Koliikki

  • Ketjun aloittaja Koliikkiäiti
  • Aloituspäivämäärä
K

Koliikkiäiti

Vieras
Kuukauden vanha vauvani on ollut koko ikänsä itkuinen. Hän itkee päivittäin ja useita tunteja päivässä. Ihan sydäntä raastaa pienen huuto ja alan olla ihan poikki. :sad001 Neuvolan täti puhui koliikista ja antoi joitain vinkkejä, mutta ne ei ole juurikaan auttaneet. Onko muita joiden vauvoilla on koliikkia? Vertaistuki ja hyvät neuvot olisi nyt tarpeen. :shy:
 
Mitään varmasti toimivia keinoja en osaa antaa, mutta suosittelen käyttämään lastenlääkärillä, jotta voi jotakuinkin varmaksi sanoa, onko se koliikkia vai jotain muuta. Myös allergiat ja kaikki muut kiputilat itkettävät.

Jos kyse on koliikista, niin olen kuullut, että joitakin vauvoja auttaa vyöhyketerapia, vauvahieronta, koliikkikeinu, koliikkipatja ja kantaminen.

Minulla vauvoilla on ollut refluksia (kaikilla ei silti ole tullut pukluja) ja vatsavaivat vähenivät, kun syötin niin, että vauva oli lähes pystyasennossa, siis minä istuin ja vauvan jalat olivat minun jalkojeni välissä.

Useimmat vauvat rauhoittuvat, kun heitä kantaa niin, että vatsa on lattiaa kohti kantajan kättä vasten, pää lepää kantajan kädellä. Tämä oli ainoa helpotus siskoni koliikkivauvalla. Toki sekin väsytti, kun joutui tuntikausia kantamaan, mutta ainakin itku loppui.
 
Voi ei, nyt tuntuu että oon huono äiti, kun en ole käyttänyt lääkärissä. Neuvolassa on vakuuteltu että itkuisuus on ihan normaalia, niin oon luottanut siihen. :sad001

Jos kyse on koliikista, niin olen kuullut, että joitakin vauvoja auttaa vyöhyketerapia, vauvahieronta, koliikkikeinu, koliikkipatja ja kantaminen.

Kiitos vinkeistä. Kantaminen tuntuu auttavan meillä. Vauvahierontaa ollaan yritetty ohjeiden avulla, mutta en ole huomannut auttavan. Sattuuko jollain olemaan noista muista kokemuksia, onko auttanut?
 
Voi ei, nyt tuntuu että oon huono äiti, kun en ole käyttänyt lääkärissä. Neuvolassa on vakuuteltu että itkuisuus on ihan normaalia, niin oon luottanut siihen. :sad001



Kiitos vinkeistä. Kantaminen tuntuu auttavan meillä. Vauvahierontaa ollaan yritetty ohjeiden avulla, mutta en ole huomannut auttavan. Sattuuko jollain olemaan noista muista kokemuksia, onko auttanut?
Et ole huono äiti!!! Tottakai neuvolaan luottaa, onhan heillä vankka kokemus. Yhdellä kaverilla vain oli allergiat vauvan itkun syynä ja omilla vauvoilla refluksi.

Minulla ei ole omaa kokemusta koliikkivauvasta. Refluksivauvalla auttoi pystyssä syöttäminen ja siskon koliikkivauvaa kävin kantamassa tuossa vatsa-asennossa, että sisko sai hetken levätä. Useimmilla vauvoilla myös tuo vatsa-asento vaatii sen, että aikuisen pitää kävellä, joten lepoa siinä ei äiti saa, jos joutuu itse kantamaan.
 
Ei omakohtaista kokemusta, mutta tunnen ja tiedän useamman, jolla vauvan itkut on vähentyneet "normaaleiksi" vyöhyketerapian tai osteopatian avulla.

Osteopaattikin voisi tosiaan auttaa. Vauvoille usein jää jännityksiä ja kierotumisia synnytyksestä ja osteopaatti saa niitä availtua pehmeästi. Niistä voi aiheutua kaikenlaista epämukavuutta ja itkua.

Omat lapset ja itseni olen "huvikseni" käyttänyt osteopaatilla (=ei ollut varsinaista syytä mennä). Vauva oli suora ja terve, esikoinen taas lopetti öisen hampaiden narskuttelun ja flunssasta viikkokausiksi jäänyt yskä lakkasi kuin seinään.

Vyöhyketerapiassa olen käynyt odotusaikana, tepsi ainakin liitoskipuihin ja tosiaan monelle vauvalle 1-2 käsittelyä on riittänyt.

Jos vaan on mahdollista niin kokeilisin. Haittaakaan kun noista ei ole, lempeitä hoitomuotoja molemmat.
 
