Kohonneet verenpaineet raskausaikana

T

Tirppa2

Vieras
Hei!

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia kohonneista verenpaineista raskausaikana, tarkoittaen oikeasti kohonneita paineita tyyliin 140/90 ja yli. Milloin kohoaminen alkoi, miten hoidettiin ja kuinka raskausaika sujui?

Mulla on resepti kirjoitettuna, jonka syömisen aloitan jos alapaineet rupeaa olemaan toistuvasti 100 tai yläpaineet tuosta vielä nousevat. Ennen raskautta mulla on aina ollut ihanteelliset paineet reilusti alle 120/80, mutta jo ensimmäisten raskausviikkojen kohdalla alkoi ensin alapaine ja hitaasti myös yläpaine hiipiä ylöspäin. Suvussani on vaikeahoitoista verenpainetautia kyllä, että sikäli ihan luontevaa että raskaus tuonut kohdallani tällaisen piilevän(?) ongelman esiin. Paineitten kanssa nyt varmaan lääkityksen kanssa pärjää, mutta raskausmyrkytyksen uhka pelottaa. Nyt on vasta raskauden puoliväli kuitenkin menossa.
 
Moikka :)

Mulla rv 35 ihan pian ja ensimmäiset kotiseurannat jouduin tekemään jo alkuraskaudessa kohonneen alapaineen vuoksi. Silloin kuitenkin paineet tosi hyvät kotona eli ei huolta ollut sittenkään, muuten kun vain jännityksestä johtuvaa. Mulla matalat verenpaineet ilman raskautta, toki olen kova jännittämään ja stressaantumaan.

Nyt vikalla kolmanneksella alapaine kohosi jälleen, yläpaine edelleen aika nätti. Tällä kertaa alapaine on koholla rauhallisesta kotimittauksesta huolimatta. Mulle ei kuitenkaan lääkettä määrätä kun alapaine pysynyt 90 hujakoilla ja ihan satunnaisesti ollut vähän korkeampia lukuja. Sanottiin, että jos alapaine toistuvasti 100 luokkaa niin sitten aloitettava. Sain kuitenkin neuvolasta pissatikut mukaani, kun meillä neuvolaan se 40km matkaa, että pystyn itse seuraamaan myös proteiineja tuon myrkytyksen takia.
Mulla sinällään hassut paineet, että lähes aina aamuisin mulla on matalat paineet, aamun paineissa ei mitään vikaa edes alapaineen kohdalla (85-76), mutta illasta nousee. En tiedä voisko omalla kohdalla enteillä jo tuota synnytystäkin hiukan :wideyed:

Mutta siis mulla välillä jopa vähän tikut viherreelleet ja paineet heitelleet korkeammaksi, mutta ihan seurannalla mennyt ilman toksemiaa eli aina nuo korkeatkaan paineet ei tarkoita suoraan myrkytystä. Toki niitä kannattaa seurata ja oireista olla kartalla/ottaa herkästi yhteyttä muutoksista neuvolaan tai synnärille.

Mutta mulla tää verenpaineen seuranta aiheuttaa suorastaan stressiä. Inhoan tätä mittailua myös kotona ja oon niin armoton jännittäjä, et paineet kohoaa välillä pelkän mittarin näkemisestä :smiley-ashamed004
Ja toisaalta näistä paineista huolimatta oon onnistunut pyörtymäänkin jopa paristi verenpainetta mitatessa neuvolassa ja sillon olleet matalat, että kyllä kova jännittäjä olen ja luulenkin et tuo alapaineen nousu on itselläni vahvasti hormonaalista. En tiedä sit miten paljon esim. anemia vaikuttaa taustalla kun mulla korkeat leposykkeetkin ollut sen takia.

Tsemppiä kuitenkin! :happy:
 
Mulla ensimmäisessä raskaudessa oli paineet välillä kovastikkin koholla. Iltaa kohti laskivat kuitenkin liki normaaleiksi. Raskausmyrkytys suljettiin pois, kun proteiinia ei löytynyt ja kaikki meni muuten hyvin.

Kohoaminen alkoi rv 20 eteenpäin.

