Kolmannen, neljännen jne. elokuiset odottajat

kotiin vain laittoivat käynnistysarviosta... aluksi kätilö otti käyrää ja sanoi heti, ettei täällä kyllä isoa vauvaa ole, max 3,5kg. myös lääkäri totesi heti mahan päältä, ettei vauva ole kovin suuri ja sai ultralla kooksi 3,7kg. kuulemma pääkin heiluu vielä, paikat nipin napin kahdelle sormelle auki ja kanavaakin reilusti jäljellä. eli hän ei nähnyt mitään syytä käynnistämiselle, kun paikat olivat noin epäkypsät ja vauvakaan ei tuon suurempi ole. mulla ja vauvalla on vointi hyvä, ja aikaisemmatkin ovat hyvin mahtuneet ulos.
kuulemma jos kohdunsuulla olisi ollut parempi tilanne, niin silloin oltaisiin voitu ajatella kalvojen puhkaisua. sanoin hälle, että toivoin niin että olisin tällä viikolla päässyt synnyttämään kun anoppi on lomalla tämän viikon, niin olisi ollut varma hoitopaikka pojille, mutta tottakai mennään tilanteen mukaan.

lääkäri sitten varasi mulle ajan yliaikaiskontrolliin tiistaille 1.9, toivon mukaan pääsen synnyttämään jo ennen sitä... soitin neuvolaankin mitä synnärillä sanottiin ja sovittiin, ettei mun tarvitse neuvolassa tässä välissä käydä kun kerran mulla ei mitään kummempia ole, että soittelen sitten jos tulee jotain erikoista. kuitenkin mulla pissa ja verenpaine katsottiin sairaalalla.

mutta näillä mennään. toivottavasti synnytys lähtisi itsekseen käyntiin, mutta veikkaan että istun 1.9 synnärin sohvalla odottamassa vuoroa käynnistykseen... :grin
 
ninetsu: Mitkä viikot sulla onkaan nyt? Kääk, kun säikähdin tuota että sulle annetiin aika vasta syyskuun puolelle eli 1,5vko päähän. Mut kuulostaa ettet ite oo siitä niin järkyttyny kuin mä tuntematon täällä oon, lähinnä oman tuskaisuuteni vuoksi. :hilarious: Jospa lähtis itsestään käyntiin sulla tuota ennen!
 
Mukkelis, huomenna mulla on laskettu aika (eli eilen kun oli tuo käynnistysarvio niin viikkoja oli se 39+5) ja tuo 1.9 on sen 10pv yli lasketun ajan. :) näin olen koko ajan mielessä ajatellutkin, että syyskuun puolelle mennään kun kaksi edellistäkin on käynnistetty sen 1,5vk yli lasketun ajan. mutta kieltämättä itsestäkin tuo päivämäärä kuulosti niiiiin kaukaiselta, vaikka tosiaan olenkin ajatellut että vauva ei elokuun puolella synny.

olisi se jännä tietää, että kun kaksi edellistä käynnistettiin ja synnytykset olivat nopeita, molemmat sen noin 2,5h, että jos tämä itsekseen lähtisi syntymään, niin olisiko se synnytys silti niin nopea vai onko se käynnistäminen vaikuttanut noihin kestoihin. mullahan molemmista alkoi ihan yllättäen tulla kipeitä supistuksia ja parin tunnin päästä oli vauva kainalossa. tosin mulla eka synnytys oli 7,5h ja neuvolassakins sanottiin, että yleensä seuraava on puolet lyhyempi, että siinä mielessä passaisi tuo 2,5h.

ja kun lukee näitä elokuisten juttuja, että monilla on saattanut supistella useamman tunnin 5-10min välein ja harkittu jo sairaalaan lähtöä kun kotona on hankala jo olla, mutta sitten supistukset ovatkin loppuneet seinään. mietein, että itse olisin jo kovaa kyytiä menossa synnärille pelkona että vauva syntyy välille, että olisinko kuitenkin aivan liian aikaisin menossa sairaalaan vai onko se synnytys luonnollisestikin nopea. mutta sitähän ei voi tietää.

monethan sanoo, että käynnistämisessä supistukset ovat kivuliaampia ja varsinkin jos on lyhyt synnytys, niin supistukset ovat tuskaisempia. mutta itsestäni ainakin tuntuu, että kyllä ne supistukset yhtä kipeitä oli esikoisen kohdalla kun lähti syntymään itse, mitä noissa käynnistetyissäkin. ja mieluummin kärvistelen vain sen pari tuntia kipeiden supistusten kanssa, mitä esim 10 tuntia muka "löysempien" supistusten kanssa.

esikoinenhan meillä syntyi just laskettuna päivänä, mutta tosiaan nuo kaksi seuraavaa on käynnistetty sen 1,5vk yli lasketun.
 
