Koiraihmiset

Ruttu

Varmaotteinen viestittelijä
Helmikuunmammat 2016
Löytyykös täältä koiraihmisiä? :) olisi kiva tietää miten ootte totuttanu tai aiotte totuttaa koiran vauvaan? :) tai onko koira ennestään jo tottunut vauvoihin/pieniin lapsiin?
 
Täällä! :)
Meillä asustelee kaksi karvaista vauvaa, 5v. ja 2v.

Vähän pelottaa tuon vanhemman reaktio, sillä kyseessä on aika ärhäkkä tapaus niin eläimiä kuin ihmisiäkin kohtaan... (Hui kuulostaapa aika riskiltä lapsiperheeseen, mutta tässä tapauksessa hurjimus on 2 kiloinen rääpäle, eli mikään malamuutti ei sentään ole kyseessä :D )
Neidin sosiaalistamisessa on ollut hankaluuksia pentuiässä, joten osin selittyy tuo ärhäkkyys sillä ja luultavasti osin taas tuolla koolla. Pieni koko ja arkuus/epävarmuus...
Meitä omistajia kohtaan tuo ei näytä kuin ainoastaan lempeytensä, eli siis turvallisessa tilanteessa ei tarvitse stressata.


Tuo nuorempi taas, se on kaikkien kaveri - tai ainakin haluaisi olla! 20 kiloinen rontti ei tee eroa ihmisen tai eläimen välillä, haluaisi vain kaikkien suosioon ja kaveriksi. Ja erityisesti lapsista tykkää, vauvojen kanssa ei ole ollut tekemisissä.
 
Meillä on 5v(tammikuussa 6v) fiona, brasilianterrieri. Tytön aikana (nyt 4v) oli tosi innokkaana kaikessa mukana ja utelias tulokkaasta, ei ollut mitään ongelmia, suojelevainen vain tyttöä kohtaan. Hänet piti tervehtiä ennen vauvaa :) Rakastaa vaippoja turhan paljon... :grinMutta en ainakaan mitään ongelmia odottele tälläkään kertaa :) Vauvan tuoksuista harsoa mies vei aina laitokselta kotiin ennen kun päästiin pois. :)
 
Heippa!

Täällä myös 2 koiraa, 2 ja 5 vuotiaat. Toinen rakastaa lapsia yli kaiken ja on muutenkin niin symppis kaikkea ja kaikkia kohtaan. Tuo nuorempi ei ole niin tottunut lapsiin ja on muutenkin vielä vähän häslä joka jutussa. Uskoisin silti senkin kanssa menevän hyvin, kun tottuu lapseen alusta asti, eikä niin, että meille tulisi nyt jo vanhempi lapsi, joka juoksentelisi paikasta toiseen.

Oon muuten ihan varma, että meillä tuo nuorempi koira tietää mun olevan raskaana, kun sen käytös on muuttunut parin viikon aikana tosi paljon mua kohtaan. On paljon enemmän koko ajan mun lähellä ja ulkona tosi suojelevainen ja puolustava, tuota köytöstä sillä ei ole ollut aiemmin ikinä. Eikä mun miehen tai kaverin viedessä ulos käyttäydy noin, vaan edelleen ihan leppoisasti.
 
Meillä on 6v länsiylämaanterrieri.

Ensimmäisen lapsen kohdalla ei ollut lapsiin tottunut ja vähän ärhentelikin, jos tuli kovin raisuja/vauhdikkaita lapsia kylään. Vähän jännitin, että miten koira suhtautuu vauvaan, mutta kaikki meni tosi hienosti. Alkuun ei oikein noteerannut koko vauvaa ja kun lapsi lähti liikkeelle, koira väisti, jos tuli epämukava olo. En ole siis koskaan joutunut pelkäämään koira/vauva-yhdistelmää tai erityisesti vahtimaan (toki silmällä pitänyt aina).

Nyt koira jo leikkii pojan kanssa ja on tottunut eri kokoisiin ja ikäisiin lapsiin, kun on kaveripiirissä lisäännytty urakalla. En siis usko, että nytkään koituu mitään ongelmia asiasta.
 
Kiva kuulla et on sujunu kaikilla hyvin koirien ja lapsien yhteiselo :)

Meiltä löytyy 4vuotias pitbull narttu. Se on tosi kiltti mut todella energinen ja ei oikein aina ymmärrä olevansa 25kh jötkäle :D niin vähän mietityttää mitä tästä yhdistelmästä tulee. Muuten koira on tottunut taaperoihin ja ollu tosi nätisti heidän kanssaan :) eniten odotan kuinka mustasukkainen koirasta tulee kun ei saa enää kaikkea huomiota itselleen.
 
Kyllä varmaan suurin osa koirista haistaa sen, ettei ihan pikkuvauvaa kannata kummemmin koittaa kaveriksi hankkia. Meidän staffi on ihan superhyvä lapsikoira ollut, omista ipanoista ei välittänyt tuon taivaallista ennen kuin kiinnostus heräsi lasten puolelta ja tuolloinkin on ollut vaan kiltisti paijattavana tarjolla. Nyt kun lapset on jo isompia ja osaa paremmin käsitellä koiraa, on sekin innostunut puskemaan lasten syliin kerjäämään rapsutuksia jne.
 
