Kokemuksia ketogeenisesta ruokavaliosta

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko kukaan ollut ketolla? Miten meni, mitä kaikkea söit ja kuinka paljon putosi paino?

Olen niin hurjan turhautunut tähän omaan painon putoattamuuteen, pelkään diabetestä ja haluan tuntea itseni taas pieneksi itsekseni vanhoine vaatteineen päivineen, olla terveempi, niin olen vakavasti harkinnut ketogeenisen ruokavalion kokeilua. Imetyskin loppui ja syön todella kurinalaisesti, niin miksei sitä nyt sitten ketoakin voisi kokeilla kun paino kerran ei vaan tipu. Vähän jännittää vaan se itse ketoosiin meneminen, hengen haiseminen, millainen olo sitten on.
 
Meillä yksi työkaveri kokeili, mutta paino ei juurikaan pudonnut, mutta muistiin vaikutti, eli alkoi unohdella asioita tosi pahasti, mikä vaikeutti ja lisäsi meidän muiden, jo muutenkin kuormittuneiden töitä.
 
Oon kanssa miettinyt tuota ketogeenistä, että olisiko sillä suotavia terveydellisiä vaikutuksia. Mutta toisaalta mulla on ihan "itsestään" paino tippunut tässä viime aikoina joten en tiedä onko sen vuoksi aiheellista. Mutta jospa ketogeeninen auttaisi verensokereihin yms. Tarkoitan että sillä tavalla itsestään tippunut, kun olen syönyt vain silloin kun on nälkä, en ns.turhan takia.
 
Oon kokeillut 6kk, aloitettiin silloisessa työpaikassa yhdessä massiivipainoisen, isomahainen oluen suurkuluttaja (mies BMI 45, lähtöpaino 145 kg, ei liikuntaa tai lihasta).
Mun aloitus BMI 32, mutta mulla oli suht paljon lihasmassaa ja elämän hallinta ok.
Yhteistä molemmille oli haiseva hengitys ja hiki koko 6 kk ajan.
Mulla koski koko ajan päähän, uusin jopa silmälasit (joka ei auttanut) ja osa maximivoimasta katosi (kävin säännöllisesti salilla). Ärsyttävintä oli menkkojen muutos kivuliaiksi, oli kramppi kouristuksia päivittäin, Niagara-vuotomäärä pysyi ennallaan. Särkylääkeiden voimalla kävi töissä. Valkovuoto haiskahti ja kokkaroitui joka kuukausi, ei ollut hiivatulehdus.
Itse ruoka oli ongelma oli ehkä kuukauden, kaupassa piti olla tosi tarkkana. Se rasvan määrä tökki koko ajan ja kuitumäärä oli hankala saada kasaan.
 
Muokattu viimeksi:
En ole ketodieetillä ollut, mutta ennen lapsia söin hiilareita todella hillitysti. Saatoin syödä siis aamiaiseksi kaurapuuron, mutta lounaaksi esim. kanaa ja salaattia, välipalaksi maitorahkaa ja iltapalaksi munakkaan. Huomasin tämän ruokavalion sopivan itselleni hyvin ja paino pysyi kurissa. Kävin myös ahkerasti salilla tuolloin ja jaksoin mainiosti treenata useamman kerran viikossa.

Eli leivät, makaroni, leivonnaiset ja pizzat yms. oli poissa elämästä eikä niitä oikein tehnyt mielikään :)
 
Kiva lukea kokemuksia, kiitos!
Aloitin nyt eilen maanantaina keton, ei vielä hirveesti tunnu eriltä, kuin että on tiukasti kiellettyjä juttuja joita ei voi enää syödä. Keväästä asti oon enemmän ja enemmän noudattanut vhh-dieettiä, niin muutos ei nyt tunnukaan niin suurelta. Vielä tänään en oo päässyt ketoosiin, kotitestin mukaan.
 
Kiva lukea kokemuksia, kiitos!
Aloitin nyt eilen maanantaina keton, ei vielä hirveesti tunnu eriltä, kuin että on tiukasti kiellettyjä juttuja joita ei voi enää syödä. Keväästä asti oon enemmän ja enemmän noudattanut vhh-dieettiä, niin muutos ei nyt tunnukaan niin suurelta. Vielä tänään en oo päässyt ketoosiin, kotitestin mukaan.
"Saapukoon" ketoosi pian, toimien äärimmäisen hyvänä painonalentajana ja tehden sen mahd. pienin oirein ! jaksamista sinnittelyysi!
 
