Kivut ja tuskat

Tarisa

Satasella mukana keskusteluissa
Heippa! Mulla masu tainut laskeutua aika hyvin ja vauvakin on ollut jo jonkin aikaa pää tarjonnassa :) mutta nyt muutaman päivän tuntunut vihlontaa kohdunsuulla ja nivuset todella kipeät.. Tuntuu että jalkoja ei voi pitää enään kiinni tai olla seisovilteen pitkään aikaan kun olo alkaa käydä tukalaks.. Onko mitään vinkkejä helpotukseks? Taitaa olla liitoskipuja?
 
Täällä painitaan saman kanssa.. ja eipä siihen mitään muuta helpotusta ole kun synnytys :wink
 
Kuulostaa Tarisa siltä että vauva olis kiinnittymässä. Noin mulle ainakin neuvolatäti kuvaili kiinnittymistä kun kyselin että miten sen huomaa. Sanoi että vaikee kävellä vähän kuin pallo jalkojen välissä ja jotain kipuja.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Sama täällä. Auttaisko tukivyö? Just tänään mietin, että pitäiskö taas sitä neuvolasta lainattua kokeilla.
 
Mulla tuntuu välillä tota vihlontaa ihan makuullaankin kun tyyppi liikuttelee päätään kovasti. Mulla on ollu koko ajan maha tosi alhaalla eikä mulla ainakaan ole tukivyöstä ollu apua. Kannattaa kuitenkin kokeilla jos saat vyön lainaan neuvolasta.
 
Todennäköisesti ei tässä vaiheessa enää mikään auta. Sinnittelyä sinittelyä tää loppuaika...
 
Mulla tää on kanssa yhtä vihlomista tää elämä :/ aamuisin vihloo ja painaa häpyluun, virtsarakon ja nivusten kohdilta kun nousee ylös ja totuttaudaan taas yön jälkeen pystyasentoon..Menkkamaista jomotusta on koko ajan vaan useammin..saas nähä kauanko tää neiti täällä enää viihtyy. Tuntuu olevan niin alhaalla nyt ja olo aika sama kun esikolta viimeset viikot.
 
Ugh... Nyt vasta alkaa itekin esikkoa odottavana ymmärtää sitä, kun moni tuttu sanonut että loppuvaiheessa sitä jo haluaa ettei olis raskaana, että syntyis vaan äkkiä se pieni :D Menkkamaisia kipuja ollut nyt lähes viikon ajan päivittäin, harjoitussuppareita jo viikolta 22 asti. Kuvottava olo on palannut jostain syystä, usein iskee noiden "menkkakipujen" kanssa. Kuuma suihku helpottaa, mutta vain hetkeksi. Liitoskivut jotain aivan kamalaa, kuin joku puukottaisi nivusiin ja häpyliitokseen. Makaa ei voi kuin kyljellään, selällään ei meinaa saada happea ja melkein voi tuntea verisuonten painautumisen ja tukkeutumisen. Unettomuutta jatkuvasti, jo kohta kolmatta viikkoa. Yössä saa sen 3-5 tuntia unta, joskus ei sitäkään. Ja sitten väsyttää päivällä, ja jos erehtyy ottamaan päikkärit, ei oo yöunista tietoakaan! Unien jälkeen on usein aika voimallinenkin olo, sellainen että ei ole tuntemuksia, kipuja, vaan on olo että jaksaisi vaikka mitä. Ja kun pari tuntia on hereillä, iskee todellisuus. Paineen tunnettakin on aika usein, ollut myös jo useamman viikon, mutta oon tulkinnut sen vaan minin liikkeiksi. Valkovuoto vetistyy ja toisinaan klimppiytyy. Kamalaa ajatella että vielä muutama viikko pitäisi jaksaa :D Mutta on kyllä maailman paras syy huonoon oloon ja kaikenlaisiin vaivoihin :Heartred

Edit: Viikkoja siis nyt 36 :)
 
Muokattu viimeksi:
Yllätyin ihan täysin siitä miten erilainen tämä toinen raskaus on kun pitemmälle on päästy.
Ei ensimmäisestä ollut mitään vihlontaa ja juilintaa tai pakottavaa paineen tunnetta. Jalkoja ja selkää särkee koska vauva on niin alhaalla. Onneksi närästyksestä ei tarvitse murehtia kun toistaiseksi vatsa ei ole noussut vielä ylös. :wink
 
Maisa_Emilia kuvailit kyllä niin hyvin minun olo tilaa tällä hetkellä! Alkoi ehkä jopa vähän naurattaan. No onneksi ei ole enää paljoa jäljellä. Sulla 4vk vähemmän kärsittävää ko mulla. Palkinto on onneksi tosi hyvä!
 
jasmin_e: Jep, aloin itsekin naurahdella kun kirjoitti oikein listaksi kaiken mistä "kärsii"! :D Ihanaa kyllä että tän voi ottaa näin hyvällä ja huumorilla. Ei oo vielä toistaseksi turhauttanut yhtään. Paitsi kerran kai sukkia pukiessa. Mutta ihan totta, on onneksi ihana palkinto tiedossa :) Ei malttaisi odottaa!
 