Tässä raskaudessa verenpaineet on matalahkot ja yleensä raskauden aikainen kohonnut verenpaine ilmenee vaan ekassa. Toki poikkeuksia on. :happy:
 
Mulla ekassa raskaudessa paineet alkoivat vähitellen raskauden edetessä hivuttautua ylöspäin. Sain kuitenkin pidettyä niitä kohtuullisina lähinnä lepäämällä, koska en ollut töissä. Paljon seurailin paineita kotona, oli päänsärkyjäkin muttei proteiinia virtsassa. Rv37 paikkeilla alkoi tulla entistä huonompia lukemia 150/100 luokkaa tai enemmän. Neuvolassa ei kuitenkaan puututtu asiaan, koska raskaus oli jo niin loppusuoralla ja kotimittauksissa luvut olivat hieman parempi.

Rv39 neuvolassa paineet olivat jo 165/110 luokkaa. Synnytyskin kun stressasi ja pelotti paljon. Kotona paineet olivat myös samaa luokkaa. Sitten sain käskyn mennä näytille synnytyssiraalaan ja oltiin synnytyspelon vuoksi sovittu käynnistyskin. Sairaalassa ollessa sain verenpainelääkettä, koska paineet olivat luokkaa 170/110. Sain muutamana päivänä tuota lääkettä ja sen sain lopettaa synnytyksen jälkeen heti. Ennen ensimmäistä raskautta verenpaineet olivat luokkaa 115/75 tai alle. Tuossa raskaudessa ei tullut myrkytystä ja paineet palautuivat normaaleiksi joidenkin viikkojen kuluessa synnytyksestä.

Tässä raskaudessa ongelmat alkoivat jo aiemmin. Näiden raskauksien välissä oli yksi keskenmeno ja varmaan siksi lähtöpaineetkin huonommat (noin 140/88). Raskauden puolivälin paikkeilla oli jo ongelmaa paineissa eikä paineet olleet kotimittauksissakaan paljon paremmat kuin neuvolassa. Ei ollut samalla tavalla mahdollisuuksia levätä. Sain lähetteen äitiyspolille ja lääkemääräyksen, koska paineet muistaakseni luokkaa150/100. En aloittanut lääkettä heti, ajattelin että koitan vielä muita keinoja. Pakko oli kuitenkin aloittaa, koska hyvin harvakseltaan paineet olivat hyvät ja paljon tuli päiviä jolloin varsinkin illalla huideltiin lukemissa 170/115 tai yli ja oli ajoittaista päänsärkyä.

Vielä ei ole proteiinia virtsassa virallisesti todettu. Joitakin viikkoja sitten tuli veristä vuotoa, mutta syytä sille ei löydetty. Jotkin munuaisarvot olivat hieman koholla, kuten myös crp hieman. Pääsin kuitenkin kotiutumaan ja lääkeannosta nostettiin. Lääkemääräys tuli siis alunperin 28+ jotain ja lääkkeen aloitin vastahakoisesti 31+ jotain muistaakseni. Nyt 34+1 menossa ja pari päivää kokeilin olla ilman lääkettä. Paineet pysyivät suhkot maltillisina, mutta tänään iski huono olo ja paineet aamuaikaan 188/123. Heti herättyä oli paremmat, mutta sitten nousivat rajusti ja jatkoin taas lääkkeen ottamista. Näköjään noita melko korkeita lukemia tulee, jos en lääkettä käytä. Hyvin paljon vaikuttaa myös se kuinka olen yön nukkunut. Myös pieninkin stressi nostaa paineet kaakkoon. Tänään paineet olleet lääkkeen ottamisen jälkeen oikein hyvät, mutta vaikutuksen hiivuttua 150/100 tai enemmän.

Kolmesti päivässä jos otan 100mg tabletin, ei tule ainakaan noita ylilyöntejä samalla tavalla. Mutta toisaalta ei lääkkeestä huolimatta paineet ole koko aikaa tavoitearvoissa (alle 140/90). Enää en kuitenkaan lääkeannosta tahtoisi kasvattaa. Todennäköisesti saan erinäisistä syistä käynnistyksen tälläkin kertaa. Mitäpä sitä synnytystä ja täten lääkityksen tarvetta pitkittämään.
 
