kohdunsuun pehmeneminen rv 29-30

Takku

Vasta-alkaja
Olisin kysellyt, että oletteko käyneet kontrollissa tai lääkärissä katsomassa kohdunsuun tilannetta ja mikä on ollut tuomio? Itse olin tänään juuri rv 29 ja risat äitipolilla supistelujen takia ja kohdunsuu oli pehmentynyt mutta pituutta oli ainakin 6 cm ja kiinni oli tiukasti. Lähinnä tuo pehmentyminen nyt jäi kaivelemaan. En saanut mitään lepokäskyä tai edes sairaslomaa. Olisko minun pitänyt vaatia? Olen uudelleensynnyttäjä. Edellinen raskaus käynnistettiin täysiaikaisena.
 
Moi!
Mä oon käynyt kipeiden supistusten takia. Rv 30 kohdunsuu oli osin pehmennyt, rv 31 kaulaa oli ultralla 2,5cm. Sillon ei mitään lepokäskyä tms, sairaslomaa olisin saanu viimeistää tuollon mutta olin jo jäänyt kotiin, sillon rv 31 käsitin et lääkärin mielestä osin pehmennyt suu oli ok. (Oon ensisynnyttäjä) Sain kontrolliajan tasan 2vko päähän, ja olikin ehtiny tapahtua kipeiden supparien ansiosta, eli rv 33 eka kaikki näytti hyvältä mutta mahan päältä painaessa näki ultralla sisäsuun aukeevan ja kaulaa olevan siinä tilassa n.sentin. Sillon jouduin vuodelepoon ja sain kortisonipiikit vauvan keuhkoille varmuudeksi.
Toki pyytäisin sitä sairaslomaa jos siltä tuntuu,etenkin jos on supistuksia joihin voi "vedota", tai jos tilanne vaan huolestuttaa niin sano ihmeessä et susta tuntuu että haluaisit levätä ettei tapahdu enempää muutosta.:) Tsemppiä!
 
Mulla huomattiin että paikat pehmenneet (VK 30) Sit sain lähetteen TAYSsiin ja siellä kun ultralla katsoin niin kanavaa oli jäljellä 4,9cm eli melkein reilusti ja ulkosuu sormelle mutta sisäsuu kiinni.

Kahden viikon päähän laittoi kontrolliajan jolloin ultralla kun katsoi oli kanava lyhentynyt 1cm, mutta edelleen hyvän mittainen. Ja sisäsuu oli tuolloin myös kiinni.

Kävin sitten päivystyksessä lapsivedentihkumisen epäilyn vuoksi ja taas tutkivat, ei ollut lapsivettä vaan erittäin vetistä valkovuotoa. Kanava oli pysynyt samassa mitassa, mutta sisäsuu oli sormelle auki.

Nyt kun kaaduin maanantaina niin kävin taas synnytyspäivystyksessä. Kaikki oli hyvin ei siis käynyt pahasti kaatuessa. Edelleen oli kanavaa samanverran ja sisäsuu oli nyt 1cm auki. Mutta minä olen myös uudelleen synnyttäjä ja minulle sanottiin että voi olla montakin senttiä auki ennen synnytystä, että nyt häviää kanava viimeisenä eikä ensimmäisenä niinkuin ensi kerran kun synnytti.

Luulisin ettei myöskään sinulla mitään hätää, kun noin paljon on ollut kanavaa jäljellä :)
 

Mä sain kuulla rv 26+3 et kohdunsuu on alkanut aavistuksen pehmenemään, puhetta kontrolloinnista ei lääkäri puhunut ja en usko et suurta syytä mulla huoleen on sillä supistuksia ei oo ollut... välillä harvakseltaan huomannut treenisuppareita mut mitään muuta en ole hoksinut.

Kuitenkin aijon olla hieman varpaillaan et jos jotain tulee niin kyl äkkiä soittelen neuvolaan tai äitipolille. Toivottavasti nyt ainakin täysiaikaiseksi saakka malttaa PikkuKakkonen siellä pysytellä.

 
Takaisin
Top