Minlex mulla ihan samat fiilikset :O ihmeen kivuliasta tämä uudelleen odottaminen...ja mulla kun vielä oli istukka esikolta eessä tyynynä niin nyt sekin eristys on vielä poissa ja sen huomaa :wink
 
Musta alkoi viikonloppuna tuntumaan siltä, että jalat olis koko ajan maitohapoilla. Helpottaa ainoastaan makuullaan... Toivottavasti tää ei oo merkki alkavasta turvotuksesta... :/
 
Mä oon varmaankin alkanut kärsimään niistä kuuluisista sukkapuikkosupistuksista. Jos yhtään rasitan itseäni, niin supistaa ja samaan aikaan alkaa kohdunsuulla vihlomaan, kuin jokin työntäisi neulaa läpi. "Pääsin" sairauslomalle viikko sitten näiden supistelujen ja kipujen ansiosta, kohdunsuukin jo kriittisen lyhyt. Tosin en tiedä onko noilla kivuilla vaikutusta kaulan lyhenemiseen, mut supisteluilla ainakin ymmärtääkseni on. Viikon päästä vasta ois alkanut äitiysloma, joten kaksi viikkoa otin varaslähtöä "lomailuun".

Vatsa on myös alkanut tuntuun painavalta, mun varmasti kannattais kysyä neuvolasta tukivyötä lainaan, jos täällä pienellä paikkakunnalla sellaisia lainaan saa. Ainakin usein oloa helpottaa kun nostaa käsillä vatsaa :)

Ymmärtääks kukaan jos valitan vauvan potkimisesta? Muuten vauvan liikkeet on jotain tosi ihanaa, mut sitten kun potkut osuu sopivasti kylkeen, varsinkin sellainen hidas pitkä jalkaliike sekä ikäänkuin muljahtava potku, niin voi luoja kuinka se kutittaakaan! Mies nauraa aina kun teen välillä pakkoliikkeitä vauvan potkujen takia :D Ei ehkä pelottavaa eikä edes kivuliasta, mut aika tuskaisaa omalla tavallaan :D
 
Joo, noi pitkä muljahtavat liikkeet on tuttuja. :grin Mulla ne kohdistuu vielä napaan ja navan yläpuolella olevaan vanhaan (vauva-aikaiseen) arpeen eli just niihin kireämpiin kohtiin. Ei kivaa. Irvistelyt ja äkkinäiset inahdukset kuuluu arken. :)
 
Mä saan kans varmaan aika hitaita katseita kun inahtelen jos oikein kipeesti tai paljon potkii. Nykyään vauvalla on taipumusta herätä liikkumaan just kun itse on liikenteessä... :)
 
Muutaman kerran oon hypähtäny tuolista jonku liikkeen seurauksena ja saanut huvittuneita katseita osakseni. :P
 
Eilen bussissa joutui vähän hyppimään, kun kaveri innostui potkimaan niin kipeästi :)
Mulla on pari päivää ollu nyt vasen pohje aamusta ihan pirun kipeä :sad001 onneks keskiviikkona on lääkäri, voi sille vähän avautua, kun selkää pitkin vetää hirveä kipu ylhäältä alas ja takaisin :sad001
 
Minä hain tukivyön fysioterapeutilta eilen :) saas nähä miten auttaa.. Nyt ollut jo viikon verran kyynärsauvatkin varalta, kun ennen niitten tulemista taloon kävelin seiniä myöten kun sattu. Ja välillä meinas lähtee jalat alta yöllä kun selkää vihlas joka askeleella.. Nyt kun kepit on talossa, niin tarvetta ei ole ollu :D mutta parempi näin :D
Noihin potkuihin ja liikkeisiin sen verran että jos vähänkin huonoryhti tai jotain niin vauvveli kyllä ilmottaa potkasemalla suoraan ylös päin kylkiluitten alle.. Silloin ryhti kyllä paranee :D
 
Takaisin
Top