Mä olen yksi noista, joita supistaa ja supistaa mut mitään ei silti tapahdu. Huoh! Tän kolmannen kohdalla on nyt jo kohta kahden viikon ajan ollut tätä, kiihtyvällä tahdilla ja päivittäin. Alkaa jo tympiä...

Oon myös ite pohtinu tuota, että osaanko sit lopulta lähteä ajoissa sairaalaan, vai jäänkö tällä kertaa kotiin liian pitkäksi aikaa ajatellen, että kohta ne supistukset taas loppuu.

Lisäjännitystä aiheuttaa mullakin tuo synnytyksen kesto. Mulla eka kesti 27h ja toka käynnistettynä 4,5h. Olis tosi mielenkiintoista nähdä tän kolmannen kesto niin että alkaisi luonnostaan! Kauaa ei ole enää armonaikaa vaaville lähteä itsekseen syntymään: ensi ke yliaikaiskontrolli (41+5 tuolloin) jossa uskon että alettaisiin käynnistellä. Paikat on jo nyt niin pehmeinä että neuvolan kätilöterkkakin lupaili synnytystä "varmasti tällä viikolla". En usko ennen kuin näen ja koen. :wink

Mutta tänään, tasan rv 41+0! Koko aamun supistellut, peukut pystyssä että se NYT johtaisi loppuun asti!
 
Täälläkin vielä yhtenä kappaleena,toisin tänään vasta 39+4, ei kokemusta käynnistyksestä ku molemmat on itsekseen syntynyt 40+0 ja 39+5. Mut tää raskaus onkin ihan erilainen ollut ku vatsakramppeja ja supistellut jo monta viikkoa etukäteen ja ennen ollut poikia, ajattelin että tää syntyy varmasti etuajassa mut nyt mieli muuttunut et jos tää nyt meneekin ekana yli ku on tyttö. Molemmat synnytykset alkanut sunnuntai aamulla saa nähdä miten tässä käy eilen ajattelin et joko nyt mut sit loppui ku seinään,koittanut tehdä vaikka mitä, kantanut joka päivä kastelukannuja ja mehustanut nyt 6 ämpärillistä marjoja ja tomaattipikelssia ja muuta kaikkea kokeillut. Itse olen pienikokoinen ja lapset ovat myös ollut, kuopus oli 3,2 ja esikoinen 2,5, tämäkin menee samoissa mitoissa. Jännä nähdä alkaako tämäkin synnytys sunnuntaina niin olisi 39+6,aika sattuma vaan olisi.
 
Mullahan kax ekaa on käynnistetty kalvojen puhkasulla ja synnytysten kestot oli 5h45min ja 4h45min.Kummassakin noissa mulla oli heti jo kalvojen puhkasun jälkeen supistuksia vahvistava tippa ja kovensivat tiputusnopeutta usein.Tämä kolmas kesti nyt pisimpään,synnytyksen kesto 6h45min ja tämä siis kans alkoi kalvojen puhkasulla mutta mulle ei laitettu supistuksia vahvistavaa tippaa ennen kuin avautumisvaiheen loppupuolella spinaalipuudutuksen saatuani ja siitä ei enää kauan menny kun tyty oli ulkona.
 
Mutta oli kyllä jännä tunne ponnistaa vauvaa ulos kun ei tullu mitään ponnistuksen tarvetta oikein missään vaiheessa kun koko alapää oli ihan tunnoton
 
Ninetsu, noista supistuksista koin nyt tän kolmannen kanssa, että ne oli koko ajan ihan siedettäviä. Kaksi aikaisempaa on myös lähteneet itsestään, mut olen saanut puudutteen aikaisemmassa vaiheessa kuin nyt.

Kuulostaa kornilta, mut olin oikeasti synnytyksen aikana sanoa, et nyt tapahtui jotain mitä ei aiemmin, ihan kuin olisi saanut jotain kipua lievittävää "automaattisesti". Mä luulen, et oma keho varmaan tuottaa jotain hormonia, jonka hana menee isommalle sitten ko aletaan olla lähellä päätepisteen avautumista.

Nyt se spinaali 9 sentissä oli just passeli, kun iso laps liikkui hitaasti kanavassa eteenpäin sen aikana, eikä tarttenut alkaa ponnistamaan ja repimään paikkoja.
 
