Kokemuksia ammesynnytyksestä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pirkku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pirkku

Oman äänensä löytänyt
Heips. Täällä alkas oleen viikkoja huomenna 30 ja tuleva synnytys on alkanu mielessä pyörimään. Olin aatellu yrittää ammesynnytystä mutta haluaisin kuulla kokemuksia teiltä jotka ootta synnyttäneet tai yrittäneet synnyttää ammeessa että mitä tykkäsitte :) Oliko hyvä vai huono kokemus?

Itsekin olin odotusaikana kiinnostunut ammesynnytyksestä, valitettavasti en sitä saanut (en päässyt ammeeseen ollenkaan). Käsittääkseni ammeeseen saa synnyttää vain Jorvissa ja Kätilöosaston Haikaranpesässä.

Olisi kyllä kiva kuulla kokemuksia, jos vaikka vielä itsekin pääsisi sitä kokeilemaan. :)

Joo, monessa sairaalassa voi kyllä avautumisvaiheessa oleilla ammeessa supistuskipuja lievittäkseen (jos lapsivedet ei ole mennyt), mutta sinne ei kuitenkaan saa synnyttää. Vesisynnytys on Suomessa aika harvinaista.

Meillä sai ainakin mennä ammeeseen, vaikka lapsivettä vuotikin. Itse olen harkinnut oman synnytysaltaan vuokraamista tai ostamista, jos ikinä pääsen synnyttämään uudelleen. Pitää vain sairaalasta selvittää, saako omaan altaaseen edes synnyttää, jos sairaalan altaaseen ei. Miulla nimittäin hidastui avautuminen huomattavasti, kun sieltä vedestä piti nousta pois, ja kauhea tärinä ja kuumehorkka päälle. Ammeessa olis kiva olla lopppuun asti.

Käsittääkseni se synnyttäminen sinne altaaseen on siitä kiinni, onko synnytystä hoitamassa kätilöä, jolla on koulutus vesisynnytyksiin (tai näin opin Aksyn illassa) ja on kai todella harvinaista vielä, että kätilöllä se koulutus olisi.

Ite oon aina ollu niin vesieläin ku olla ja voi ja sairaanakin aina lillun suihkussa enkä tiiä mitään ihanempaa! siksi olin aatellu ihteni kohalle sitä ammesynnytystä. :) Eilen oltiin oulaskankaalla synnytysvalmennuksessa ja sanoivat siellä että heillä on se ammesynnytys mahdollinen joten oisko siellä sitten suurimmalla osalla kätilöistä koulutus vesisynnytyksiinkin?

Ehotomasti kiinnostaa vesisynnytys... EI kellään sattuis lemaan tietoa että miten OYS:ssa on siihen suhtauduttu... Jos edes avautumisvaiheessa pääsis veteen ni tuntuu että siitä olis apua. Sanoo siis ensikertalainen jok ei tiedä synnytyksistä yhtään mitään.

En tiiä miten OYS:ssa suhtaudutaan siihen mutta ehdottomasti samat ajatukset täällä että edes siinä avautumisvaiheessa vois olla apua. (myöskin ensisynnyttäjä kylläkin olen)

OYS:ssisa saa mun käsityksen mukaan olla ammeesa avautumisvaiheesa mutta ammeeseen ei saa synnyttää.

http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/oulaskankaalla-syntyy-pienia-vesipetoja/513228/ Löysin tämmösen ja tässä oli sanottu näin: "Oysin synnytysosastolle hankittiin muutamia vuosia sitten vesialtaat, mutta klinikan hallinto kielsi veteen synnyttämisen, vaikka monet äidit olivat sitä toivoneet. Kieltoa perusteltiin terveysriskeillä, lähinnä mahdollisilla infektioilla ja vauvoja uhkaavalla hapenpuutteella. Altaita käytetään nyt vain yhtenä rentoutuskeinona." :O

Minä olisin halunnut avautumisvaiheessa ammeeseen, mut tayssissa ei päässyt, kun oli vedet mennyt. Muutenkin ammeita olisi ollut yhtensä kaksi koko sairaalassa, et senkään puolesta varmuutta veteen pääsystä ei olis ollut muutenkaan. Suihkuun olisin päässyt, mut ei huvittanut se kuitenkaan.

Jos tuon kätilöliiton ohjeen mukaan mennään niin enpä ois saanu synnyttää veteen muutenkaan sikiön hidastuneen kasvun ja korkean verenpaineen takia.. :oops: Lieneeköhän turha haaveilla seuraavallakaan kertaa, vaikka itselle oli ensimmäinen niin kaikilla miehen aiemmilla lapsilla (3 vanhempaa, 2 eri äitiä) on ollut istukan verenkierrossa loppuaikana ongelmia ja sikiö on ollut aina pienikokoinen.

Esikoisen syntymä tapahtui Haikaranpesässä ja vietin ammeessa noin 4 tuntia synnytyksestä. Oli karmea fiilis, kun joutui nousemaan ammeesta vauvan sydänäänien mittaukseen. Jossain vaiheessa täytyi tulla pois, koska muistaakseni vauvan sydänäänet alkoivat heiketä siellä vedessä (apua, mä en enää muista kunnolla, mutta sain kuitenkin hyvin perustellun syyn..).

En ollut vesisynnytystä suunnittelut, koska sain järjettömiä jalkakramppeja uima-altaissa koko raskausajan. Seuraava synnytys tapahtuu mahdollisesti ammattitaitoisten kätilöiden avustuksella kotona ja silloin ehdottomasti on synnytysallas on mukana kuvioissa. Vesisynnytys ei ole tavoitteena, mutta eipä sille olisi mitään estettä. Mun sisko synnytti kotona terveen poikavauvan ammeessa ottaen hänet itse vastaan :)

mua kiinnostas toi amme synnytys... rakastan ola suihkussa... viikkoja vasta 13+4.. mutta säryt helpottaa ku kuuman suihkun alle pääseee :) ei varmaa oo mahdollista täällä tohon

mua kiinnostas toi amme synnytys... rakastan ola suihkussa... viikkoja vasta 13+4.. mutta säryt helpottaa ku kuuman suihkun alle pääseee :) ei varmaa oo mahdollista täällä tohon

Missä meinasit synnyttää? Vettä voit varmasti ainakin käyttää kivunlievitykseen ennen ponnistusvaihetta, jos ei muuta. :) Ja voit ihan hyvin kysellä vesisynnytyksestä jo aikaisessa vaiheessa sairaalalta. :)

Takaisin