Kivunlievitys

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia kivunlievityskeinoja teillä oli synnytyksessä käytössä? Niin lääkkeettömät kuin lääkkeellisetkin mukaan luettuna.

Itsellä oli alkuun lämpötyyny. Kävely ja se kun mies painoi selkää auttoi myös alkuun kohtuullisesti. Kun oltiin päästy synnytyssaliin asti kätilö ehdotti synnytyslaulua ja toi jumppapallon, kummastakaan ei ollut mitään apua. Kävin myös suihkussa, mistä oli apua. Jossain vaiheessa avautumisvaihetta kivut kävi liian koviksi kestää ilman lääkkeellistä apua ja siinä kohtaa mulle pistettiin epiduraali. Se vei kivut pois ja nukuin jonkin aikaa. Ponnistusvaiheessa siitä taas oli haittaa, kun supistukset oli vaikea tuntea. Lopulta kun päädyttiin sektioon laitettiin spinaali-puudutus. Lähti tunto alavartalosta ja vatsasta. Puolen vuorokauden päästä siitä pysyi taas jaloillaan. Kokonaan tunto palasi vasta joskus hyvän aikaa jälkitarkastuksen jälkeen.
 
Esikoisesta kokeilin ilokaasua, en tykännyt, lämpöpussi ja suihku auttoivat jonkun aikaan, mut ko kivut kävi kovemmiksi ni sain kohdunkaulanpuudutteen ja pudendaalin, kohdunkaulanpuudute vei kyllä vaan kivun osittain että tavallaan ei hirveetä hyötyä ollut..
Kuopuksesta kerkesin just saamaan kohdunkaulanpuudutteen ja pudendaalin, toimi!
 
Kokeilin ilokaasua, mutta en uskaltanut käyttää sitä, kun pelkäsin huonoa oloa, jota siitä joillekin tulee. Lisäksi se maistui ihan kauhealle, en ilmeisesti osannut edes ottaa sitä oikein. Yöllä ennen saliin siirtymistä taisin saada Panadolia, ja sen jälkeen jonkun kipupiikin, kun supistukset alkoivat voimistua. Salissa sain sitten epiduraalin, kun sitä aikani manguin. Siinä oli kaikki kivunlievitys, oli ihan riittävä, kun poika syntyi suht nopeasti (koko prosessi kesti reilut 10h).
 
Esikoisen synnytyksessä oli kauratyyny (ei hyötyä), aqua-rakkulat (laitto ihan tuskaa eikä hyötyä), ilokaasu jolla sai kyllä pään sekaisin muttei kivunlievityksenä auttanu juurikaan. Epiduraali x4, auttoi hetken aikaa ja toispuoleisesti mutten kokenut sitä kunnon kivunlievityksenä.

Kuopuksen synnytyksessä oli apuna ilokaasu ja epiduraali. Ja nyt epiduraalista oli oikeasti apua, sain levättyä kun se alkoi vaikuttamaan ja vei kivut pois muutamaks tunniks. :)
 
Ilokaasu, kipupiikki, amme, epiduraali. Ilokaasusta tuli paha olo (oksentelin), kipupiikki toimi (paitsi väsähdin totaalisesti ja nuokuin ammeessakin) ja epiduraali taisi mennä vähän mönkään, laittaja teki mokan ja loppujen lopuksi en juuri tuntenut ponnistaessa supistuksiakaan. Seuraavaan synnytykseen ajattelin lähteä vähän erilaisin toivein ja haluaisin ensisijaisesti kohdunkaulapuudutteen.
 
Esikoinen: lämpötyyny, suihku, akupainanta (mies oli opiskellut), amme, ilokaasu, pudendaali, paraservikaali, epiduraali. Ihan kivoja oli kaikki, mutta kun synnytys ei edennyt niin piti kokeilla kaikkea - vasta epiduraali vauhditti avautumista 2cm->8cm, ei ehtinyt enää toista antaa kun alkoi jo syntymään.

