Kokemuksia korona kotitesteistä?

  • Ketjun aloittaja Äippä ja nuhanenät
  • Aloituspäivämäärä
Ä

Äippä ja nuhanenät

Vieras
Heippa! Onko kenelläkään kokemuksia koronan testaamisesta kotona lapsilta. Miten onnistuu? Oletteko saaneet oikean tuloksen? Meillä 4-v ja 7-v lapset.
 
Ollaan otettu itse kaikilta lapsilta (8v,5v,4v ja melkein 1v) useita testejä. Hyvin on saatu otettua, yleensä on työnnetty ensin tikku nenään ja ennen pyörittelyä pidetty muutaman sekunnin tauko.
Kaikki näyttänyt negaa ja myös osa varmistettu labrassa negaksi.
Ei siis (vielä) ole meille korona tarttunut muutamista altistumisista huolimatta.
Lapset tykkää enemmän koti testauksesta, kuin labrasta.
Vauvalta on otettu vain nenän etuosasta testit.
 
hyvin on saatu otettua nyt 4-vuotiaalta useita testejä tässä parin vuoden aikana. pari kertaa on käynyt myös virallisessa testissä. tähän asti kaikki negoja, paitsi viimeisin kotitesti nyt sitten näytti positiivisen, mutta viiva oli selkeästi haaleampi kuin isällään.
 
4-vuotiaalle tein juuri pari päivää sitten. Ei se kivaa ollut mutta hyvin onnistui! Testi nega, virallisessa ei käyty. Jos jotain neuvoja antaisin niin muista, että lapsen nenä on huomattavasti pienempi kuin aikuisen :Smiling Face With Open Mouth ja että selitä etukäteen mitä aiot tehdä, ja kun teet niin tee lapsentahtisesti:Grinning Face With Smiling Eyes:
Kun (jos) toinen alkaa aivastaa niin tikku pois ja vaikka tauko. Tikku aivoissa vois tuntua ikävältä :Face With Tears Of Joy:
 
Meidän 7-vuotiaasta joutui isä pitämään kiinni, jotta sain otettua nenästä. (Kerrottiin mitä tehdään ja miten ja miksi jne, mutta ei vain voinut olla aloillaan.) On hieman voimakastahtoisempi ja ilmeisesti tikun nenään laittaminen tuntui hänestä liian ikävältä. Negatulos tuli. Ei varmistettu virallisella testillä, mutta flunssa meni nopeasti ohi. Seuraavaa kertaa varten ostettiin sylkitestejä.
 
Meillä koululaisista saatiin testit otettua. Nuorempi kyllä kavahti joka kerta, kun laitettiin tikkua mennään, mutta testi näytti positiivista kun muillakin oli korona. Niitähän on syljestäkin tehtäviä testejä ja ostin yhden sellaisenkin, mutta se jäi tekemättä. Nuorimmaiselle 3v tarkoitin, mutta kun kaikilla muilla oli korona, niin tuntui selvältä, että niin on nuorimmaisellakin. Ei tuo osaa vielä sillai lailla sylkeä, että en tiedä olisiko saatu riittävää määrää näytettä.
 
Meilläkin 7v raivosi aivan hillittömästi kun kotitesti piti ottaa ( ja koulun sääntöjen takia vielä useamman kerran) Virallisessa testissä ei käyty, koska sinne ei oireeton tai lieväoireinen edes pääse.
Negatiivinen tulos tuli moneen kertaan.
 
Meilläkin 7v raivosi aivan hillittömästi kun kotitesti piti ottaa ( ja koulun sääntöjen takia vielä useamman kerran) Virallisessa testissä ei käyty, koska sinne ei oireeton tai lieväoireinen edes pääse.
Negatiivinen tulos tuli moneen kertaan.

Koulun sääntöjen? Kouluhan ei voi eikä saa vaatia testiä tai testitulosta, ei ainakaan Suomessa.
 
Sylkitesti jos haasteita, suosittelen lämpimästi. Ei tarvitse turhaa kiusata jos on selkeästi iso kynnys.

Meillä todettiin torstaina kotitestillä (2 eriä) yhdellä lapsella korona, oireena oli vain kuume. Minulla alkoi myös kuumeoire samana aamuna, ei näy vieläkään testissä. Toinen lapsi sai eilen kuumeen, ei näy testissä. Puoliso oireeton, ei näy testissä mitään.

Kotitestien ohjeiden mukaan näytesyvyys 1-2,5cm, joten suhteessa viralliseen, on huomattavasti helpompi. Isomman lapsen voi periaatteessa antaa ensin pyöritellä itse jotta tietää miltä kotitikku tuntuu. Sisäseinämän puolelta huomattavasti helpompi edetä kun sokkona keskellä. Meillä adhd ja add sekä aistiherkkyydet päälle, toiselle kuolemaa vakavampi asia, mutta keskustelun toistolla ja esimerkin näyttämisellä, tikkuun tutustumalla ja palkinto luvattuna on ekan kerran jälkeen ollut helppo ottaa. On tehty ekana joskus aiemmin sylkitesti, jotta testaamisen makuun ns päästiin.
 
