Kofeiini

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Millainen suhde teillä on kofeiiniin?

Itse juon kahvia kaurabaristalla aina aamuisin, usein muutamia kertoja päivässä lisää. Ja energiajuomia menee välillä, olen monesti lopettanut mutta sitten on tullut tilanteita, että tekee kovasti mieli ja olen taas juonut. Tölkkiä kahta enempää en kuitenkaan ikinä ole juonut. Välillä juon teetä. Mutta en tiedä kuinka kofeiinin käytön lopetus menisi, esim. yritysaikana ja raskaana olen onnistuneesti ja kivuttomasti lopettanut aiemmin.
 
Kahvia juon ihan liikaa tällä hetkellä, kotona aamulla pari kuppia ja töissä lisäksi 3-4. Vihreää teetä juon satunnaisesti ja kahvia vähentäessä enemmän. Vapaapäivinä jos on kuuma saatan juoda kahvin tilalla energiajuoman. Kahvin juontia aina välillä vähennän tai saatan lopettaa kokonaan (pari päivää pää kipeä ja väsy), jostain syystä alan vaan kahvilakosta pikkuhiljaa aina lipsumaan ja määrät nousee huomaamatta liiallisiksi. Rakastan kahvia, juon yleensä maidolla, opettelen parhaillaan juomaan mustana jos maistuisi vähän vähemmän kun ei ole niin hyvää 😅
 
Kahvia juon ihan liikaa tällä hetkellä, kotona aamulla pari kuppia ja töissä lisäksi 3-4. Vihreää teetä juon satunnaisesti ja kahvia vähentäessä enemmän. Vapaapäivinä jos on kuuma saatan juoda kahvin tilalla energiajuoman. Kahvin juontia aina välillä vähennän tai saatan lopettaa kokonaan (pari päivää pää kipeä ja väsy), jostain syystä alan vaan kahvilakosta pikkuhiljaa aina lipsumaan ja määrät nousee huomaamatta liiallisiksi. Rakastan kahvia, juon yleensä maidolla, opettelen parhaillaan juomaan mustana jos maistuisi vähän vähemmän kun ei ole niin hyvää 😅
Kahvi mustana, kokeile laittaa sekaan kylmää vettä kuten maitokin. Samalla kofeiinimäärä pienenee ja vatsalaukku pääsee vähemmällä.
Toki meillä töissä siirryttiin 2022 kofeiinittomaan kahviin, eikä kukaan edes huomannut muutosta. Mä vaivihkaa lisäsin mulle sopivaa kofeiinitonta peruskahvijauhojen joukkoon ja pidin samaan aikaan sen mun paketin piilossa. Pari viikkoa muutos kesti, nyt kaikki tietävät ja sillä on menty.
 
Muokattu viimeksi:
Rakastin kahvia ja join paljon. Vauvan synnyttyä jätin kuitenkin pois, kun koitan olla rikkomatta tän vauvan hyviä unia kofeiinilla 😅 teetä juon satunnaisesti, yhden-kaksi teepussia pöivässä enintään. Kahvin makua ikävöin, joten mun uusi korvike sille on se jenkin jääkahvipurkka, sekä kolmen kaverin jääkahvi-jätskipuikko.
 
Mulla on siitä jännä keho että muhun kofeiini ei vaikuta. En siis piristy (välillä kyllä toivoisin😂) enkä jää koukkuunkaan vaikka joisinkin pidempään kupin päivässä. En tiedä onko geneettistä kun mun isä oli kuulemma samanlainen. Voisin juoda iltakahvit ja nukkua silti kuin tukki🤷‍♀️. En tosin tiedä miksi kahvi aiheuttaa mulle herkästi vähän huonon olon eli sen takia ei tule juotua paljoa vaikka kahvista tykkäänkin. Aika harvoin edes keitän vain itselleni. Tykkään vain nautiskella kahvista silloin tällöin. Energiajuomiin en edes koske😅.
 
Minä olen kuopuksen raskauden ja pikkuvauva-ajan kofeiinittoman jakson jälkeen päässyt hallitun kofeiininkäytön vaiheeseen. Olen todella herkkä kofeiinille, en juo klo 15 jälkeen, koska se vaikuttaa nukahtamiseen. Toisaalta on kiva saada se piristysruiske (joka todella tulee ja olen yhtäkkiä pirteä ja aikaansaava), mutta jos juon joka päivä, niin sitten sitä ei kohta enää tule. Ratkaisu: juon noin joka toinen päivä sen yhden kupin. 😄 saan piristystä, johon keho ei totu, eikä ole pakko keittää, kun ilman oleminen ei saa aikaan päänsärkyä. 😁
 
Mie juon aamuisin ja joskus harvoin töissä, jos olen väsynyt. Olen totaalisen koukussa aamukahviini ja muutenkin hidas herääjä. Raskausaikana ei kahvi oikein maistunut, mutta synnytyksen jälkeen rupesi taas kahvihammasta kolottamaan.
 