Kuopus: tens, akupainanta (mies osasi edelleen), ilokaasu ja paraservikaali x2. Riitti vallan mainiosti. Ilokaasu ei kipuja vie mutta antaa mahdollisuuden keskittyä hengittämiseen. Tens oli kyllä hyvä, otan ensi kerrallakin jos sellainen vielä tulee.
 
Esikoisen kanssa menin kokonaan luomuna. Suihku, mielikuvaharjoitteet, jumppapallo, äänenkäyttö, hengittelyt, lämpötyyny ja mies painoi selästä ja lanteilta.
9 tuntia kivuttomia, mutta kellotettavia supistuksia, 3 tuntia kunnon polttoja, kun pääsimme sairaalaan olinki kokonaan auki ja ponnistusvaihe 2 tuntia.

Toka synnytys olikin todella vauhdikas: ekasta supistuksesta 2,5 tuntia niin oli vauva sylissä. Ponnistin 20 minuuttia ilokaasun kanssa ja toimi oikein hyvin. Olin keskittynyt ja rauhallinen ja ehdin kunnolla työskennellä supistuksilla. En ehtinyt suihkuun enkä lämmittämään lämpötyynyjäkään. Menin taksilla sairaalaan kun en uskaltanut jäädä oottelemaan esikoisen hoitajaa ja miehen autokyytiä ja hyvä niin kun ponnistin sairaalan käytävässä jo.
 
Käytössä oli kipulääke (oxanest), ilokaasu, paracervikaalipuudute ja epiduraali. Aluksi ajattelin etten halua ilokaasua, koska pelkäsin siitä tulevan huonon olon. Loppupeleissä se taisi toimia kuitenkin parhaiten. Kipulääke toimi vain parituntia kerrallaan ja epi meni hieman huti painottuen oikealle puolelle vasemman jäädessä kipeäksi.
 
Ilokaasu ja loppuvaiheessa lisänä pudendaali tai paraservikaali. Synnytys kesti vesien menosta alkaen 5h51 min. Tuosta kolmisen tuntia sairaalassa.

Kokeilin suihkua (tuli huono olo, liian kuuma ja huono ilma, oksensin).
 
Esikoisesta oli lämpötyyny ja sitten kokeilin ilokaasua, mutta mun päässä vaan poksui :eek: ja tuli kamala olo niin jätin sen kokeilun siihen. Epiduraalin sain.

Kakkosesta ilokaasu olikin sitten mun paras ystävä. :grinMies paineli akupisteitä ja oikein muuta siinä ei ehtinytkään. Epin sain viime hetkellä ennen ponnistusvaihetta.
 
Suihku, panadol, tens, oxanest-pistos, jumppapallo, lämpöpakkaus, ilokaasu, 2x paracervikaali, joku kipulääke kanyylin kautta, epiduraali.

Olisin halunnu ammeeseen, mutta olin oksitosiinitipassa ja ties missä piuhoissa, niin ei onnistunu. Liikkuminenkin oli aika rajottunutta osin piuhojen, osin liitoskipujen takia. Mies yritti ehkä hieroa jossain vaiheessa, mutta en siinä tilanteessa sietäny kosketusta yhtään.
 
Amme, jumppapallo, ilokaasu ja epiduraali. Ilokaasu ei kipuun vaikuttanut mutta auttoi hengittämään ja sai jotain tekemistä supistusten yli. Epiduraali oli ekalla kerralla ihan taivas, mutta pysäytti myös synnytyksen 4 tunniksi. Toka lisäys vei pahimman kivun pois ja teki supistuksista siedettävinä. Kolmas lisäys ei auttanut enää tippaakaan. Itse epiduraalin laitto oli ihan kamalaa tuskaa. Aivan järkyttävä kipu srlässö, kätilö ja lääkärikin oli ihmeissään
 
Mulla kivunlievityksenä ilokaasu, tns laite, lämpöpussi, epiduraali ja sit joku puudute. Mulla oli niin järkyttävä kipu siinä vaiheessa kun epiduraali laitettiin niin ei tuntunut niin pahalta. Otin vaan ilokaasua sen laiton aikana. Mulla se vauhditti avautumista vaihetta hurjasti. Olin jo 5 cm auki sen laiton aikana.
 
Takaisin
Top