Meillä esikoinen ymmärtää, että jotkut asiat on pakko hoitaa vaikka ikäviä ovatkin, ja antaa ottaa koronatestin nenästä. Pienempi panee hanttiin kaikin voimin.
 
Meillä viisi ja kuusi vuotiaat on hienosti antaneet ottaa, kun oon kertonut että sitten ei tarvii käydä sielä "lääkärillä" ottamassa. Kuusi vuotiaan ensimmäinen testi oli positiivinen.

Viisi vuotiaalla kolmas testi oli positiivinen. Eilen aamulla oli negatiivinen ja päivemmällä sai positiivisen. Mulla myös muutama päivä sitten oireiden toisena päivänä näytti vielä negatiivista, mutta seuraavana päivänä tuli positiivinen. Eli mun kokemuksen mukaan kannattaa jos oireita on ja epäilee koronaa, toistaa testi jos on negatiivinen.


Enkä kovin syvälle nenään lapsella sitä työntänyt, näytti silti positiivista kun korona oli.
 
Lapset ei oo ollu kipeenä nyt kun meillä on ollu kotitestejä. Pari kertaa oon testannut meiltä vanhemmilta jos ollut nuhainen olo ja negaa näyttänyt ainakin toistaiseksi. Sylkitesti kuulostaa kyllä ihanan helpolta, seuraavaksi pitää ostaa niitä!
 
Toistaiseksi testit olleet negatiivisia. Ehkä tuo sylkitesti olisi kivempi vaihtoehto, tekee pahaa tunkea sitä tikkua nenään. Lapselle en ole onneksi joutunut vielä testiä tekemään.
 
Muokattu viimeksi:
Onkos kukaan saanut viivanpaikkoja koronakotitestiin? Testiajalla nään viivan, mutta kuvaan ei kyllä tuu millään. No, eipä auta ku pysyy sisällä ja testata vaikka myöhemmin uudestaan..
 
Onkos kukaan saanut viivanpaikkoja koronakotitestiin? Testiajalla nään viivan, mutta kuvaan ei kyllä tuu millään. No, eipä auta ku pysyy sisällä ja testata vaikka myöhemmin uudestaan..

Mulla kävi testatessa niin, että ihan alussa näkyi hyvin hailakka viiva joka kuitenkin sitten katosi. Olin tosin positiivinen jolla näkyi vasta 5 päivänä virallisissakin vasta. Kolmea eri testiä olen käyttänyt pitkin talvea enkä viivanpaikkaa kuitenkaan ole nähnyt.
 
Mulla kävi testatessa niin, että ihan alussa näkyi hyvin hailakka viiva joka kuitenkin sitten katosi. Olin tosin positiivinen jolla näkyi vasta 5 päivänä virallisissakin vasta. Kolmea eri testiä olen käyttänyt pitkin talvea enkä viivanpaikkaa kuitenkaan ole nähnyt.
Aivan. Itsekään en muista että olisi edes roskishaamuja näin vahvoja ennen antanut, mutta se kyllä selvinnee.
 
Mä sain joskus johonkin testiin aika selvän viivanpaikan hiukan testiajan jälkeen, en silloin muistanut odottaa juuri sitä testiaikaa. Seuraavat testit oli negoja.

Meillä tänään 1v taaperolta otettiin kotitestissä näyte ihan vaan vuotavasta nenäräästä ja selvä pos silläkin tapaa tuli. Osalla perheessä oikeaoppisesti testattuna positiivinen ja osalla nega, negan saaneilla ei oireitakaan.
 
Meillä tuli koulusta kasa kotitestejä, joita voi sitten tarvittaessa käyttää” koulukuntoisuuden” takaamiseen. Toki testitulosta ei voi oikeasti vaatia.

Onneksi ollaan nyt kaikki terveitä.
 
Joka päivä tein testin ja aina sama viivanpaikka, reippaasti testiajan jälkeen tuli yhteen testiin punainen roskishaamu. Taisi siis olla väärä hälytys koronan osalta. Tai mistä sirä tietää ei ne testit satavarmoja ole. Olen jo oireeton, mutta toissapäivänä oli sitten lapsella lievää kuumetta ja tänään toinen oksensi, sairastetaan kaikki vuorotellen sitten. Neuvolat piti taas perua, taas menee reippaasti eteenpäin että ne saa käytyä.
 
Vähän alkaa väsyttää tämä sairastaminen. Mulle iski kamala flunssa ja tottakai koronatesteissä taas se viivanpaikka, jota kukaan muu ei nää.
 
Takaisin
Top