Muokattu viimeksi:
En ole ketodieetillä ollut, mutta ennen lapsia söin hiilareita todella hillitysti. Saatoin syödä siis aamiaiseksi kaurapuuron, mutta lounaaksi esim. kanaa ja salaattia, välipalaksi maitorahkaa ja iltapalaksi munakkaan. Huomasin tämän ruokavalion sopivan itselleni hyvin ja paino pysyi kurissa. Kävin myös ahkerasti salilla tuolloin ja jaksoin mainiosti treenata useamman kerran viikossa.

Eli leivät, makaroni, leivonnaiset ja pizzat yms. oli poissa elämästä eikä niitä oikein tehnyt mielikään :)
Mä oon mennyt vähän samalla ruokavaliolla itsekin aiemmin eli vähähiilarisella ja runsasproteiinisella. Koin myös sen ruokavalion hyväksi itselleni, olin energinen ja treeni kulki! 💪🏻 Silti en itseltäni kieltänyt mitään vaan välillä oli myös cheat-päiviä, jolloin tuli tankattua hiilareita vähän enemmän ja syötyä mm. roskaruokaa ja herkkuja. Pitääkin taas vauvan syntymän ja imetyksen jälkeen vähentää hiilareita reilusti.
 
Mä oon mennyt vähän samalla ruokavaliolla itsekin aiemmin eli vähähiilarisella ja runsasproteiinisella. Koin myös sen ruokavalion hyväksi itselleni, olin energinen ja treeni kulki! 💪🏻 Silti en itseltäni kieltänyt mitään vaan välillä oli myös cheat-päiviä, jolloin tuli tankattua hiilareita vähän enemmän ja syötyä mm. roskaruokaa ja herkkuja. Pitääkin taas vauvan syntymän ja imetyksen jälkeen vähentää hiilareita reilusti.
Mulla vähän sama, nyt raskausaikana syön mitä haluan mutta kyllä marraskuun jälkeen täytyy alkaa tarkemmin kattoa mitä suuhunsa laittaa. Ja jep, niitä cheat-päiviä täytyy myös olla :Grinning Face With Smiling Eyes:
 
Mulla vähän sama, nyt raskausaikana syön mitä haluan mutta kyllä marraskuun jälkeen täytyy alkaa tarkemmin kattoa mitä suuhunsa laittaa. Ja jep, niitä cheat-päiviä täytyy myös olla :Grinning Face With Smiling Eyes:
Huijauspäivät on parasta ♡ Mun on saatava herkutella synttäreinä, niin en paria-kolmea viikkoa kauempaa nyt ketoile tällä erää.
 
Täällä kokemus ketogeenisestä sairauden hoidossa. Paransi sairauden ja siinä kylkiäisenä tuli kaikkea muutakin kivaa. Nyt raskaana enkä noudata ketoa, saati vhh (koska ruoka ei vain maistu, pakko syödä sitä mitä sattuu kulloinkin saamaan alas 🙄), mutta jahka pieni on maailmassa ja imetys saatu hyvälle alulle, niin ketoilu jatkuu.
Jos koet, että ketogeeninen on sinulle liikaa, niin suosittelisin ihan VHH-ruokavaliota satunnaisilla poikkeamilla. Kropalle on raskaampaa siirtyä aina ketoosiin ja pois. Käy myös oman mielenterveyden päälle. Nimim. kokemusta on :Grimacing Face: Ketoosi tuo mukanaan myös ei-niin-kivoja juttuja, kuten sen, että henki saattaa varsinkin alusta haista imelälle ja hien kanssa sama juttu. Ne kyllä tasottuvat ajan kanssa, mutta jos haluaa välttää näitä epämukavia oireita, niin VHH on ihan hyvä vaihtoehto.

Ketoosihan on hyvin luonnollinen tila ja harvassa ne ihmiset, kenelle se ei oikeasti sopisi. Siinä on vain se ongelma, että moni lähtee soitellen sotaan ja päätyy huonon olon kanssa siihen lopputulokseen, että "keto ei minulle sovi". Suomalaiset(kin) on peloteltu niin hyvin rasvakammoisiksi tässä vuosikymmenten aikana, että ei ole ihmekään jos moni ketoakin kokeileva yhä karttaa rasvoja ja sen myötä pilaa koko homman alkuunsa.. Fakta kun on, että rasvoja pitää saada. Suosittelen tutustumaan esim. ruotsalaisen lääkärin Andreas Eenfeldtin kirjan Ruokavallankumous. Ketolle/VHH on huomattavasti mukavampi lähteä, kun on faktat tiedossa ja rasvan suhteen käsityksiä vähän ravisteltu.

