsaan aiemmin sairastetun keuhkoveritulpan vuoksi. Ei toistaiseksi onneksi ole aiheuttanut muuta kuin parit ylimääräiset labrat ja äitiyspolin sisätautilääkärin seurannan puhelimitse. Saa nähdä, miten vaikuttaa synnytyksessä saamaani kipulääkitykseen jne.
 
Mulla on ollut useamman vuoden ajan Marevan-tabletit käytössä muutenkin. Marevania ei saa käyttää raskauden aikana, koska se voi aiheuttaa epämuodostumia. Pääsääntöisesti piikittäminen sujuu ihan hyvin, mitä nyt vähän mustelmia tulee. Mutta nyt talvella ei ole rantakelitkään, joten mitä väliä, vaikka olisi vähän laikukas maha, heh. :wink Äkkiä siihen piikittämiseen oikeastaan tottui, vaikkei se etukäteen niin miellyttävältä tuntunutkaan.
 
okei, no mut onpa hyvä että piikittäminen on väliaikasta!! ja tosi hyvä että on vaihtoehtoja. varmasti kyllä ei oo mitään maailman miellyttävintä puuhaa toi piikittäminen..ja laikuista..mä aattelen, että ei sillä ulkonäöllä oo niin väliä raskauden aikana, katellaan sitten taas synnytyksen jälkeen :) mulla on naama ainakin niin kauheessa kunnossa ettei voi millään peittää..:P
 
Joo, jos aina tarttis noita Klexane-piikkejä ostaa, tulisi aika kalliiksi - ovat hintavia. Vaikka onneksi Suomessa on se Kelan lääkekatto. Marevan taas on halpaa, joten ehkä siihen tulee synnytyksen jälkeen taas päädyttyä. Joskin Marevan taas aiheuttaa erilaisia ruokarajoituksia ja piikkejä käyttäessä voi syödä ihan mitä vaan sellaista, mitä nyt ei ole raskaana olevilta muuten kielletty. Ja pillerien takia joutuu juoksemaan labrassa, piikkien kanssa ei tarvi käydä labraseurannassa. Joten puolensa kaikessa...
Juu, ulkonäöllä ei taida olla tässä kohtaa sitä isointa merkitystä :wink
 
Takaisin
Top