Kolmannen odottajat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gigi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Gigi

Silmät suurina ihmettelijä
Hei te kolmannen odottajat<3 mitä ajatuksia kolmas vauva herättää? Onko lapsilla paljon ikäeroa ja miten luulette arjen muuttuvan kun hypätään kahdesta kolmeen, pitääkö esim isompaa asuntoa tai autoa hommata, vai meneekö se kolmas vähän niinkuin siinä samassa?
 
Ite olen vaan iloinen tästä kolmannesta raskaudesta ja kolmea lasta ollaan haaveiltu niin nyt tulisi (toivottavasti) se täydennys ja meidän perhe olisi sitten ns. valmis :happy:

Meillä ennestään siis pojat 2v ja 4v eli ikäeroa uuteen tulokkaaseen tulisi vajaa 3v ja 5v. Ja nuo ikäerot tuntuu hirveen suurilta vaikka ei ole tämän tulevan ja nykyisen kuopuksen välillä nyt niin paljon enemmän ikäeroa kuin on esikoisella ja kuopuksella. Toisaalta ois voinut yrittää pienempääkin ikäeroa mutta ihan kiva että nyt on hetki aikaa tienata itelleen vähän eläkettä kun kotivuosia on kuitenkin jo useampi takana.

Jotenkin en osaa kuvitella, että arki varsinaisesti paljoa muuttuu kolmannen myötä ja varsinkin kun esikoinen on jo sitten noin "vanha" eli aika omatoiminen jo kuitenkin. Ei ole siis kolmea puettavaa tai syötettävää jne. Tosin meidän kuopus tulee ihan varmasti olemaan mustasukkainen kun taas esikoinen ei aikanaan ollut ollenkaan mustis. Toisaalta taas meidän molemmat pojat tykkää vauvoista niin on varmaan myös hellyyttävää kun saavat pikkusisaruksen :Heartred

Asuntoa ei tarvitse vaihtaa, asutaan omakotitalossa ja vaikka makkareita on vaan kolme niin aikoinaan tähän taloon on päädytty vaikka ollaan oltu tietoisia että lapsia saattaa se kolme tulevaisuudessa olla. Toinen auto täytyy varmaan vaihtaa; on muutenkin epäkäytännöllinen kun siinä ei voi edes meidän isoa koiraa kuljettaa.
 
Voisin jälleen kopioida Ellukkaisen tekstin tähän ja laittaa oman nimeni alle
Mutta asunto meillä on 3h+k joten taitaa vanhemmat joutua olohuoneen puolelle jossain vaiheessa, koska uuteen asuntoon ei ole varaa ja meilläpäin menee nämä kolmiot kaupaksi ehkä kahden vuoden myyntiajalla
Uskon ja toivon, että kolmannesta vauvasta osaan ehkä nauttia eniten. Eka meni panikoidessa ja toinen sumussa
Meillä kuopus on täysin äidinpoika. Tulee ehkä vähän haastetta sen kanssa. Toisaalta hän on rakastanut vauvoja aina ihan kauheasti... Saa nähdä miten käy.

Ikäerotkin siis ovat siis meillä samat kuin Ellukkaisella.
 
Meilläkin kuopus on sellainen äidinpoika ja sellainen pusupallero :Heartbigred

Mutta mulla on sama kuin Salmaalla että toivon ja kuvittelen, että kolmannesta osaa nauttia kunnolla. Esikoinen oli ekan vuoden törkeän huono nukkuja vaikkakin iloinen ja tyytyväinen luonne ja kuopuksen ollessa noin 8kk ikäinen alkoi reilut puoli vuotta kestänyt ns. arki-yksinhuoltajuus kun mies oli viikot kaukana muualla töissä ja vaan viikonloput kotona. Nyt ajattelen, että perheen tilanne olisi aika vakio ja mitään suuria yllätyksiä ei tulisi, vaikka elämästä ei koskaan tiedä mitä tullessaan tuo.
 
