Kohdun normaalia nopeampi kasvu?

IhaNainen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mitkä ovat syyt kohdun normaalia nopeampaan kasvuun? Kyse tuskin on kaksosista koska kolme alkuraskauden ultraa rviikoilla 7-13 ja kaikissa yksi sikiö paikalla [:D] Itsekin seurailin ihmetellen kun muutama viikko sitten kohdun yläreuna oli jo selvästi navan kohdalla ja nyt vasta viikon 20 kohdalla se on kuulemma normaalia. Itselläni eilen tuli 20rv täyteen ja kohtu muutaman sentin navan yläpuolella, myös Sf-mitta on normaalia suurempi, tosin se johtuu ainakin osittain omasta "turvatyynystä". Sokerirasituksessa olen ollut alkuraskaudesta ja muutaman viikon kuluttua uusiksi. Sokerirasituksen tulos oli normaali 5.2/6.7/5.9, kun raja-arvothan on 5.3/10.0/8.6.
Neuvolasta sanottiin että rauhassa vaan odotella tuota rakenne ultraa joka onneksi on jo ensiviikolla. Olisi kuitenkin kiva kuulla jos jollakin toisella on ollut samanlainen tilanne päällä?
 
mitä sulla sitten oli se sf-mitta?
Ja hirmusesti onnea puolen välin saavuttamisesta, turhaan murheilit alussa[;)][:)]
Ootkos jo liikkeitä tuntenut?
 
Kiitos ja onnea Nuu myös itsellesi! Siellähän me samaan aikaa murehdittiin ensin sitä raskaaksi tulemista ja sitten tuota alkua ja nyt on kaikki näin ihanasti [:)]
Sf mitta on 25.5cm, mutta tuo nyt on iso ihan omista mitoistani kun on tosiaan se pelastusrengas tuossa mukana. Enemmän askarruttaa se että kohdun yläreuna tosiaan tulee noin 3-4cm navan yläpuolelle, kun normisti se viikon 20 kohdalla ymmärtääkseni on vasta tosiaan navan korkeudella.
 
Ompas komia mitta.
Mulla kun just mitattiin ja oli 26cm ja oli myös aivan käyrien ylärajalla taas.
Ja mullakin on tosissaan omasta takaa parikymmentä kiloa liikaa.
Noh, ehkä se selviää sitten sulle tuolla ultrassa,tuskin mitään vakavaa on.
Onko sulla sokerit ollut ok? Ootko rasituksessa ollut vielä?
Voisko niistä johtua?
 
Ei se ainakaan sokereista pitäisi olla kiinni. Sokerirasituksessa olin silloin oisko ollut noin rv 14. Arvot oli 5.2/6.7/5.9, kun raja-arvothan on 5.3/10.0/8.6. Seuraavaan sokerirasitukseen olen menossa sitten 15.12.
Juu onneksi tuohon ultraan ei ole enää montaakaan päivää [:)] Ja sitten tietää paremmin. En oikein kaksosiin ainakaan jaksa uskoa koska tosiaan jo kolmessa ultrassa käyty. Ehkä kaveri on vaan innostunut uimisesta ja siellä on pikku kuutti [:D] Silloinhan tarvitaan vettä vähän enemmän!
 
mun kahdella kaverilla on sf-mitat olleet ihan omilla luvuillaan. molemmat joutuivat ekstra-ultraan sen takia mutta syytä ei löydetty. toisella ehkä vähän normaalia enempi lapsivettä mutta muuten ei mitään "vikaa". vähän on peloteltu et voisi olla vähän suuremmat vauvat tulossa mut ei siis missään nimessä mitään jättiläisiä [:D] Mut siis, heijän mahtimasuille ei ole löytynyt syytä! rakenteellista varmaan.
 
