Kohtutulehdus

  • Ketjun aloittaja Mannaryyni
  • Aloituspäivämäärä
M

Mannaryyni

Vieras
Kohtutulehduksen kohtalon tovereita ja kokemuksia.

Itellä eilen todettiin kliininen Kohtutulehdus. Sain Flagyl ja Kefexin 10 pvän kuurin ja kolmesti päivässä. Oon syöny nyt kohta 2 vrk:tta, aamuyön satsi ois 2vrk vika.

Huomasin äsken melko ison hyytymän joka oli rihmainen ja 10cm pitkä. Muttei nii iso et oisin tuntenu, et sellane tuli. Satuin vaa kattoo pönttöön just epihaavan huuhtelun yhteydessä.

Mahakivut ei oo yltyny entisestään. Kipeyty vaan kun beibi oli liia pitkää mahan päällä.

Pumpatessa enneku kävin wessassa nii supisteli tätä ei oo tehny edes synnytyksen jälkee imettäessä.

Pitäisikö säikähtää ja harkita lääkäriin menoa, kun kuuri on noin alussa? Kun kivut ei oo yltyn ja kuumettakaa ole kuin 37,1. Varmaa ei oo tarpeeks iso hyytymä, kun niitte pitäis olla luumun kokoisia ja pitäis ite tuntee, et valahtaa..
 
kannattaa ainakin soittaa ja kysyy et mitä mieltä ammattilaiset ois, itselle tosi vieras aihe tämä...
 
En tiijä onko mitään eroa et onko tulehus keskenmenon vai synnytyksen jälkeen mutta keskenmenon jälkeen mulle tuli kohtutulehdus. Ei oireillut muuten kun ihan kauhiana maha kipuna. Vuoto ei haissu eikä ollu kuumetta mutta se kipu oli niin sietämätön että kävelin kaksinkerroin. Tulehdus oli mulla kuitenkin niin paha että harkittiin osastolle ottamista ja antibiootit ois tullu suonen sisäsesti mut pääsin kotiin kahen antibiootti kuurin kanssa. Se oli maanantai päivä ku sain ab-kuurin ja vielä ainaki saman viikon torstaina söin 800buranaa kipuihin ja taisinpas vielä perjantainaki napata buranan yöksi..sillon keskiviikkona kulin vielä parin tunnin automatkan ja olin tosi kipeä. Että kannattaa Mannaryyni ehkä useampi päivä seurata tilannetta, toki jokainen ite tietää/tuntee oman kroppansa parhaiten joten sen mukaan kannattaa mennä! :) toivotaan pikaista paranemista!
 
Eikai nyt sitten tuu mullekin...

Päivän maha ollut vihlovan kipeä ja töyssyt autossa istuessa tuntui erityisesti ikäviltä. Äsken oli terkan kotikäynti ja kun paineli kohtua niin tuntui ikävältä, joskaan ei sietämättömältä. Ja kun kävin sen jälkeen vessassa niin sinne valahti sellainen ehkä peukalon kokoinen hyytymäklöntti. Muuta oiretta ei ole, ei tunnu olo kuumeiselta eikä vuoto haise, joskin sitä on nyt ollut ehkä aavistus enemmän.

Ei kauheasti innosta mutta luulen että aika nopsaan lähden tästä päivystykseen jos olo jatkuu vielä. Parempi kai hoitaa mahd. nopeasti kuitenkin.
 
^ en tosiaan osaa sanoa fiiliksiä noin muuten synnytyksen jälkeen mut mulla kyllä riitti se mahakipu..en voinu selkä suorassa olla ollenkaa, kannattaa siis tosiaan aika piakkoin hommautua näytille..

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Olihan se sitä, mutta onneksi tosi lievä. Tulehdusarvot vähän vain koholla ja ultrassa näkyi pientä hyytymää. AB-kuuria kehiin. Onneksi saa jatkaa imetystä vaikka kuurilla kuulemma voi muksunkin pötsi mennä sekaisin. Sotkeehan antibiootit elimistön omat hyvät bakteerikannat ja kurjaa noin pientä niille altistaa mut ei tohon ehkä pelkkä karpalomehu riitäis kuitenkaan.

Ja isot kiitokset Mannaryyni et aloitit tästä ketjun!! Olisin ihmetellyt kipujen kanssa paljon pidempään jos en olisi lukenut oireista täältä!
 
Muokattu viimeksi:
Nipsumuki: kannattaa sun alkaa samalla syömään maitohappobakteereja. Jos ei se vauvan masu menis ihan niin sekaisin.
 
Juu, täytyy muistaa taas alkaa popsia niitä. Vauvallekin otin reladropseja varuiksi.
 