Kiva kun Gigi aloitit tään, olin samaa miettinyt että olisi kiva vaihtaa ajatuksia. Meillä on siis 4- ja 2-vuotiaat, ja jos kaikki menee hyvin niin tokan ja kolmannen ikäero olisi n. 2v 8kk. Enemmän siis kuin ekan ja tokan, oli kyllä toiveissa pienempi ero, mutta loppuvuoden kkm teki mutkan matkaan. No, joka tapauksessa, oli ikäero nyt mikä tahansa niin ilolla tähän perheeseen odotetaan. Jotenkin luotan siihen, että muutos kahdesta kolmeen ei ole niin iso kuin ekan lapsen tai tokan syntymä. Nyt on kuitenkin jo kokemusta vähän tästä pyörityksestä. Jo toisen kohdalla huomasin, että oli ihanaa kun pystyi vähän rennommin nauttimaan vauva-ajasta ja kaikesta verrattuna esikoiseen.

Meillä mahdutaan varmasti nykyiseen asuntoon ja kun autoa ei ole, ei tarvii hankkia isompaa. Asutaan siis kaupungissa, eikä tällä hetkellä ole tarvetta autolle.

Esikoinen on kysellyt multa tulisiko mun mahasta vielä uusi vauva...Hups, taisi tuossa syksyn ja talven aikana päästä kertymään joku lisäkilo..:wink Ja hän vaikuttaa aika positiiviselle vauva-asian suhteen. Ei siis tietenkään vielä olla kerrottu hänelle, mut on sellainen pohdiskelija niin kyselee aina kaikkea tarpeeksi vaikeaa:) Pienempi tykkää vauvoista, mutta saattaa se hänelle olla vaikeampi paikka. Toisaalta on kuitenkin aika tyyni tapaus, että saattaahan kaikki mennä hyvinkin.

Mä oon nyt ollut esikoisesta asti kotona, jonkun verran tehnyt keikkatyötä, mutta näyttää että en suuremmin palaa työelämään tässä välissä. Ei varmasti kovin järki-ratkaisu, mutta itse ajattelen, että kaikki menee omalla painollaan, tää on nyt meidän eläämä ja hyvä näin:)
 
Ihana kuulla teidänkin ajatuksia kolmannesta lapsesta! Onhan kahdessakin lapsessa tosiaan se oma pyörityksensä ollut, joten itse en koe ainakaan että mitään suuria muutoksia tulee arkeen, varsinkin kun olen viihtynyt koti-äitinä tosi hyvin ja nauttinut joka hetkestä! 3 vuotta ollut nyt kotona (nyt 3 ja 2 vuotiaat), ja nyt jos tämä pikku papu vaan pysyisi kyydissä ni mielelläni olisin vaikkapa vielä toisetkin 3 vuotta kotona lasten kanssa.., ja jos luoja suo niin neljäskin lapsi olisi tervetullut kunhan kolmannesta sektiosta selviää ja paikat kestää. Onneksi mieskin haaveilee isosta perheestä :)
Musta tuntuu että mä olen ihan hurahtanut tähän kotiäitiyteen, ja tää elämäntyyli ja vapaus tuntuu ihanalta.
Asunto meillä menee vaihtoon, meillä on tällä hetkellä hyvänkokoinen talo kylläkin, mutta helpottaisi huomattavasti jos asuisimme yhdessä tasossa..eli sen metsästystä. Ja auton suhteen pitääkin testata että mahtuuko kahden turvaistuimen väliin vielä kaukalo, vai meneekö autokin vaihtoon :)
Jännä nähdä miten lapset reagoivat sitten uuteen tulokkaaseen, esikoinen ollut aika mustis sorttia kun kuopus tuli niin perään, mut nyt alkavat jo leikkiä ihan yhdessäkin ilman jatkuvaa pikku kränää :)
 
Tätä ollaan myös mietitty me, että mahdutaanko meidän vw passattiin. Voiko tuon 4vuotiaan (lapsen syntyessä 4v9kk) laittaa pelkälle korokkeelle vai pitäisikö kuitenkin pitää tuota turvavyöistuinta käytössä. Miten teidän esikoiset matkustaa sitten, kun kaukalo täytyy autoon mahduttaa?
 
