Täällä kokemus ketogeenisestä sairauden hoidossa. Paransi sairauden ja siinä kylkiäisenä tuli kaikkea muutakin kivaa. Nyt raskaana enkä noudata ketoa, saati vhh (koska ruoka ei vain maistu, pakko syödä sitä mitä sattuu kulloinkin saamaan alas
), mutta jahka pieni on maailmassa ja imetys saatu hyvälle alulle, niin ketoilu jatkuu.
Jos koet, että ketogeeninen on sinulle liikaa, niin suosittelisin ihan VHH-ruokavaliota satunnaisilla poikkeamilla. Kropalle on raskaampaa siirtyä aina ketoosiin ja pois. Käy myös oman mielenterveyden päälle. Nimim. kokemusta on
Ketoosi tuo mukanaan myös ei-niin-kivoja juttuja, kuten sen, että henki saattaa varsinkin alusta haista imelälle ja hien kanssa sama juttu. Ne kyllä tasottuvat ajan kanssa, mutta jos haluaa välttää näitä epämukavia oireita, niin VHH on ihan hyvä vaihtoehto.
Ketoosihan on hyvin luonnollinen tila ja harvassa ne ihmiset, kenelle se ei oikeasti sopisi. Siinä on vain se ongelma, että moni lähtee soitellen sotaan ja päätyy huonon olon kanssa siihen lopputulokseen, että "keto ei minulle sovi". Suomalaiset(kin) on peloteltu niin hyvin rasvakammoisiksi tässä vuosikymmenten aikana, että ei ole ihmekään jos moni ketoakin kokeileva yhä karttaa rasvoja ja sen myötä pilaa koko homman alkuunsa.. Fakta kun on, että rasvoja
pitää saada. Suosittelen tutustumaan esim. ruotsalaisen lääkärin Andreas
Eenfeldtin kirjan Ruokavallankumous. Ketolle/VHH on huomattavasti mukavampi lähteä, kun on faktat tiedossa ja rasvan suhteen käsityksiä vähän ravisteltu.
Toisekseen suosittelisin, että jos keto kiinnostaa, niin osallistuisit johonkin valmennukseen. Itsellä on se kokemus, että aloitin omatoimisesti mutuillen, noin vuoden verran sitä jatkoin. Se oli edes takas seilaamista hiilareiden ja keton välillä ja olo oli välillä suoraan sanottuna ihan p*ska. Luin kyllä kirjoja ja laskin makroja ja mitä ties, mutta jotain olennaista jäi silti puuttumaan. Voi, kunpa olisin vaan heti alussa ottanut jonkun valmennuksen!
Valmennusten myötä ensinnäkin poistuu se ongelma, että MITÄ MÄ SYÖN?!, koska useimmissa on viikkojen ruokalistat valmiina. Toisekseen valmennusten myötä opit vähän katsomaan, kuinka paljon ruokaa oikeasti tarvitset. Varsinkin laihdutusmielessä ketolle ryhtyville on tunnetusti vaikeaa ymmärtää, että ruokaa pitää ja saa syödä, nyt ei kituutella kaloreiden kanssa. Itse asiassa kaloreiden laskennan saat heittää tyystin romukoppaan.
Valmennuksissa saat myös hyviä vinkkejä lisäravinteiden ja vitamiinien käyttöön ketolla, sekä erittäin hyvää opastusta siihen, miten sovittaa vaikkapa treenaaminen ja ketoilu yhteen.
Kävin itse läpi 2 eri valmennusta, ihan mielenkiinnosta päädyin toiseenkin vaihtoehtoon. Ensiksi kävin Sirviöiden Kickstart-kurssin, joka on siitä hyvä, että materiaali on käsittääkseni saatavilla loppuelämän ajan. Tai ainakin niin kauan, kun se materiaali netissä on
Joskus on aina kiva palata valmennusportaaliin ja tsekata, onko jotain unohtunut ja ehkä hakea myös inspiraatiota ruokailuun.
Toinen valmennus oli sitten FitFarmin Keto49, jossa oli myös hyviä vinkkejä ja valmentajan tuki koko ajan saatavilla. Tässä valmennuksessa oli myös vapaammat kädet ruokavalion suhteen.
Muita hyviä valmennuksia, mistä olen muilta ketoilijoilta kuullut, on esim. Rouva Keto tai Paulan keto.
Toivottavasti tästä vuodatuksesta on jotain apua
Rohkeasti ketolle vaan, mutta jos olet herkuttelijatyyppiä ja kaipaat ehkä niitä "huijaus"-päiviä, niin suosittelen ennemmin VHH.