Kiitos Tulitikku, kyllä tuo tieto vähän rauhoitti. Tuplat uskoisin että olis tosiaan näkynyt jo kun olen niissä ultrissa niin monta kertaa käynyt, siis kolmesti alkuraskaudesta. Torstaina jo onneksi on seuraava eli se rakenneultra. Enää siis kolme yötä! Vois melkein laulaa "kolme yötä ultraan on laskin aivan itse eilen....." No joo alkaa Joulu kai tulla mieleen pikkuhiljaa [:)]
 
Mulla oli koko raskauden sf-mitta tosi korkea..Lapsivettä oli muka aina normaalisti..Muistaakseni rv 33 sf oli melkein 40cm ja poika syntyi sektiolla rv 34+2 ja painoa oli 2800g..Ja lapsivettä olikin ihan älyttömät määrät vaikka ultrassa yms vettä oli muka aina normaalisti..Mutta ei toi sf ole suhteessa lapsen kokoon..Mulla oli kans rv 20 niin paljolti yli navan toi kohdun yläreun..Itse epäilin kans kaksosia mut yks siellä aina oli[:D]
 
mulla kans kohdun korkein kohta jo navan paikkeilla .. itekki oikein säikähdin yks päivä ku kokeilin, että tosiaan se siinä paikkeilla jo on .. [:D]
neuvolassa mitattiin lokakuussa ensimmäinen sf-mitta joka oli 14cm .. tänään oli taas neuvola ja sf-mitta oli komeat 23cm !! eihän tuo edes mee neuvolakortissa olevalle käyrälle .. !!!! [:@] ei siinä muuten mtn, mutta neuvolan terkkari oli hyvin pahana mun painon noususta jota on tullu jo vajaat 10kg. ja omasta takaakin tuota jo on ..
vaikuttaahan tuohon mittaan vauvan asento ja lapsiveden määrä, sekä mittaajakin, mutta ikävät fiilikset silti jäi, kun ei mahdu edes käyrälle tuo mitta. [:@]
 
Milloin Lilleroinen pääset rakenneultraan? Vai oletko ollut jo? Meillä se on huomenna ja odottelen todella epämääräisin tuntein. Kiitos teille jotka olette laittaneet noita hyviä kokemuksia tähän. Toisaalta pelottaa toisaalta yritän olla ihan rauhassa ajatuksella kaikki on ihan kunnossa. Enää yksi yö niin sitten tietää taas paljon enemmän!
 
me oltiin viime tiistaina. rv 20+4 ja sikiön koko vastasi silloin viikkoja 21+0 .. neuvolan mukaan ollaan nyt viikoilla 22+, meillä hieman eri päivät. [:D] ite lasken kierron 32pvän mukaan ja nvla 28pvän mukaan. sen takia eri viikot.
kätilöltä en huomannut kysyä vauvan sen hetkistä painoa. piti kyllä kysyä, mutta unohtui ..
äsken ite hahmotin nvlakorttiin tuon sf-mitan käyrälle, niin yläkäyrän yläpuolelle tuo meni .. nvlatäti ku sen kerran unohti siihen piirtää. [:@]

seuraavaksi onki sitte lääkärin neuvola. jouluaaton aattona .. [:D] sitä kauhulla odotellessa.
 
Ok eli sulla ilmeisesti oli kaikki kunnossa ultrassa [8|] Mulla tosiaan tuo kohdun yläreuna on jo pitkään ollut yli navan korkeuden. Nyt varmaan noin 4 cm. Masu on kyllä sellai pitkittäin ja ei se ainakaan ole mitenkään kova/pinkeä kuin ajoittain, eli ehkä se lapsiveden määrä vaihtelee. No huomenna pääsee sitten kurkkaamaan missä mennään. Itsellä taas kierto on llut lyhyt eli 24vrk, mutta mulla pitää ensimmäisen varhaisultran ja oman kierron päivä paikkansa ja sen mukaan neuvolakorttiinkin on merkitty. Itse halusin pitää tuosta kiinni koska jos loppupäästä on sitten menossa yli niin eivät päästä ihan tolkuttoman pitkälle...
 
ultrassa oli kaikki OK .. tai kätilö ei ainakaa mtn sanonu .. uskottakoon siihen. [:)]
huomennahan saat kysyä tarkemmin tuosta kohdun koosta.. jos vaikka johtuukin lapsiveden määrästä.
ite kans hämmästelin tosiaan tuota kohdun korkeutta, koska eka terkkari sano ja mitä vauvakirjoista lukee, että kohdun korkein kohta on navan kohdalla suurinpiirtein viikoilla 24.

