Kivuliaat supistukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jonsuuni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jonsuuni

Jostain jotain jo tietävä
Mietityttää nää kun on jo reilun viikon ollu kipeitä supistuksia, neuvolassa mainitsin näistä 28.1 ja varas samantien lääkärille ajan joka 1.2 maanantaina heti aamusta. Kuhdunsuulla oli kaikki kunnossa, eli oli kiinni ja napakka ja kohdunkaula oli kunnossa myös.

Mutta tän viikon ajan on edelleen ollu supistukset kipeitä. Mut tän päivänen oli jotain aivan kamalaa ja säikähin ihan hirveesti. Oltiin miehen kanssa menossa joskus yhen aikoihin kauppaan. Vaihdoin siinä paitaa päälle kun rupes ilkeesti sattuu mahaan ja oli myöski ihan kovana. Kun sain paidan päälle niin sit totesin melki itku kurkussa etten voi tulla kun sattuu niin paljon mahaan. Mies ei kyenny sanoo mitään. Menin sängylle makaa kun sattu ja poltteli niin paljon et rupesin itkee. Mies tuli istuu sängylle ja toinen oli kauhuissaan silitteli ja halaili ja sano et koita rauhottua. Mies lähti kauppaan ja mää jäin sängylle lepää ja se kipuilu ja polttelu vaan jatku ja mää itkin ihan sikana kun sattu niin paljon. Mut jonkin ajan päästä ei sit enää tuntunu kipua eikä polttelua.

Siitä lähtien oon miettiny et mitä ihmettä toi kipuilu ja polttelu oikein meinas?? Kuitenkin vasta rv 32+4 menossa ja lääkäri joka maanantaina kirjotti saikkua niin sano vaan mulle et joillaki voi olla koko raskauden kipeitä supistuksia ja silti syntyä ihan täysaikanen vauva. Joo, mutta tuskimpa kuuluu tollasta rajua kipua ja polttelua olla. Huomenna onneks neuvola ja pääsen tiedustelee että mitä nää oikein meinaa. Mut ois kiva kuulla nytten et pitääkö tässä jo alkaa valmistautua synnytykseen?? Esikoista ootan et aika uutta tää kaikki.

Jahas.. kuulostaa siltä kuin olisit kokenut nyt ne oikeet kivuliaat supparit, jos jotain positiivista täytyy ajatella ja samoin, sun miehelläs on ehkä jonkinlainen aavistus mitä se tulee olemaan sitten siellä synnytyksessä [;)] Ota tiukka asenne siellä neuvolassa, että tarkistavat kunnolla missä mennään ja kannattaa tarkistaa tuo kohdunsuu uudestaan, jos ne supistelut on jatkunut edelleen kipeinä useamman päivän. Siellä voi tilanne olla muuttunut..
Sinuna alkaisin valmistautumaan siihen synnytykseen. Ainakin keräisin ne kamat valmiiks ja muutenkin.. Eihän sitä ikinä tiedä koska se lähtö tulee, ja vaikka sulla se ensimmäinen nyt onkin, ei se tarkota sitä, että se välttämättä menee yliaikaseks.. tai ehkä sun tapauksessa.. lähellekään laskettua-aikaa. Mutta jos se sieltä nyt kohta puoliin syntyis, niin todennäköisyys selviämiselle on jo suuri.

Tätyy vaan ruveta laittaa toi sairaalakassi kuntoon, ei sitä todellaka tiiä koska se lähtö tulee. Mut pelottaa kummiskin ton pikkusen puolesta niin paljon. Eks noilla aiksin syntyneillä oo aika paljon noita oppimisvaikeuksia, keskittymishäiriöitä, motoriikassaki jotaki häikkää, puheen oppimisessa viivästymistä ja myös tossa liikkeelle lähdössä myöhästyy? Nää mietityttää paljon jos nyt syntyy tässä lähi viikkoina. Oon sitä mieltä että ois varmaan parempi jatkaa tota sairaslomaa äitiyslomaan saakka, koulujutut on kuitenkin nyt sillä mallilla että voin jäädä jo sivuun. Mulle nyt kuitenkin on tällä hetkellä toi oma lapsi se kaikkein tärkein ja sen terveys ja hyvinvointi, en haluis ottaa nyt mitään riskejä kun muutenkin jo pelottaa ihan tarpeeks [&o]. Mutta huomenna pääsen neuvolaan keskustelee asioista ja toivottavasti päästään yhteisymmärrykseen tässä asiassa.

