Kokemuksia POLIKLIINISESTÄ synnytyksestä?

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Heips!
Onko kenelläkään kokemusta polikliinisestä synnytyksestä? Itselläni on toiveena saada pikkukakkosen kohdalla noin 3kk päästä joko polikliininen synnytys tai LYSY.

Miten teillä on mennyt synnytykset, jos olette päässeet kotiutumaan ns. "samantien"? Ja miten on elämä lähtenyt kotona sujumaan? Onko kellään käynyt niin, että kotona vauva onkin esim. kellastunut ja olette joutuneet takaisin sairaalaan? Kävikö teillä esim. neuvolan th päivä-kaks vauvan syntymän jälkeen katsomassa vauvan tilaa? Äitiyspolilla mulle suositeltiin, että vois pyytää -tietty viikonpäivästä riippuen, vkl:nahan ei onnistu- th:n ylimääräiselle käynnille, koska jos vauva kellastuu niin sitä ei itse välttämättä huomaa. Ulkopuolinen katsoo tilannetta hieman eri silmin ja on kenties herkempi havaitsemaan kellastumisen merkit.

Kiitos jo etukäteen! Toivottavasti tulis ees jokunen vastaus. Polikliininen synnytys kun on Suomessa vielä aika harvinaista...=) Ja tästä ei muistaakseni ollut vielä topicciakaan täällä.
 
Mulla takana kaksi polikliinistä synnytystä, v.2002 ja 2011.
Halusin polisynnytyksen neljännen lapsen kohdalla, koska muut muksut oli melko pieniä (7,5 ja 3v) ja itse ahdistun sairaalassa makoillessa. Sairaalassa ollessa en saa nukuttua, ruoka ei maistu, en halua vieraita ja kuitenkin itken yksinäisyyttä, hikoilen ja palelen... En siis koe toipuvani millään lailla sairaalassa maatessa. Kotona on jotenkin helpompaa toipua: käydä jääkaapilla kun sille tuntuu, valvoa tai olla valvomatta, katsella telkkua puoli yhteen, tai mennä puol kahdeksan jo sänkyyn...
Itse synnytys sujui hyvin eikä lapsi kellastunut tms. Enää en muista kävikö neuvolasta joku meillä, vai menimmekö itse neuvolaan käymään. Muistan kyllä, että sain puhua kauniisti, pitkään ja hartaasti silloin 2002, että antoivat luvan lähteä samana päivänä kotiin.

Tässä vuosien saatossa on mies ja asuinpaikka vaihtuneet, synnäri silti pysynyt samana. Esitietolomakkeeseen laitoin, että haluan synnytyksen jälkeen mahdollisimman nopeasti kotiutua lapsen kanssa, jos molempien vointi on hyvä. Mitään ei sen enempää kyselty, lapsen synnyttyä totesivat vain, että "niin sä halusit kotiutua pian, niin, sit kun lastenlääkäri on tarkistanut lapsen 6 tunnin päästä synnytyksestä, niin voitte lähteä."
Tälläkin kertaa kotona arki alkoi hienosti, eikä sairaalaan tarvinnut palata. Neuvolasta kävivät meillä parin päivän jälkeen.
Lähipiiri ihmetteli silloin aiemmin, että mikä hätä sieltä pienen vauvan kanssa on kotiin, mutta nyt tyytyivät toteamaan, että niin taisit viimeksikin tulla sieltä heti pois kun vain päästivät. 

Tietty, jos synnytyksessä olisi tapahtunut jotain poikkeavaa itselle tai lapselle, olisin ollut valmis jäämään sairaalaan. Samoilla fiiliksillä nyt liikkeellä, kun perheen kuudes murunen on tulossa.
 
Kiitos kun jaoit kokemuksesi!!!=)
Toivottavasti saat toivomasi polikliinisen myös tällä kertaa.:) Ja mie kans.;)
 
Minä olisin toisen lapsen kohdalla halunnut polikliinisen synnytyksen mutta neuvolassa asiasta keskusteltiin ja tultiin siihen tulokseen että parempi olla siellä sairaalassa se kaksi yötä kun meillä matkaa sairaalaan 100km! Jos olisi ollut sairaala lähellä tai edes päivystys jossa olisi ollut lapsiin erikoistunut lääkäri, silloin olisi onnistunut. 
Toki olisin saanut lähteä tytön kanssa kotiin jo samana päivänä mutta tuntui turvallisemmalta jäädä kuitenkin sairaalaan eikä lähteä kotiin. 

Alissa, ottaavat sellaisia asioita huomioon että jos esikoinen olisi ollut keltainen, eivät herkästi päästä toista lasta kotiin samana päivänä. Ja jos äidillä on verenpaineissa tai sokereissa häikkää, silloinkaan eivät päästä. Mitähän muita kriteereitä niitä oli. Ja tietysti että vauvan täytyy syntyä lähellä laskettua aikaa. Olet varmaan jo lukenut nuo "kriteerit" jostain. 
 

Juu, me neuvolassa juteltiinkin jo noista kriteereistä.:) Esikoisen kohdalla kaikki meni mallikkaasti eli sieltä osin ei ole esteitä ainakaan.

Kiitos sullekin vastauksesta hemppa!:)

 
Voi, mustakin ois kiva päästä mahdollisimman nopeasti kotiin, ainakin jos joutuu taysiin synnyttämään, Vammalasta nyt ei olisi mihinkään kiire kun ei se edes sairaalalta tunnu :)
Viimeksi vaan mulla tuli järjetön jalkojen vapina, siis meni kaksi päivää ennen kuin pystyin kävelemään edes vessaan ilman taluttajaa. Jalat ei pitäneet yhtään... (ja ihan luomusynnytys, ei tullut puudutteesta). Tuskin päästäisivät kotiin jos sama tulee nyt? Luulisi että pitää ihan omin jaloin kävellä ulos...?
No, jää nähtäväksi, kun tuo synnytyspaikkakin vielä epävarma. Kiitos Vammalan joulusulun :(
 
Takaisin
Top