Mä latasin itselle puhelimeen synnytyspoltot appsin, ja kellotornin siihen niitä supistuksia. Kun ne meni niin tujuiksi, et tartti suihkua ja ei voinut olla ilman tukea seinästä, tai puhua ja kellottaa itse, vaan se jäi miehelle, niin hän totesi, et ei ne varmaan enää tuosta laannu. Kestoltaan olivat minuutin verran ja noin 2-4 minuutin välein, tihentyen loppua kohti. Mäkään en halunnut liian aikaisin sairaalaan, kun siellä on aina aiemmin tullut takapakkia ja supparit on laantuneet, niin halusin olla kotona mahdollisimman kauan. Lisäksi meillä toki se puolen tunnin ajomatka paikalle, mikä ei ole mahdoton, mutta jos liian myöhään on liikkeellä niin olisi pitänyt pysähtyä moottoritien varrelle :)
 
Mäkin oon järkeillyt, että jos muuten en oo varma, milloin lähteä synnärille, katson supistusten kestosta ja väleistä. Sekä tietty kuinka kauan ovat yhteensä kestäneet säännöllisinä. Mullakin kännykässä supistuslaskuri, josta näkee hyvin molemmat.
 
Täällä kanssa vielä yhtenä kappaleena, viikkoja 39+3 eikä mitään tuntemuksia että vauva olisi tuloillaan:sad001jopa harjoitus supistukset ovat kadonneet...vahvasti sellainen tunne että yli menee sen pari viikkoa:sad001 mutta eihän sitä ikinä tiedä. Paljon onnea jo nyyttinsä saanneille ja voimia vielä odottaville.
 
Heippahei! Tänään sit se maaginen päivä 24.8 40+0 rv pokspoks ..on ollut vatsakramppeja ja supistellut mut loppuehtoosta loppuu sit ku seinään. Tänään neuvola omassa kylässä ja lääkärikäynti 65 km päähän, siinä minne menossa synnyttääkin,huh ku olis tääkin nyt ohi tää edestakaisin kulkeminen ku matka kuitenkin on mut ei kuitenkaan niin paljon että saisi Kelasta mitään korvauksia. No ei nyt kuitenkaan sit loputtomasti ku 1,5 vkoa max niin kuitenkin jo odottanut melkein sen 9 kk,mut nää kuumat kelit mulle ei oikein sovi ku jalatkin turpoo illaksi aika mukavasti ..Käääk...Mut kyl se odotus sit lopulta palkitaan. :wink
 
Tsemppiä loppumetreillä oleville :)

Meillä neiti jo lähestyy kuukauden ikää. Paino on noussut kovaa vauhtia. Huomenna neuvola, mutta taitaa olla jo 5 kiloa täynnä. Kiireistä ollut kun oli tuo esikoisen koulun aloituskin. Nyt hiukan rauhoittunut kun saanut senkin opeteltua alulle. Vauvan kanssa ainut ongelma päiväunien lyhyys. Ei ole enää moneen päivään tuntia kauempaa kerralla nukkunut. No sekin menee vielä, mutta kun välillä saattaa olla 6 tuntia putkeen hereillä niin sit on kitinää. Yöt sujuu kuitenkin aika mukavasti mikä tietysti pääasia. Miten muilla vauveleilla on sujunut?
 
Kysymys limatulpast. Aikasemmista raskauksista en ole mitään huomannut,kai se sit vasta enne muksujen syntymä tullut. Nyt tullut jtn limaa mut vaan ihan vähän joka pvä. Kuinka merkittävä se ylipäätään on . Kokemusta ?
 
Mulla tuli muutamana päivänä ennen synnytystä kirkasta limaa aamusin, mutta niin vähän että sitä tuskin huomasi. Odottelinkin että jos kohta tulis se ns. isompi klöntti, mutta en sitä koskaan ainakaan huomannut. Aiemmassa raskaudessa tuli iso klöntti kerralla ja jo viikko tai kaksi ennen synnytystä.
 
Mulla tuli limatulppaa 36+5 muutamana päivänä selvät klöntit. Muissa raskauksissa en ole huomannut mitään. Ei kuitenkaan tämäkään ennakoinut mitään kun käynnistyksellä syntyi 39+4. Eli ei ilmeisesti merkitse mitään...tai saattaa merkitä mutta siis ei välttämättä..
 
Mulla tuli klönttiä 1-1,5 viikkoa ennen synnytystä. Sit ihan kunnolla tuli verilimaa siinä vaiheessa vasta, kun oli synnytys käynnistynyt ja varsinaiset supistukset kestäneet pari tuntia.
 
Pikkuprinsessa syntyi 30.8.2015 ja 47cm ja 3382g klo 11.51. Olimme klo n 9 sairaalassa,onneksi lähdimme ajois ku matka 65km. Puudutus laitetti mut ei saanut hyvin eikä tehonnut eli raakavoimalla ja ilokaasul meni sit. Tosi tuuhea ja pitkätukkainen tytsi. Muuten vointi ja kaikki hyvin . Oikein tyytyväinen et ei kestänyt kauan synnytys . 40+6 Syntyi sitten itse lopulta
 
SikkeLa onnea pikkuprinsessasta! Meillä myös neidillä tuuheasti hiuksia, mutta ei nyt mitkään kovin pitkät kuitenkaan :)
 
Takaisin
Top