Kohdun ulkoinen Vatsaonteloraskaus

Jiin3s

Puuhakas puhuja
Oon hämmentynyt että mistä ihmeestä alkio on päässyt vatsaonteloon. En vaan käsitä missä sellainen reikä on mistä se pääsee muualle kun kohtuun, munanjohtimeen tai munasarjoihin.

Juu siihen voi vaikuttaa sektio arpi, lapsettomuushoidot ja jos on ollut kierukka. Mutta miten ne siis vaikuttaa? Siitä ei löydy tietoa.

Onko täällä muita keille on käynyt näin?

Vatsaonteloraskaus, jossa sikiö ja istukka sijaitsevat vapaassa vatsaontelossa, on erittäin harvinainen. Sen osuus kaikista kohdunulkoisista raskauksista on alle 1 %. Vatsaonteloraskauksien osuus kaikista raskauksista on 1/15 000-40 000.

Nyt odotan että joko menee itse kesken tai leikataan. Sitten pääsee uuteen yritykseen kun 1 menkka kierto on mennyt.
 
Toivon, että sinulla menee kesken itsestään!
Minulla oli vatsaonteloraskaus puolitoista vuotta sitten. Aluksi epäiltiin keskenmenoa. Kaksi päivää myöhemmin menin päivystykseen, jossa todettiin sisäinen verenvuoto ja tähystettiin munanjohtimet. Kun mitään ei löytynyt, lähettivät yliopistosairaalaan, jossa tehtiin embolisaatio ja annettiin vielä metotreksaattikin. Raskaus oli kiinnittynyt suoliliepeeseen. Kuulin vasta toimenpiteen jälkeen, että tämmöinen on yleensä mahdollista. Ihmettelin minäkin, mistä munasolu oikein pääsee vatsaonteloon, mutta gynekologi selitti, ettei munasarja ole umpinainen. Nuo riskitekijät kaiketi vaikuttavat siten, ettei munasolu pääse kiinnittymään sinne, minne kuuluisi, ja siten on suurempi riski kiinnittyä väärään paikkaan.
 
Minulla myös kokemus ilmeisesti vatsaontelossa majailleesta kohdunulkoisesta. Hcg nousi viitearvoissa koko ajan, olin vuodoton ja kivuton, mutta alkiota ei useista ultrauksista eri lääkärien toimesta huolimatta löydetty mistään. Metotreksaattipistoksia vaadittiin kaksi ennen kuin hcg lähti laskuun. Toisen pistoksen jälkeen meni joitain viikkoja ja sitten tuli "tyhjennysvuoto" (en tiedä miksi kun ei raskaus kohdussa ollut, mutta näin sitä vuotoa naistenpolilla nimitettiin kun kysyin, onko vuoto normaalia), hcg laski ja lopulta kuukautiset palasivat normaalikiertoon ikään kuin tuo tyhjennysvuoto olisi ollut yhdet menkat.

Minulla ei ole koskaan ollut kierukkaa, ei sektioita, ei lapsettomuushoitoja. Kolme normaalia raskautta ennen tätä. Toivottu uusi raskaus jännittää melkoisesti! Täällä pääsee (ja pitää mennä) kunnalliselle varhaisultraan kun taustalla on kohdunulkoinen.
 
Takaisin
Top