Meidän täytyy vielä pohtia noita istuinjuttuja ja samoin autojuttuja. Käytännössä meidän isompi auto on tila-auto vaikka siis ihan 5-paikkainen mutta takana on siis kolme ihan normikokoista penkkiä ja sinne mahtuu kahden istuimen väliin aikuinenkin istumaan. Mutta istuimet on aika leveitä että en tiedä mahtuuko sinne oikeasti kolme istuinta. Toki apukuskin paikalta saisi turvatyynyn pois käytöstä ja siihen yhden istuimen ja silti mahduttaisiin kaikki kyytiin... Pitää pyöritellä ja testailla!
 
Luulisi, että istuin ja kaukalo mahtuu yhtä aikaa? Kolmas voisi tehdä tiukkaa. Mulla on Kia Ceed farkku ja sinne ainakin mahtuu Brio Primo kaukalo isofix telakalla ja Britax Römer istuin yhtäaikaa.

Minusta 4v 9kk tarvitsee vielä kunnon istuimen.
 
Luulisi, että istuin ja kaukalo mahtuu yhtä aikaa? Kolmas voisi tehdä tiukkaa. Mulla on Kia Ceed farkku ja sinne ainakin mahtuu Brio Primo kaukalo isofix telakalla ja Britax Römer istuin yhtäaikaa.

Minusta 4v 9kk tarvitsee vielä kunnon istuimen.

Varmaan joka autoon mahtuu heittämällä kaksi istuinta tai istuin ja kaukalo takapenkille, mutta tässä taisi olla puhe juuri siitä, kun niitä lapsia olisi jatkossa kolme eli istuimiakin kolme :)
 
Täällä autoton pohtii että osaisiko joku vinkata hyviä, turvallisia, helposti kiinnitettäviä ja liikuteltavia istuimia...? Kun istuimia lähinnä tarvitaan reissussa, kun mennään julkisilla esim. sukulaisten luo ja perillä tarvii autoon istuimet...

Ja tuplaratas-asiaa/seisomalautaa pohdin myös. Meillä oli kahdella ensimmäisellä käytössä tuplat, ja nyt vähän mietin käytetäänköhän niitä vai ei, kun pienempi on kuitenkin yli 2,5v kun tää seuraava syntyisi. Toisaalta joskus on ihan kätevää sekin, kun saa mahd. monta lasta esim. paikallisbussissa istumaan rattaisiin. Jos ollaan vaikka uniaikaan liikkeellä niin ei ole niin kiire kotiin, jos se tuleva keskimmäinenkin voi nukahtaa rattaisiin. Ei ehkä pelkällä seisomalaudalla pärjää kun paljon liikkuu rattaiden kanssa, tai vähän vaikea vielä kuvitella miten ne tilanteet sitten kolmen kanssa menee. Yhden rattaatkin pitänee ostaa, kun nykyisiin ei saa koppaa vauvalle. Jotenkin vaan ajattelen että ainakin alkuun luulen tarvitsevani taas ne tuplat niin päästään sujuvammin kulkemaan. Mites muut ootte ajatellut tehdä ratas-asioiden ym. kanssa?
 
Mulla kans pahoinvointi lisääntymään päin. Toisaalta huoli painaa sen syksyn kkm:n jälkeen, toisaalta ei onneksi ehdi ihan niin paljoa miettimään ja vatvomaan asioita kuin vaikka ekan odotuksessa kun tätä touhua on kuitenkin aamusta iltaan.
 
Täälläkin ällöttää kaikki. Olen ollut sairaslomalla koko alkuraskauden ajan, joten olen saanut potea pahaa oloa ihan rauhassa kotona. Töihin meno kauhistuttaa tämän pahoinvoinnin ja väsymyksen takia. Tämä on ollut ehkä rankin raskaus oireiden suhteen tähän mennessä. Edelliset sai vähän etomista aikaan ja kakkonen vielä pientä vatsakipua lisäksi, mutta ei mitään suurempaa.