Toisekseen suosittelisin, että jos keto kiinnostaa, niin osallistuisit johonkin valmennukseen. Itsellä on se kokemus, että aloitin omatoimisesti mutuillen, noin vuoden verran sitä jatkoin. Se oli edes takas seilaamista hiilareiden ja keton välillä ja olo oli välillä suoraan sanottuna ihan p*ska. Luin kyllä kirjoja ja laskin makroja ja mitä ties, mutta jotain olennaista jäi silti puuttumaan. Voi, kunpa olisin vaan heti alussa ottanut jonkun valmennuksen!
Valmennusten myötä ensinnäkin poistuu se ongelma, että MITÄ MÄ SYÖN?!, koska useimmissa on viikkojen ruokalistat valmiina. Toisekseen valmennusten myötä opit vähän katsomaan, kuinka paljon ruokaa oikeasti tarvitset. Varsinkin laihdutusmielessä ketolle ryhtyville on tunnetusti vaikeaa ymmärtää, että ruokaa pitää ja saa syödä, nyt ei kituutella kaloreiden kanssa. Itse asiassa kaloreiden laskennan saat heittää tyystin romukoppaan.
Valmennuksissa saat myös hyviä vinkkejä lisäravinteiden ja vitamiinien käyttöön ketolla, sekä erittäin hyvää opastusta siihen, miten sovittaa vaikkapa treenaaminen ja ketoilu yhteen.
Kävin itse läpi 2 eri valmennusta, ihan mielenkiinnosta päädyin toiseenkin vaihtoehtoon. Ensiksi kävin Sirviöiden Kickstart-kurssin, joka on siitä hyvä, että materiaali on käsittääkseni saatavilla loppuelämän ajan. Tai ainakin niin kauan, kun se materiaali netissä on 😅 Joskus on aina kiva palata valmennusportaaliin ja tsekata, onko jotain unohtunut ja ehkä hakea myös inspiraatiota ruokailuun.
Toinen valmennus oli sitten FitFarmin Keto49, jossa oli myös hyviä vinkkejä ja valmentajan tuki koko ajan saatavilla. Tässä valmennuksessa oli myös vapaammat kädet ruokavalion suhteen.
Muita hyviä valmennuksia, mistä olen muilta ketoilijoilta kuullut, on esim. Rouva Keto tai Paulan keto.

Toivottavasti tästä vuodatuksesta on jotain apua 😊
Rohkeasti ketolle vaan, mutta jos olet herkuttelijatyyppiä ja kaipaat ehkä niitä "huijaus"-päiviä, niin suosittelen ennemmin VHH.
 
Ihana lukea kokemuksia :red-heart: Vegaanista ketoa ei käsittääkseni suositella pitempiä aikoja, mitä nyt on tullut infoa kahmittua. Mutta ainakin painonpudotus on saanut hyvän alun ja tuntuu että elämäntapamuutos on alkanut. Jonkin aikaa nyt tässä keväällä/kesällä on ollut havaittavissa että vatsaan ei enää mahdukaan pellillistä makaronilaatikkoa ja jäätelöäkään ei kertakaikkiaan vaan pysty syömään koko pakettia kerrallaan. Win win joka tapauksessa, just nyt tuntuu hyvältä.:thumbs-up:

 
Mullakin on tässä elokuussa jonka olen ollut ketolla, ollut myös vastoinkäymisiä. Selkeä ketoflunssa neljäntenä päivänä, heikotusta ja tajuton väsy. Mutta iltaan mennessä olo oli taas hyvä ja energinen! Sitä myös komppaan, että tietoa kannattaa ahmia etukäteen niin ei tule yllätyksenä nämä.
Eilen sitten alkoi selkeä rasvaripuli, mutta sitäkin osasin odottaa kun oli opiskellut etukäteen ketoosista.
BMI nyt 29,6, ihanaa että vihdoin alle 30! Viimeksi esikoista odottaessa eli 6v sitten olen ollut näin "kevyt". :thumbs-up:
 
Mullakin on tässä elokuussa jonka olen ollut ketolla, ollut myös vastoinkäymisiä. Selkeä ketoflunssa neljäntenä päivänä, heikotusta ja tajuton väsy. Mutta iltaan mennessä olo oli taas hyvä ja energinen! Sitä myös komppaan, että tietoa kannattaa ahmia etukäteen niin ei tule yllätyksenä nämä.
Eilen sitten alkoi selkeä rasvaripuli, mutta sitäkin osasin odottaa kun oli opiskellut etukäteen ketoosista.
BMI nyt 29,6, ihanaa että vihdoin alle 30! Viimeksi esikoista odottaessa eli 6v sitten olen ollut näin "kevyt". :thumbs-up:
Äkkiä sinä sen 30 rajan ylitti! Onnittelut 💐
Noi oireet, olin jo näinä vuosina unohtanut sen rasvaripulin.

