Meillä asustaa ihana koiraherra, keväällä ikää 10-vuotta. Olen jutellut neuvolassa (neuvolatädin aloitteesta) vauvan tulosta aikanaan kotiin ja koiran suhtautumisesta vauvaan. Neuvolatäti suositteli, että koira saa tutustua tulokkaaseen heti kotiin tultuamme, ja että saa nuolla (ei kasvoista) ja haistella vauvaa. Ja kehotti pitämään koiran arjen samanlaisena vauvasta huolimatta, eli esim. kun on aiemminkin saanut luvan kanssa tulla sohvalle, niin jatkossakin saa tulla sohvalle luvan kanssa esim. silloin kun imetän, vauva on sylissä, tms.
Olemme itsekin ajatelleet asian niin, että vaikka meidän elämä muuttuukin, niin se ei tarkoita sitä, että koiran elämän pitäisi juurikaan muuttua (vaikka toki muuttuuhan se, kun kotiin muuttaa uusi tulokas - meidän esikoinen!). Ei aiota esim. siirtää koiraa pois makuuhuoneesta ja sama sääntö pätee edelleen, sänkyyn saa tulla vauvasta huolimatta luvan saatuaan. Koiramme nukkuu siis makuuhuoneessamme omassa pedissä, mutta tosiaan sänkyyn saa esim. aamuisin tulla, mutta vain luvan kanssa ei ilman. En usko, että vauvan saapuminen aikanaan kotiin järkyttää koiramme elämää juurikaan. On toki tottunut lapsiin pitkän ikänsä aikana! Tietenkään mistään koirasta ei voi koskaan olla 100% varma, mutta olen erittäin luottavaisin mielin meidän koiran suhteen!
Ollaan aloitettu jo pikkuhiljaa koiran "tutustuttaminen" vauvan tavaroihin, kun niitä on tullut hommailtua kotiin. Ja minusta se onkin ihan fiksua, että on päässyt jo nyt ihmettelemään esim. vaunuja tai pinnasänkyä. Itse näen asian niin, että mahdolliset muutokset koiran arkeen ja elämään kannattaa tehdä ennen vauvan tuloa, ettei sitten aikanaan miellä muutosten/kieltojen/tms. johtuvan vauvasta ja mahdollisesti tästä johtuen kokisi vauvaa negatiivisena asiana.
Meillä on mielestäni perussiisti ja -puhdas koti, mutta sen enempää siivoamiseen ja kodin puhtauteen vauvan tuleminen ei meidän taloudessa tule vaikuttamaan. Tästäkin puhuimme neuvolassa, että on paljon "järkevämpää" totuttaa lasta "pieneen epäsiisteyteen" (ei haittaa, jos jossain on karvoja tai villakoiria..), koska se vaikuttaa lapsen mahdollisiin allergioihin positiivisesti, että saa niitä "pöpöjä" jo pienestä pitäen eikä välttämättä sen vuoksi saa koskaan allergioita/astmaa. Vaikka toki, ei sekään aina sitä sano, että välttyisi niiltä!
No jopas tuli pitkä kirjoitus, pahoittelut siitä! Innostuin vähän!!