Meidän koliikkipoikamme käy vyöhyketerapiassa kerran viikossa ja muutos aiempaan on huima! Huusi aiemmin päivät läpensä naama sini-punaisena, nyt ei juuri ollenkaan "normaalin" vauvaitkun lisäksi. Suosittelen! Se on myös auttanut poikamme refluksiin. :happy:

Muut meillä hyväksi todetut menetelmät:

- vatsan suolensuuntainen hieronta kerran päivässä (pesun jälkeen). Se on myös hyvä rauhoittumishetki sekä äidille että vauvalle.

- kylpeminen. Kun ammeessa on tarpeeksi vettä ja vauvaa kannattelee hyvin niskasta niin että keho oikeasti saa kellua ja lillua se myös rentouttaa tehokkaasti. Jos mahdollista ota mies/muu kaveri mukaan tekemään vauvan säärillä polkemisliikettä vedessä. Se pistää ilman liikenteeseen ja suolistokrampit helpottavat hyvin. Meidän vauvamme mielestä se on myös todella hauskaa. :joyful:

- Ole todella tarkka siitä mitä itse syöt jos imetät. Ei mitään kaasuja muodostavaa kuten esim. papuja, sipulia, kaalia, suklaata, chiliä... Ei kannata pahentaa jo herkän vatsan tilannetta.

- Varovasti hytkyttävät ja keinuttavat liikkeet rauhoittavat meillä hyvin. Poikamme lemppari on kun istuu sängynreunalla jalat leveästi haarallaan ja koukussa. Pidä vauva kapaloituna. Pidät oikeaa kättä pään alla, vasempaa pepun alla niin että lapsi katsoo sinuun päin. Vauva on lievästi pystyasennossa ja pitelet häntä polviesi välissä (nojaat omat kyynärpääsi reisiisi). Heijaat/hytkytät lasta hitaasti ja samalla voit vaikka laulaa. Laula aina samaa laulua samassa asenossa niin lapsi osaa ennakoida mitä tapahtuu. Toimii meillä kuin unelma!

- Nukahtamiseen auttaa white noise-äänet. Esim. spotifysta löytyy hyviä soittolistoja joita voi käyttää nukuttamisen yhteydessä.

En tosiaan ole mikään asiantuntija mutta näin meillä on tehty nyt pari kuukautta. Se on hirveä tunne kun oma lapsi huutaa kipujaan ja et voi mitenkään poistaa pahaa oloa. Suosittelen niin kuin muutkin että ensin käyt lääkärissä varmistamassa ettei kyseessä ole mikään muu kuin koliikki. Jos ei ole niin kipin kapin vyöhyketerapeutille aika, harmittaa kun itse panttasin niin pitkään ennen kuin menin käymään. Eron näki jo yhden käyntikerran jälkeen. Pojan koko keho rentoutui ja hän nukkui ensimmäistä kertaa 4 tuntia putkeen sen jälkeen. Nyt nauraa ja jokeltelee aina kun tullaan kotiin ajan jälkeen! (Meille ei siis ole riittänyt vielä tuo 1-3 käyntikertaa, huomenna tulee neljäs kerta).
 
Muokattu viimeksi:
Kannattaa myös siirtyä d-vitamiinisuihkeeseen jos käytät tippoja. Se oli ainakin meidän kohdallamme ainoa mahdollinen ratkaisu. Aina kun annettiin tippoja (ja kyllä, totuteltiin ja käytettiin tovi) alkoi hirveät vatsanväännöt. Suihkeen kanssa nuo ongelmat loppuivat koska silloin aine imeytyy limakalvojen eikä suoliston kautta.
 
Muokattu viimeksi:
Jos imetät, kokeile viikko välttää maitoa kokonaan. Jos käytät korviketta, osta kaupasta yhdeksi viikoksi maidotonta korviketta (Nutrilon Pepti). Jos havaitset selkeän eron, voi asiaa ruveta selvittämään neuvolan kanssa, jos taas huuto jatkuu maidottomalla dieetilläkin, voit palata normaaliin maitoon ja ruksata pois tuon mahdollisuuden. Vaikutus voi näkyä vasta muutaman päiväm viiveellä, joten kannattaa koko viikko kokeilla, jos kokeilemaan lähtee.
 
Nyt on lääkärissä käyty, mitään syytä itkulle ei löytynyt tutkimuksista huolimatta. Allergioita vielä katsotaan. Varattiin nyt aika vyöhyketerapeutille. D-vitamiini vaihdettiin suihkeeksi, joka saattoi vähentää itkua, mutta ei vienyt kokonaan pois. Kiitti kaikille neuvoista.
 
Takaisin
Top