Tuohon aiempaan vaunupohdintaan liittyen, meille tulee varmaankin yhdistelmät ja ehkä se seisomalauta siihen, jotta on pidemmillä retkillä lepopaikka isommillekin. Marraskuussa vanhempi on 4v 9kk ja pienempi 3v 3kk eli ei me tuplia ainakaan enää hommata.
 
Sylvia; musta mikään istuin ei ole helposti liikuteltava ja yleensä ne turvallisimmat painaa. Isofixeillä kiinnitettävät on kaikista helpoimmat. Aikoinaan esikoisen aikaan ostettiin mummolaan istuin kirpparilta niin ei tarvinu edes takas kuljettaa. Kaukalo oli kaikista helpoin esim junassa kuljettaa mukana.

Meillä on edelleen jemmassa yhdistelmät seisomalautoineen ja tuplarattaat. Katotaan miten käyttöä on millekin ja tarpeen mukaan laitetaan sitten kiertoon.
 
Tänne kanssa tulossa kolmas! :)
Ikäeroa esikoiseen tulee 3v5kk ja toiseen 1v9kk.
Meillä olisi ainakin muutto isompaan asuntoon edessä jos jostain vain sellaisen löytää :D
Ja tuota auto asiaa kans pohtinut.
On nua isommat siskot sen verran pieniä että kummallakin on kunnon istuimet käytössä ja jotenkin ajattelin että pitää kattoa löytyisikö jotain kapeampaa kaukaloa joka mahtuisi normi autoon mutta enpä usko

Meitä vähän jännittää tuo kolmonen kun tuli yllätyksenä ja on kuitenkin pienillä ikäeroilla kaikki mutta kaippa tuo kolmas siinä menee kuin aikasemmatkin :)
 
Annees, meillä kanssa aika pienellä erolla tulee, joku kuukausi enemmän kylläkin kun ovat nyt 2 ja 4. Toisaalta pidemmän päälle ajattelen että pienet ikäerot on siitä hyviä, että leikkivät sitten yhdessä ja voivat tulla läheisemmiksi kuin isolla erolla olevat. Mä ajattelen että kolmannen kanssa voisi olla jossain määrin jopa helpompaa jotkut asiat, kun nyt lapsista on toisilleen seuraa, esim siinä vaiheessa kun aluksi on itse vauvassa niin kiinni. Ja meillä ainakin toinen on mennyt siinä isomman vanavedessä ja oppinut monia asioita nopeammin kun on sen isomman esimerkki siinä. Eli ajattelen toiveikkaana että vauva-ajassa olisi jokin helpommin kuin tokan kohdalla. Tietysti kaikki lähtemiset yms pitää vähän miettiä uusiksi mutta eiköhän se siitä taas lähde rullaamaan.
 
Täälläkin odotellaan kolmatta, ja yllätyksenä tuli tännekin... Vanhemmat lapset nyt 4,5v ja ensi viikolla vuoden, juuri eilen juhlittiin 1-v synttäreitä meillä. Jännittää kahden pienemmän ikäero tosi paljon, sitä tulee siis olemaan n 1v8kk, mikäli tästä pienestä ylläristä tulee vauva, sitä on vielä tosi vaikea uskoa todeksi. Iloinen yllätys kuitenkin, mutta kaikki nuo vaihtamiset ja uudet hankinnat, kuten tuplarattaat kyllä mietityttää... Asuntoon sentään vielä toistaiseksi mahdutaan. Mutta nyt vasta 5+1 joten mitä vaan voi vielä käydä!
 
Onneksi niitä hankintoja ehtii vielä miettiä:) Ja aattele Tökkönen, miten ison harppauksen kehityksessä teidän 1v ehtii vielä ottamaan ennen pienen syntymää.

Mä yritän löytää jotain positiivista, omaankin jännittämiseeni. Vaikka viime to ar-ultrassa oli kaikki hyvin, niin pieni pelko matkustaa koko ajan takapenkillä viime syksyn kkm:n jälkeen. Nyt viikot mulla 8+2.
 
Takaisin
Top