Koira ja vauva

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nimmi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

nimmi

Silmät suurina ihmettelijä
Hei, sain juuri eilen tietää olevani raskaana, ja ehkä hieman liian aikaisin pohdin tällaista asiaa.. Mutta meillä siis kotona kaksi Suomen Lapinkoiraa, toinen 5 vuotias uros ja toinen vajaan vuoden ikänen narttu.

Ongelmana on siis se, että tämä uroskoira ei voi sietää lapsia eikä vauvoja tai mitään mikä huitoo ja huutaa ja käyttäytyy arvaamattomasti (tähän mukaanlukeutuu myös humalaiset). Se murisee pienille lapsille, alle 5- vuotiaille lähinnä, silloin kun minä olen itse paikalla.

Epäluuloisuus pieniä lapsia kohtaan on lähtenyt siitä, kun lenkillä pieni lapsi tuli ja läppäsi koiraa takapuoleen takaapäin. Koira on muutenkin hieman heikkohermoinen, mutta toisaalta taas todella kärsivällinen.

Olisiko kellään teistä kokemusta tai muunlaista vinkkiä siihen, miten vauvan voi turvallisesti sitten aikoinaan esitellä koiralle? Luultavasti se menee kuitenkin ihan luonnostaan ja koira ottaa vauvan osaksi laumaa, mutta kunhan hermoilen...

Ainakin kannattaa laitokselta lähettää isän mukana vauvan vaippaa kotiin koirille haisteltavaksi ennen kuin kotiudut vauvan kanssa... En oikein muuta osaa sanoa, itsekin tässä paljon miettinyt että miten koira tulee suhtautumaan vauvaan. Meillä sellainen sekarotuinen joka on kans aina käyttäytynyt varautuneesti lasten aikana. Mulla tällä hetkellä rv 33, ei enää kauaa ennen kuin syntyy. Jännittää tosiaan vaikka koira kyllä muuten hyvä luonteinen. Mutta saa nyt nähdä tuleeko mustasukkaiseksi vauvasta vai miten menee...

Hei nimmi! Minusta on hienoa, että mietit tätä asiaa ajoissa. Toiveenahan on, että voisitte koko "laumana" suhtautua myönteisesti ja luottavaisesti uuden perheenjäsenen tuloon, ja mitä varhaisemmassa vaiheessa siihen alkaa valmistautua sen parempi. Itselläni ei tästä aiheesta ole vielä kokemusta, mutta tilanne on meidänkin perheessämme edessä kutakuinkin samoihin aikoihin kuin sinulla nimmi. Luin aikoinaan Palveluskoirat-lehdestä hyvän artikkelin vauvan tuloon liittyen ja pengoin nyt esiin linkin samaiseen artikkeliin, http://www.shepmates.net/Shepmate's%20kids.htm 
Minusta artikkelissa on kuvattu hyvin, miten tilanteeseen kannattaa valmistautua, erityisesti tällaisten varautuneempien koirien kanssa. Toivottavasti siitä on teille molemmille iloa ja hyötyä! [:)]  

Kiitos Ipanapa loistavasta linkistä! Meillä on la maaliskuussa, mutta nyt jo aion aloittaa pikkuhiljaa russellinartun totuttamisen, se on tallissa eristyksissä pentuaikansa elänyt eikä koskaan kunnolla sosiaalistunut lapsiin, pelkää ja väistää niitä viimeiseen asti, jos ei pääse pakenemaan niin murisee. On kyllä ihan sujuvasti veljenikin lasten kanssa samassa asunnossa, kunhan lapset jättävät koiran huomiotta eivätkä tule koskemaan. Vauvoja se ei ole koskaan nähnyt, enkä osaa yhtään arvioida miten se niihin suhtautuu.. Hieman jo jänskättää, mutta en haluaisi millään myöskään maalailla vielä piruja seinille. Toinen koiramme on onneksi todella lapsirakas ja varma luonteeltaan. Nyt siis vaan kaivamaan nukkea jostain ullakolta :P

