Kommentit raskausmahan koosta

  • Ketjun aloittaja Tehdastyttö
  • Aloituspäivämäärä
T

Tehdastyttö

Vieras
Hei kaikki,

Odotan ensimmäistä lastani, nyt viikko 16 menossa. Olen huomannut housujen kiristämistä pari viikkoa ja nyt muutaman päivän aikana huomannut, että maha kasvanut, ja sitä on vaikea vetää sisään. Minulta löytyy ylipainoa, jos sillä merkitystä asian kanssa.

En ole raskaudesta puhunut vielä juurikaan, ainoastaan muutamalle ihmiselle enkä vielä haluaisi kertoa laajemmin, mutta jos mahan kasvu jatkuu samana, pian on pakko. Eräs läheiseni kommentoi melko tiukasti mahan kokoa, on kommentoinut alusta asti, että eihän se mihinkään näy vielä 6 kk kohdalla. Nyt kun mainitsin, että pian voi olla vaikeaa pitää piilossa, hirveä syyllistys että puhun mitä sattuu, enkö nyt ymmärrä ettei se lapsi mitään vielä mahaa kasvata, että olen syönyt vain liikaa. Ei voi kuulemma raskaus näkyä missään vielä, joka sai minulle olon, että olen jotenkin viallinen, jos se näkyykin.

En tiedä mitä tällä julkaisulla haen, ehkä viisaita kommentteja asiaan ja käsittelyyn. Raskaus ollut melkoinen matka henkisesti ja olen kauhean arka kehostani.
 
Toisilla näkyy nopeammin kun toisilla. Ja alussa voi myös olla turvotusta. Jättäisin tuommoiset kommentit huomioimatta.
 
No mä olen rv 11 ja pari viikkoa on jo ollu vaikea saada farkkuja kiinni :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Olen hoikka, painoa on tullut vasta 1,5kg lisää että ei johdu lihomisesta, ihan vain siitä että vatsaa turvottaa paljon ja onhan se kohtu kasvanutkin jo. Mun mielestä sä oot just niillä viikoilla kun alkaa näkymään ihan oikea raskausvatsa! Ja se on kyllä aika harvinaista että 6kk ei näkyis vielä mitään! Mistähän tuommosen on saanu päähänsä. En välittäis tuosta ollenkaan, sillä on jotain omia ongelmia :No Evil Monkey: välttele kyseistä henkilö jos voit :Yellow Heart:
 
Ihan normaalilta raskausvatsan kasvamiselta ja alkupuolen turvotukselta kuulostaa. Olet lähellä niitä viikkoja, jolloin esikoisesta en pystynyt normaaleja housuja pitämään. Vatsasi kasvaa sillä tahdilla kun kasvaa ja tärkeintä on pitää itsestäsi (ja pikkuisesta) hyvää huolta. Tuollaiset kommentit ovat tosi ikäviä ja itsessäni ainakin saisivat aikaan olon, että haluaisin käpertyä piiloon muiden katseilta.
Tsemppiä ja hyvää mieltä sinulle jatkoon!
 
Oletpa saanut kurjia kommentteja. ❤️ Väittäisin että suurimmalla osalla näkyy vatsa ennen kuin 6kk kohdalla ja noilla viikoilla voi jo hyvinkin alkaa näkyä. Turvotuskin voi lisätä vatsan kokoa, eikä se ole oma vika eikä lihomista. Itse myös herkästi huomaa muutoksen ennen muita eikä se ole kuvittelua vaan huomaat vain sen nopeammin kun tunnet itsesi. 😊
 
Kiitos kannustavista kommenteista :red-heart: En tosiaan ole lihonut, painoa lähtenyt pari kiloa. Samainen henkilö (äitini) kannustaa myös painon pudotukseen, jota en kyllä ole ottanut tosissani.

Kuten VäriSointu sanoi, minulle on käynyt juuri tuo sama reaktio, häpeän itseäni, kehoani ja tilaani ja koen epäonnistumista. Toisaalta herää suojeluvaisto pientä kasvavaa ihmettä kohtaan, että hänen olopaikkaansa ei saa arvostella, hänestä puhumattakaan.
 
Äitisi on väärässä. Raskaana ei suositella pudottamaan painoa, vaikka olisi ylipainoa. (Varmastikaan ei ole haittaa, jos paino putoaa vähän itsestään, mutta ei tarkoituksellista laihdutusta.) Tosi ymmärrettäviä kaikki tunteesi. Kiva kun herää myös suojeluvaisto. Luota siihen, vauvaa tai sinua ei tosiaan saisi arvostella tuolla tavalla.
 
Takaisin
Top