Kokemuksia suunnitellusta sektiosta?

Lellu89

Vasta-alkaja
Hei!

Haluaisin tietää kokemuksia/tuntemuksia suunnitellusta sektiosta ja millaiset fiilikset jäänyt Äidille ja millä rv sektio tehty? Itse odotan Esikoistamme ja minulla tulee todennäköisesti olemaan suunniteltu sektio vanhojen lantion murtumien takia.
 
Eipä näytä kenelläkään olevan kokemuksia...
Minulle tehdään myös suunnitellusti sektio perätilan vuoksi parin viikon päästä. Kokoarvio oli viikolla 37 3,5 kg ja pää vastasi pari viikkoa vanhemman sikiön päätä, eli ilmeisesti ei mikään pienen pieni lapsi ole tulossa kun vielä se pari viikkoa aikaa kasvaakin. Tästä syystä ja siitä syystä että olen ensisynnyttäjä, tarjottiin sektioaikaa. Toki normaalin synnytyksen olisin halutessani saanut, mutta sitten olisi pitänyt ainakin kuvata lantio.
Koko odotuksen ajan olen jossain määrin pelännyt synnytystä. Siis oletuksena ollut normaali alatiesynnytys. Nyt kun kävikin näin, että vauva on tulossa tukevasti takapuoli edellä, ajatus alatiesynnytyksestä pelottaa kahta kauheemmin. Lääkäri sanoi, että jos yhtään mietityttää niin kannattaa valita sektio, joten näin tehtiin. Toivottavasti oli oikea valinta.
Tuntuu, että olen jotenkin "huonompi" ihminen kun valitsin tavallaan "helpomman" tavan synnyttämiselle. Tulee tunne, että ihmiset hiljaisesti tuomitsevat haluni sektioon. Yritän ajatella, että se miten synnytän ei kuulu kenellekkään muulle kuin minulle ja miehelleni, pääasia että vauva saadaan turvallisesti ulos.
Mitä mieltä täällä asiasta ollaan? Vaikka taitaa olla virhe kysyä jos ei halua mieltänsä pahoittaa ;) Kuinka moni lähtisi suosilla sektioon ensisynnyttäjänä, tai vaikka lapsia entuudestaankin olisi, jos vauva olisi perätilassa maailmaan tulossa?
 
Mursu: Mun mielestä sinun on ihan turha miettiä sitä, mitä mieltä muut ovat tuosta sektiopäätöksestä. Se on sinun päätöksesi ja siksi juuri se oikea. Perätilasynnytykset ei kuitenkaan ole mitään pikkujuttuja, enkä itsekään sellaiseen lähtisi, ellei varmaksi voitaisi luvata, että lapsi pystyy alakautta tulemaan. Varmasti tuo suunniteltu sektio on parempi vaihtoehto, kuin joutua hätäsektioon, jos alatiesynnytys ei onnistukaan. Eikä minun mielestä ylipäätään pitäisi ajatella sektiota helpompana tapana, sillä itse ainakin pelkäisin sitä jopa enemmän, kuin alatiesynnytystä, koska kyseessä on kuitenkin melko iso leikkaus... :)
 
Meillä piti olla suunniteltu sektio tämän "kakkosen" kanssa vuonna 2010 mutta hänpä päättikin syntyä jo rv 35 joten sektio olikin sitten päivystyssektio.

Minulla oli takana jo yksi hätäsektio ja siihen verrattuna tämä tavallaan jo etukäteen suunniteltu sektio oli helppo juttu, olinhan ennättänyt henkisesti valmistautua siihen että en itse pungerra vauvaa ulos.

Molemmat sektioni olivat kyllä tavallaan helppoja, paranin nopeasti ja korkean kipukynnykseni ansiosta en ollut kummastakaan edes yhtään kipeä. Piti vain muistaa ettei saa käyttää vatsalihaksia vaikkei kipu estänytkään normaalia elämää.

Ainoastaan se, että sektion jälkeen on oltava hetki heräämössä ilman omaa vauvaa, on tyhmä juttu.

Ne ihmiset, jotka sanallisesti tai sanattomasti tuomitsevat toisen synnytystavan, ovat mielestäni epäkypsiä ja epäkunnioittavia. Tärkeintähän on kuitenkin aina vauvan ja äidin turvallisuus, ei sektio tee äidistä huonoa äitiä.

Nyt tämän kolmannen lapseni pitäisi syntyä suunnitellulla sektiolla 19.12. enkä koe pätkääkään pahana asiana sitä että vauvan ja minun turvallisuus on ensisijalla tässäkin synnytyksessä. Jos sektioni jotakuta perheen ulkopuolista häiritsee niin se on sitten hänen ongelmansa ja sille minä en voi mitään.

Tsemppiä, älä anna sivullisten ihmisten mielipiteiden vaikuttaa itseesi. Vauvan ja sinun turvallisuus on kuitenkin ihan oikeasti tärkeämpää  kuin se mitä joku naapurin eukko ajattelee tai sanoo.
 
Hei Mursu, Mielestäni sektio on hyvä valinta, eikä todellakaan kannata miettiä mitä muut siitä ajattelee. Kuten itsekin sanoit lapsen turvallisuus on etusijalla ja niin olisin itsekin toiminut. Olen ensisynnyttäjä ja täällä 4päivää jäljellä laskettuun. Jännittää nähä millainen synnytyskokemus täällä saadaan, normaali alatiesynnytys suunnitelmissa.
 
mä haluan suunnitellun sektion, vielä ei vaan oo mitään lopullista päätöstä tehtynä. lauantaina pitää mennä vielä kätilön kanssa juttelemaan, lääkäri kyllä sanoi että eivät he yritä mua käännyttää, mutta haluavat silti vielä keskustella. tasan kk enään laskettuun aikaan, eli sektio olis reilun 3viikon päästä. lääkäriaika vammalassa on sitten tosin vasta 12.12, eli viikoilla 37+6 ja sektio olis about 39 viikolla, eli toivottavasti ajan saan siihen, kun sitten alkaa jo joulusulkukin vammalassa :/
 
Takaisin
Top