Kiitos Kaapokerttuli ja ipanapa vinkeistä, erityisesti todella hyvästä linkistä! Pitää lukea oikein ajan kanssa. Tuon pissavaippa -vinkin luinkin joskus aiemmin jo kun yritin googletella aiheeseen liittyviä artikkeleja, joita on muuten tuskastuttavan vähän. [>:]

Ruvetaan nyt heti kyllä treenaamaan, koira kun on semmonen mammanpoika, pari ensimmäistä elinvuottaan kun kaksisteen asuskeltiin.

nimmi: Itselläni on myös koira joka on aina ollut ainoa "lapsi" talossa. Itsekkin olen pohtinut asiaa miten sitten kun koiran tarvitsee ottaa vastaan toinenkin lapsi?

Kaapokerttulin kanssa olen samaa mieltä, jotain vauvan tuoksua koiran aikana kotiin. Ja ehdottomasti niin että koira/t ovat kotona sen aikaa kun mamma on synnärillä, sillä jos laitat koiran/t hoitoon ja tulet lapsen kanssa kotiin ennen koiraa, koira kokee olonsa vieläkin uhatummaksi ja voi olla vaarallinen pienelle.. [&:]

Minulle meinaan mieheni veljen vaimo ehdotti että teidän kannatta Touhu sitten laittaa mummolaan kun menette synnärille.. Itsehän koirani tunnen parhaiten niinkuin varmasti sinäkin [:)]

Uskon teidän koirannekin tottuvan tulokkaaseen ajan ja kärsivvällisyyden kanssa. Koira on kuitenkin fiksu eläin.[:D] Kunhan ei jätä vauvaa kahden koiran kanssa...

Heips!

Täällä on alkanut enemmän jo arvelluttamaan oman koiran käytös kun vaavi tulee. Mulla on chihuahua ja pelkään jo etukäteen, että juuri kun saan esim. vaavin unten maille niin koira alkaa räksyttämään! Haukkuu jos joku menee rappukäytävässä ja postia.
Tulevalla isällä on tanskandoggi ja nyt viime aikoina olen koiralle pultannut kun heilauttaa häntää välillä niin että jos se osuu niin se sattuu jo aikuisellekin, saati sitten että vauva istuu sitterissä ja häntä heilahtaa nassuun.[:@]

Omalle koiralle ostin aikoja sitten ultraäänipannan, mutta sekin reagoi väärään aikaan eli ei silloin kun haukahtaa.[:@]
Että saas nähdä kuinka lystiä se sitten on.

Tuosta haukkumisesta olen jostain kuullut, että kun vauvahan jo mahassa kuulee sitä, niin on synnyttyään sen verran tottunut jo siihen, että ei välttämättä kamalasti siitä häiriinny. Toivottavasti näin on. Meillä on kanssa vahtiva russelli, joka ilmoittaa joskus vaikka keskellä yötä oudoista äänistä. Jospa se vauva siis niihin tottuisi jo ennen syntymää :)

Meillä kaksi rottweileria jotka haukkuu tosi harvoin. Asiasta vaan ilmoittavat mutta mielellään käpertyvät illalla kylkeen kiinni rapsutettaviksi. Nuo lempeät jättiläiset ovat onneksi tosi lapsirakkaita. [:)] Vauvahan tottuu ympäristön ääniin jo kohdussa ja on todistettu että se tunnistaa tosi varhaisessa vaiheessa äitinsä ja isänsä äänet. Jos noi koirat menis sit samalle listalle. itseäni ei ainakaan jännitä toi.

memuli: saako udella että minkä ikäisiä nuo teidän rotikat ovat? meillä kohta 1,5v rotikka uros joka on todella innokas.. ehkä liiankin välillä... en usko että siitä vihaista tulee vauvaa kohtaan, mutta innoissaan jos "tutkii"... kotona kun ollaan rauhaksiin niin se melkeimpä vaan on ja nukkuu tai leikkii kissamme leluilla[:D] mutta jos joku tulee kylään, niin sellainen hyppiminen, riehuminen ja halipula alkaa ettei tosikaan... [>:]
Rasittava puupää se on, mutta silti niin ihana [:)]

Takaisin