Noksu86 toi, että aikaisin syntyneillä olis paljon oppimisvaikeuksia yms. hässäkkää ei kyl pidä paikkaansa. Vaikka vauva syntyisi yliaikaisena, voi hänellä silti olla keskittymishäiriöitä tai puheen viivästymistä. Asiat ei ole aina niin yksinkertaisia. Että sellaisesta on turha murehtia tässä vaiheessa. Jotkut lapset jättävät jostain syystä joskus jonkun kehitysvaiheen väliin: joku ei välttämättä koskaan konttaa vaan nousee kävelemään suoraan ryömimisestä tai jotain muuta vastaavaa.

Oon itte kuullu, että kivuliaihin suppareihin auttais, että pysyis liikkeellä eikä jää vain paikalleen. En sitten tiiä onko totta.

Mulla eilen supisteli koko päivän, ei kivuliaita, mutta tukalaa kun maha koko ajan ihan pinkeenä. Menin sitten jumppapallon kanssa lämpimään suihkuun ja helpotti heti!

ALKUPERÄINEN: KiCa

Oon itte kuullu, että kivuliaihin suppareihin auttais, että pysyis liikkeellä eikä jää vain paikalleen. En sitten tiiä onko totta.

Tämä pätee lähinnä harjoitussuppareirin, eli jos ne supistukset lakkaa kun vaihtaa asentoa, on kyse harmittomista harkkasuppareista. Näin on mulle asiaa valaistu. Itsellä eilen tuli parin tunnin ajan ns. kunnon suppareita, eikä ne kadonneet liikkuessa... Harmi vaan että katosivat, mä kun sain jo "luvan" synnyttää.

ALKUPERÄINEN: Noksu86
Tätyy vaan ruveta laittaa toi sairaalakassi kuntoon, ei sitä todellaka tiiä koska se lähtö tulee. Mut pelottaa kummiskin ton pikkusen puolesta niin paljon. Eks noilla aiksin syntyneillä oo aika paljon noita oppimisvaikeuksia, keskittymishäiriöitä, motoriikassaki jotaki häikkää, puheen oppimisessa viivästymistä ja myös tossa liikkeelle lähdössä myöhästyy?

Tuo mainitsemasi koskee enemmänkin aivan pikkukeskosia, eli niitä, jotka syntyvät siellä selviämisen alarajaviikoilla, jossain 24-27. Mainitsemiasi vaikeuksia on tilastollisesti enemmän keskosilla kuin täysiaikaisilla, mutta ei se tarkoita, että niitä aina on. Valtaosa kehittyy kuten täysiaikaisetkin. 

Oppimisvaikeuksiin, keskittymishäiriöihin ja motorisiin vaikeuksiin vaikuttaa hyvin paljon myös perimä. Sinuna en olisi laisinkaan tuosta, sillä asiaan ei voi mitenkään vaikuttaa. Sitä paitsi maailma ei kaadu lukivaikeuteen, keskittymisongelmiin tai siihen, että joutuisi kirjoittamaan käsinkirjoituksen sijaan koneella. [:D] Eikä oppimisvaikeuksilla ole yleensä tekemistä älyn kanssa.

toivottavasti supistukset rauhoittuvat.

ALKUPERÄINEN: viimeinen

ALKUPERÄINEN: KiCa

Tämä pätee lähinnä harjoitussuppareirin, eli jos ne supistukset lakkaa kun vaihtaa asentoa, on kyse harmittomista harkkasuppareista. Näin on mulle asiaa valaistu. Itsellä eilen tuli parin tunnin ajan ns. kunnon suppareita, eikä ne kadonneet liikkuessa... Harmi vaan että katosivat, mä kun sain jo "luvan" synnyttää.

Aaa, okei. Tän olin kuullut joogaopettajaltani, joka kertoi, että hänen oli helpompi ottaa supparit vastaan kun hän tepasteli ja venytteli (on näyttänyt hyviä liikkeitä malliksi) ympäri synnytyssalia. Että hänelle oli kivuliampaa kun piti olla paikallaan. Mutta ehkä sekin on sitten yksilöllistä (?).

Takaisin