Muokattu viimeksi:
@zarar_ Mullakin just tollei, et aamulla on paremmat paineet kuin illalla, tosin mulla alapaineet on jo aamulla sen 90. Oon samaa mieltä, sekä paineiden mittaus että pissatikutkin stressaa paljon. Kiva kuulla että tikkujen viherrys voi mennä poiskin! Mä mietin kans tota anemiaa, mulla tulee vasta kohta hemoglobiinin mittaus, mutta epäilen samaa kuin sinäkin. Sulla on onneksi täysiaikaisuus jo ihan ovella, ihanaa loppuraskautta! :)

@Pingviiniemo kiva kuulla sun hyvistä kokemuksista paineista huolimatta! Jännä että iltaa myöten laskivat sulla, niin me vaan ollaan yksilöitä. Kiva myös kuulla että toisessa raskaudessa ei ole enää ollutkaan samaa ongelmaa! Kohta se heinäkuu onkin jo ovella :)

@Mamiii huh, sulla on ollut kovia paineita! Oon jotenkin aika varma että mulla tulee menemään samaa rataa, paineittein reipas nousu alkoi jo niin aikaisin. Tällaiset lukemat varmasti mieltä painaa, onneksi sullakaan ei ole ollut viitteitä myrkytyksestä tässä tai edellisessä raskaudessa ja hyville viikoille olet jo päässyt! Sehän se tärkeintä. Viestistäsi tuli tunne, että kyllähän tästä voi selvitä. Turvallista ja ihanaa loppuraskautta sinullekin! :)

Kiitos kaikista kokemuksista ja lisääkin saa laittaa! Etsiskelin ympäri netin kokemuksia aiheesta, muttei tästä juuri mitään löydy, kumma juttu.
 
@zarar_ Mullakin just tollei, et aamulla on paremmat paineet kuin illalla, tosin mulla alapaineet on jo aamulla sen 90. Oon samaa mieltä, sekä paineiden mittaus että pissatikutkin stressaa paljon. Kiva kuulla että tikkujen viherrys voi mennä poiskin! Mä mietin kans tota anemiaa, mulla tulee vasta kohta hemoglobiinin mittaus, mutta epäilen samaa kuin sinäkin. Sulla on onneksi täysiaikaisuus jo ihan ovella, ihanaa loppuraskautta! :)

@Pingviiniemo kiva kuulla sun hyvistä kokemuksista paineista huolimatta! Jännä että iltaa myöten laskivat sulla, niin me vaan ollaan yksilöitä. Kiva myös kuulla että toisessa raskaudessa ei ole enää ollutkaan samaa ongelmaa! Kohta se heinäkuu onkin jo ovella :)

@Mamiii huh, sulla on ollut kovia paineita! Oon jotenkin aika varma että mulla tulee menemään samaa rataa, paineittein reipas nousu alkoi jo niin aikaisin. Tällaiset lukemat varmasti mieltä painaa, onneksi sullakaan ei ole ollut viitteitä myrkytyksestä tässä tai edellisessä raskaudessa ja hyville viikoille olet jo päässyt! Sehän se tärkeintä. Viestistäsi tuli tunne, että kyllähän tästä voi selvitä. Turvallista ja ihanaa loppuraskautta sinullekin! :)

Kiitos kaikista kokemuksista ja lisääkin saa laittaa! Etsiskelin ympäri netin kokemuksia aiheesta, muttei tästä juuri mitään löydy, kumma juttu.

Joo tosiaan nämä paineet on yksilöllisiä. Mulla huomenna lääkärineuvola, jossa keskustellaan vielä verenpaineista, mutta terveydenhoitaja suhtautui hyvinkin optimistisesti paineisiin.
Voin tietysti kertoa, jos jotain lisätietoa lääkäri antaa paineista tai niiden seurannasta.

Mua kehoitettiin mittaamaan kerran päivässä ja hyvän levon jälkeen, koska yhtään jos stressaannun ei luvut ole oikeasuhtaisia. Olen nyt kuitenkin tehnyt mittauksia kahdesti päivässä, jotta tiedän suurin piirtein missä mennään. Toivottavasti nyt vaan omalla kohdalla enteilisi synnytystä, eikä muuta. Vauvaan ei ainakaan ole vaikuttanut, kasvaa hyvin ja liikkuu paljon. :)
Joo se tikkujen vihertely saattaa olla toisille ominaisempaa kun munuaiset käy kovilla raskausaikana, ilman et on myrkytystä, mut silloin viherrys on usein hentoisempaa ja max+1. Sitten jos ihan myrkytys iskee niin usein tikku värähtää heti ainakin +2 ja usein on jo muutakin oiretta sitten siinä. Toisilla myös runsas valkovuoto voi aiheuttaa pientä vihertelyä.

Tsemppiä! Eiköhän me kaikki tavalla tai toisella selviydytä synnytykseen :happy::Heartred
 
Takaisin
Top