Oonkohan mäkin liittymässä teidän kohtutulehdusjengiin? Oon kuumeillut eilisestä, ja nyt tuli hillitön köntti kalvoja ja hyytymää. Mahaan ei satu.
 
Voi teitä! Kannattaa HKI käydä tarkistuksessa ettei pääse pahaksi?!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Sairaalasta sanottiin että voidaan vielä tarkkailla kotona, voi hyvin olla että olo paranee nyt kun ylimääräinen roina on kohdusta ulkona, eihän se vaikuta tulehtuneelta. Toivottavasti sinne ei jäänyt enää muuta. On jo vähän uuvahtanut olo kun vauva valitsi viime yön todellista maitomaratonia varten, joten ei kyllä huvittaisikaan lähteä kotoa...
 
Teki mieli kyllä ottaa kuva niistä kalvoista ja ladata ällöketjuun! Ihan sain kaksin käsin niitä toosasta repiä!
 
Taitaa nää kelit olla nyt suotuisat tulehduksien kannalta. Onneks ens viikolla viilenee.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
"Olepa hyvä" Nipsumuki :) ja paranemisia niinkui muilleki!

Miulla meni maha sekasin nyt tänää. Iha vesiripulia ja kohtuun koskee, kun joutuu paineeseen, vieläkin. Kuuria syömättä 5½ päivää.. Eilen ultrattiin kohtu (oli outoo nähä tyhjä kohtu ruudulta), niin oli 2cm hyytymä kohdussa.

Vatsansuoja lääkettä ei suositeltu Kefexin ja Flagyn kuurin ajalle, koska ne kuulemma heikentää lääkkeiden vaikutusta eli maitohappoja vaa urakalla naamariin. En uskalla alottaa heikkenemisen vuoksi ite mitää vatsansuojalääkettä, koska oireilee vielä viidentenä päivänä.

Mut jälkivuoto vissiin loppu kuurin aikana?! (Jee!) Ja onpa episiotomia haavaki ok sillee, ettei koske eli oli seki tulehtunu vaikkei olevinaa tk-lekurin mielestä ollut, kun kuurin tokana päivänä ei enää koskenu haavaankaan.
 
Määkin heitän tänne tällasen ällöjutun kun eilen tuli siteeseen jottain kalvoa tai istukkaa! Ei ollu mitenkään verinen hyytymä tai mikään sellainen vaan selkeästi jotain "kudosta"

Maanantaina taidan kuitenkin soitella asiasta vaikka kipeä en ole, eikä kuumettakaaan ole. Vähän vaan pitää jotain varmistusta saada et ei tarvi hätäillä

Kaikkee sitä, yöh!
 
Mulla katosi oireet parin tunnin kuluessa sen nyrkin kokoisen kalvomöykyn irtoamisesta. Se oli kai ollut siellä tulppana ja pysäyttänyt kohdun tyhjentymisen - hyvä siis että tuli omia aikojaan pois ennen kuin tuli tulehdus. Oli kyllä ällön tuntuinen mötikkä!

Luulen että Elisha sullakin on vaan superhyvä että roinat irtoaa omillaan. Ilmoittele ihmeessä sairaalaan/neuvolaan niin saat jatko-ohjeita siltä varalta että siellä on vielä jotain.
 
Mulla ei oo aavistustakaan miten sen kohtutulehduksen vois tunnistaa...? Mulla ei mitään lämpöilyä oo ollu mutta toisinaan kipua pissatessa. Varsinkin jos tulee hiukan enempi paineella. Sit mulla on se sama vaiva kun kuukautisten kanssakin eli persiisiin tulee joskus kauhee paine kun käy vessassa ja se kipu on aika kauhee. Mutta tosiaan, jälkivuoto ei oo loppunu ja samaa mulla on kuukautistenkin aikana eli en tiiä mihin viittaa.
 
Mulla se kipu oli sellaista vihlovaa pakotusta ja aristusta painettaessa ja liikkuessa esim. auton tärinässä.
 
Mulla on sarra noita ihan samoja oireita. Mietin että voisiko se pissaoire olla virtsatietulehdus, kun mulla oli se katetri. Käyn joka tapauksessa antamassa näytteen, niin selviää ainakin se. Kohtutulehdusoireita mulla ei ole, noiden lisäksi.
 
Mäkin jäin miettimään oisko pissatulehdus. Mulla taitaa olla avoin lähete vielä raskausajalta ni vois melkein viedä näytteen varmuuden vuoks. Mulla on ollu pissatulehduksia ennenkin mut ne oireet on tuntunu vähän erilaisilta.
 
Takaisin
Top