on tää kamalaa, ensi joutuu ihmetellä, että miksei se vatta jo näy ja sit ku se vihdoin ilmestyy, niin ihmetellään sitä, että miks se kasvaa noin paljo !! [:D]
 
Mulla oli sf-mitta koko raskauden siellä yläkäyrän yläpuolella ja neuvolantäti etti sitä kohdunreunaa aina liian alhaalta. Lapsivettä piti olla normaalisti, sokerit oli kohillaan jne. ja mä jännitin että minkä norsunpoikasen tuun synnyttämään. Meillä kun vielä suvussa on ollu kaikki vauvat tosi isoja, ainakin yli 4 kilosia, yleensä lähempänä 5 kiloa. Mutta kuitenkii synnytin ihan normaalin 3,5kilosen tytön lähes päivälleen LA:na. [:)] Mulla ainakii huomas sen että vauva oli mahassa melkein aina pitkittäin, jolloin se reunakin oli ylempänä. Kerran sattu olemaan poikittain ja silloin sf-mitta tippu 2cm edellisestä mittauksesta. Eli ihan huoletta vaan. [:)]
 
Nyt on sitten rakenneultra takana ja kaikki siellä massussa oli kunnossa [:)] Kaveri on kokoa 21+4 kun kirjanpidon mukaan on 21+1, eli varsin hyvin vastaa kokoaan. Istukka on tuossa edessä ylhäällä ja lääkärin mukaan juurikin se saattaa olla syy siihen että kohdun yläreuna tuntuu ylempänä. Lapsivettäkään ei mitenkään hurjasti ollut, siis ei maininnut itseasiassa siitä mitään. Kaikki tuntui löytyvän oikeilta paikoiltaan. Oli vaan tainnu pisutella samaan aikaan kuin minäkin koska molemmilla oli alussa rakko ihan tyhjä. Odoteltiin sitten että Papu rakko täyttyy ja täyttyihän se. Ei siis pitäisi olla mitään huolta!
 
Täällä mennään kans kaikkien käyrien yläpuolella. On jouduttu ramppaa sokerirasitustesteissä ja ylimääräisissä ultrissa jossa on seurattu sikiön nopeaa kasvua. Itsellä on hieman ollut tuota pelkoa myös siitä että millainen jättiläinen sieltä on tulossa. Lääkäri tänään sitten lohdutti ja sanoi että eivät anna painoarvion kovin nousta yli neljän kilon, ensi viikolla synnytystapa-arviossa sitten suunnitellaan käynnistysajankohtaa tarkemmin.  
 
IhaNainen; hyvä, että kaikki oli vauvalla hyvin !! [:)]
joidenki meistä vattat vaan näyttää kasvavan eri tahtia mitä muilla .. [:D]
manasin kyllä koko sf-mitta käyrät alimpaan helvettiin !!! ku se mitta on vähä mitä sattuuu .. riippuu siitä mittaajasta, vauvan asennosta ja niin monesta eri asiasta. onhan se ihan hyvä, että seurataan, mutta sitte aiheutetaan äidille ylimäärästä huolta ku mitta huitelee yli käyrien .. [:D][:@]
teetee; eikö kuullosta "lohdulliselta" että lääkäri ei päästä vauvaa kasvamaan kovin suureksi .. [:)]
ite pelkään ihan hirveesti, että tämä ehtii kasvaa tuola pesäkolossaan hurjan suureksi !!! [8|]
 
Tänään (tai no eilen) mitattiin tuo toisen kerran ja nyt lähestytään ihan normi yläkäyrää. Viimeksi eroa oli 6.5cm ja nyt enää 3cm. No muuten tänään sitten todettiin sokerirasituksessa ettei kaikki ole enää niiin hyvin. Paastoarvo hyvä 4.8 mutta ne seuraavat sitten ei enää olleetkaan ollenkaan hyviä :( 1h 11.2 ja 2h 10.5 eli nyt sitten aletaan mittailemaan sokereita kotosalla 3-4 päivänä viikossa ja aika synnärille tilattava jatko seurantaa varten.
 
Takaisin
Top