Toivottavasti ainakaan :D vaikka suhteellisen luottavaisin mielin oonki koiran suhteen niin silti takaraivossa epävarmuus meinaa puskea läpi. Sen tiedän että joudun koiran vaunuihin totuttamaan hyvissä ajoin ja opettamaan miten niiden kanssa lenkkeillään :)
 
Meillä on "muutama" rane..Katsotaan miten tottuvat,mutta rotu itsessään on lapsiystävällinen..
 
Meillä corgi, joka tulee olemaan 2v kun vauva syntyy. Ollaan totutettu aivan pienestä pitäen lapsiin ja tykkää kovasti. Veljeni vauvaakin haluisi koko ajan pusutella:)

Ite aateltiin kans tuoda vauvalle tuoksuvia vaatteita haisteltavaks sairaalasta.
Koira ehkä kans seurailee mua enemmän nyt alkuraskaudessa mutta mitään merkittäviä käytöksen muutoksia en oo huomannut.
 
Meillä kesällä 7v täyttävä belgianpaimenkoira uros. Tykkää lapsista ja pusutella ym. kunhan lapset osaavat vain nätisti olla koiran kanssa. Ja selkeesti sietää lapsilta paljon enemmän "huonoa" käytöstä kuin aikuisilta.

Ei olla mietitty miten koira totutetaan vauvaan mutta uskon että kaikki tulee menemään ihan hyvin kunhan muistan huomioida koiran entiseen tapaan. Kyseessä kuitenkin kiltti ja ihmisrakas koira. Kaikki naapuritkin on tullut helposti tutuksi kun koiran pitää päästä kaikkia aina moikkaamaan. :)
 
Meillä 5 ja 6 vuotiaat havannalais urokset. Esikoista ensin välttelivät kummissaan, mutta tottuivat nopeasti ja tytöstä ja nuoremmasta koirasta on jopa tullut kaveruksia :)

Mää luulen, että meilläkin tämä nuorempi koira aistii raskauden. En keksi muutakaan selitystä miksi seuraa minua ja istuu ja ihan vain tuijottaa :D
 
Meillä sekarotuinen jossa saksanpaimenkoiraa, belgianpaimenkoiraa ja englannin bulldoggia :D
Maailman kiltein koira, joskin hieman hösö kun ikää vasta 1,5v, jännityksellä odotan suhtautumista vauvaan.. Uskoisin silti että osaa olla rauhassa pienen kanssa :)
 
Tungen tänne kertomaan kaverin vinkistä, mitä käytti ennen lapsen kotiintuloa. Miehensä oli tuonut sairaalaan jonkun pyyhkeen, mitä käytettiin heti vauvalla paljon (vauvan haju tarttui siihen) ja pari päivää ennen kotiinpääsyä mies vei pyyhkeen kotiin ja antoi koiralle tutkittavaksi. Vauvan tullessa koira tunnisti hajun ja oli jo tottunut siihen ja kaikki oli menny hyvin :)
 
Toihan se yks aika yleinen on ja sitä varmasti itsekin tulen käyttämään, mutta tiedän et joudun opettamaan koiralle myös että olkkarin matolla ei enää riehuta ja kaikki maassa olevat lelut ei oo sen :D
 
Ruttu, mökin luulin et pitäisi opettaa paljon asioita, mut tais mennä niin päin et koira vaan näytti kuinka hän jo ymmärtää ja osaa ilmankin. En muista et kertaakaan olisi pitänyt (varsinkaan vauva-aikana) kieltää yhtään. Meillä on mennyt siis todella helposti, vaikka kotiin tuotiin kerralla vauva ja se pyyhe, eikä koira missään vaiheessa tullut mustasukkaiseksi tms.
 
Meidän koira toki ei ollut enää pentu silloin kun esikko syntyi, taisi olla lähes 4 vuotta jo.
 
Meilläkään koiraa ei kiinnostanut missään vaiheessa vauvan lelut. Sisällä riehumista piti vähän rajoittaa, mutta kun on pieni koira, ei sekään niin hirveää totaalikieltoa tarvinnut. Mies toi muistaakseni koiralle jonkun vauvalta haisevan vaatteen, mutta tärkeämpänä itse pidin sitä, että menin ensin sisälle ilman vauvaa ja moikkasin koiraa, joka oli ihan intopinkeänä. Samalla se sai haistella mun erilaista hajua. Ja vasta sitten mies toi vauvan, jota koira haisteli ensin kaukalossa ja sitten mun sylissä.
 
Meillä on kultsun ja australianpaimenkoiran sekoitusuros, nyt 4v. Esikoisen syntyessä oli vajaa 3 vuotias. Ei tuotu rättejä tms. sairaalasta etukäteen haisteltavaksi, mutta koira on pennusta saakka ollut tekemisissä lasten kanssa ja rakastaa lapsia.

Kotiin tultaessa haisteli vauvan ja ei mitään ihmeellistä. Ihana nykyään katsoa koiran ja lapsen keskinäisiä touhuja :Heartred En usko, että toisen lapsenkaan kanssa tulee mitään ihmeellistä.
 
Meillä ilahduttaa vanha greyhoundnarttu (10.5v) , joka rauhallinen, kiltti ja tasapainoinen koira, kipupotilas kylläkin .. ja eilen taloon tullut 7.5vkoinen sekarotuinen urospentu, pääosin saksanpaimenkoiraa, joka tarkoitus kouluttaa huolella , toivottavasti saisin siitä sen rauhallisen ja ajatuksella toimivan koiran josta olen haaveillut. Hän vaan on elokuussa vasta 10kk vanha, joten liikkeellä pitää! :)
 
Takaisin
Top