Jaksamista sinnityelyyn!!!
 
Päätin nyt ketoilla koko elokuun. On tulossa isot juhlat, enkä olekaan käynyt vuosiin kunnolla tuulettumassa, joten jos paino laskee tätä tahtia mahdun mekkoon johon en ole aiemmin mahtunut. Juhlissa aion juoda alkoholia, eikä se sovi ketoiluun, joten varmaan siihen sitten päättyy. Tai vähän ennen, ettei kertarysäyksellä..
 
Minulla keto oli positiivinen kokemus 🙂 merkittävä painonpudotus, yleisesti parempi fiilis (muutenkin kuin siksi että paino putosi), ja koin ruokavalion helpoksi ja omaan elämäntilanteeseen sopivaksi. Minulla ei ollut ongelma saada kuituja tarpeeksi - pikemminkin koen nykyään tällä lautasmallisyönnillä kuitujen saannin haastavaksi itselleni. Painotin syömisessä rasvanlähteenä siemeniä ja pähkinöitä, kalaa ja lihaa, sekä tarvittavat lisäilyt oliiviöljystä. Itselleni sopi syödä 2-3 kertaa päivässä. Alussa etenkin söin kolmesti, loppuvaiheessa pärjäsin hyvin kahdella kelpo aterialla. En kokenut jatkuvaa nälkää, vaan se nälkä tuli kun oli oikeasti tarve syödä. Toisin kuin nyt tuntuu että jos syö "asiallisesti" on koko ajan vähän tyhjä olo ja mieli syödä, joten jos syön nälän mukaan ei kyllä raskauskilot hievahdakaan 😅 Tällä hetkellä imettäessä keto ei ole vaihtoehto, mutta ennen mahdollista toisen vauvan yritystä aion palata tuolle ruokavaliolle :)
 
Mie päädyin ketoon "vahingossa" noin kuusi vuotta sitten. Oli siis enemminkin VHH + valtava määrä extra liikkumista. En edes huomannut menneeni ketoosiin ennenkuin kumppani otti puhutteluun jatkuvan pahanhajuisen hengityksen vuoksi ja kun ei hampaista tai hygieniasta löytynyt vikaa hoksattiin että olin ajattelemattani jättänyt hiilihydraatit pois 3kk aikasemmin samalla kun työpaikka muutti osoitetta ja pyöräilin 15km extraa per päivä. Paino putos kans tuona aikana hurjasti, mutta lopulta tein muutoksia ruokavaliooni joka palautti myös pastan ja perunan, sillä pitkällä aikavälillä ajattelematon uusi ruokavalio (mikä tahansa) voi olla terveydelle haitaksi. Komppaan siis @Suhko a siinä, että tutkiminen kannattaa ennenko alkaa hutkimaan :) Itselleni VHH toimi todella hyvin, mutta koronan aikana lipsahti pahasti ja nyt suunnitelmissa raskauden +imettämisen jälkeen palata ruotuun.
 
Jotenkin tuntuu haikealta lopettaa keto, kun kuukausi vaihtuu. En löytänyt tietoa siitä että kuinka usein ns. ketokuurin voi pitää, mitä mieltä? Ajattelin että voisin pitää vielä loppuvuodesta yhden kuukauden.. En tiedä vielä. BMI nyt 29.
Mitä lempiruokia teillä muilla oli keton aikana?
Mulla teolliset, mutta herkulliset ketoproteiinipatukat, ruokakermaiset dieettinuudelit tofulla ja kasviksilla, vöner salaatti, omatekemä siemennäkkäri, pähkinät.. öljyjä säästelemättä!
Yksi päivä tein kookoskermasta ja -maidosta, steviasta ja lakritsijuuripulverista jäätelökoneella jäätelöä!:Smiling Face With Heart Shaped Eyes: Myös rasvakahvi soijamaidolla on ihana aamupala.
 
Ketoileeko kukaan tällä hetkellä?
Mulla ei viimeks keto auttanut mun hormonaalisiin oireisiin, mutta sain tietää nyt, ettei viikkoa ennen menkkoja edes suositella ketoa. Nyt sitten aloitin syklisen ketoilun, eli ennen menkkoja pitäis roimasti nostaa hiilareita niin oireilta voisi välttyä.
Mun on pakko koittaa taas ruokavaliohoitoa, jos se auttaisi, en vaan jaksa yhtäkään lääkekokeilua enää. Ja ihan tyhmäähän se on, jos elämäntavat on huonot eikä sille tee mitään ja sit joutuu vetää lääkkeitä.
 
Takaisin
Top