Mulla on siitä jännä keho että muhun kofeiini ei vaikuta. En siis piristy (välillä kyllä toivoisin😂) enkä jää koukkuunkaan vaikka joisinkin pidempään kupin päivässä. En tiedä onko geneettistä kun mun isä oli kuulemma samanlainen. Voisin juoda iltakahvit ja nukkua silti kuin tukki🤷‍♀️. En tosin tiedä miksi kahvi aiheuttaa mulle herkästi vähän huonon olon eli sen takia ei tule juotua paljoa vaikka kahvista tykkäänkin. Aika harvoin edes keitän vain itselleni. Tykkään vain nautiskella kahvista silloin tällöin. Energiajuomiin en edes koske😅.

Mulla on sama tilanne! Ei todellakaan ainakaan piristä, useammin jopa väsyttää. Myös mun isällä sama, mieleen on jäänyt hassu tapahtuma siitä, kun joskus lapsena oli vaikea nukahtaa. Isä toi kupposen kahvia ja sanoi että hörppää, kohta väsyttää. Toimi, nukahdin :D Nykyään myös herkästi nousee itsellä syke ja saattaa tulla semmoinen nulju, hiukan pahoinvoiva olo, jos juon enemmän kuin sen kupillisen. Joskus jo kupillisesta.

Kahvia juon yleensä kupillisen aamulla ja joskus satunnaisesti päivällä, aina en juo edes toista kertaa. Kahviin laitan hieman kaura- tai mantelimaitoa ja ehdottomasti juon kahvini tummapaahtona, vaaleapaahto maistuu kitkerälle ja pahalle. Juon iltaisin joskus teetä iltapalalla, mustaa, vihreää, rooibosta, chaita jne, teehen en lisää maitoa. Tykkään piristää itseäni erilaisilla teemauilla, joskus ostan myös erikoiskahveja. Maun perässä sekä kahvia että teetä juon, en kofeiinin.

Energiajuomia en juo, eivät maistu hyvälle. Joskus nuorempana join red bullia, ediä tai tehoa, mutta jätin sikseen, koska en ikinä huomannut minkäänlaista piristävää vaikutusta.

Kombuchaa juon kyllä, tosin maun takia. Siitä en edes tiedä lasketaanko mihin juomakategoriaan, jotkut puhuvat siitäkin energiajuomana. Mutta teehän tuo taitaa pääosin olla.
 
Minä juon vain aamukahvin ja satunnaisesti kahvia esim. isovanhemmilla.

Töissäkin join kupillisen, mutta nyt kaikki maito on muutettu joksikin ”sokeriton-gluteeniton -vegaani-kauralitku-maidokkeeksi” , niin en enää pysty juomaan työpaikan kahvia 😕
 
Juon kahvia. Paljon. 😁 Voin myös olla juomatta päivän muut kahvit mutta aamukahvi on saatava. Raskaana ollessa join teetä, kun kahvi oksetti.
 
Juon kahvia. Paljon. 😁 Voin myös olla juomatta päivän muut kahvit mutta aamukahvi on saatava. Raskaana ollessa join teetä, kun kahvi oksetti.
Mie en pystynyt raskaana ollessa juomaan kuumaa kahvia, mutta yksi kahvi oli päivässä pakko saada (se aamukahvi!) niin join aina jääkahvia. 😂 Synnärillä rupesi jo kahvi taas maistumaan. 😁

Mutta siis se aamukahvi! En edes yleensä juo muulloin kuin aamulla kahvia ellen tosissani tarvitse piristystä, mutta aamukahvin jäädessä välistä iskee aivan jäätävä päänsärky! Se ei edes lähde millään särkylääkkeellä, vaan vaatii sitä kofeiinia elimistöön, että helpottaa. En ole addikti. 🤪
 
Juon kahvia vain tavan vuoksi töissä kun muutkin. En tiedä miksi on niin vaikeaa olla erilainen töissä tämän suhteen, en edes pidä kahvista. Lopettaminen ei toisi kyllä mitään vierotusoireitakaan eli olisi sinänsä helppoa. Energiajuomia juon silloin tällöin, ehkä 1-2/kk.
 
Juon vain teetä silloin tällöin. Ei siis riippuvuutta. Kahvista en tykkää ja energiajuomia juonut viimeksi varmaan joskus teininä. En niihinkään silloin ihastunut.
 
Juon kahvia vain tavan vuoksi töissä kun muutkin. En tiedä miksi on niin vaikeaa olla erilainen töissä tämän suhteen, en edes pidä kahvista. Lopettaminen ei toisi kyllä mitään vierotusoireitakaan eli olisi sinänsä helppoa. Energiajuomia juon silloin tällöin, ehkä 1-2/kk.
Elä nyt ihmeessä mieti mitä muut ajattelevat. Juuri tänään kollega tuli jutuille ja sanoi meinanneensa ostaa miullekin kahvia kunnes muisti etten yleensä juo päivisin kahvia. Eikä sekään olisi ollut niin vakavaa ja olisin kyllä voinut juoda, mutta kiva, että muisti. Mie oon välillä lopettanut kokonaan, välillä juonut teetä ja välillä kahvikoneesta kaakaota eikä sitä ole kukaan varsinaisesti ihmetellyt. Ennemmin aina yllättyvät, jos näkevät minut kahvikuppi kourassa töissä. 😂
 
Takaisin
Top