Kissankakan vaarallisuudesta?

Affinia

Satasella mukana keskusteluissa
Hei!

Olen 9. viikolla raskaana ja vanhempieni kissa olisi tulossa meille hoitoon jouluna 10 päivän ajaksi.

Kuulin eilen kollegaltani, jonka suvussa on paljon lääkäreitä, että kissankakassa on todellisia riskejä sikiölle, jos kakassa olevat bakteerit tms. kulkeutuvat äidin kehoon (mm. sokeutuminen). Kollegani kehotti vakavasti harkitsemaan, että emme ota kissaa hoitoon.

Oma lääkärini oli kuitenkin sitä mieltä, että kissa voi tulla, kunhan mieheni hoitaa hiekka-astian tyhjennyksen.

Asia on jäänyt minua vaivaamaan ja kysyn, onko palstalaisilla lisätietoja tästä - kannattaako olla ottamatta kissaa hoitoon (mikä on hieman ongelmallista muun hoitopaikan löytämisen kannalta), vai olenko ylivarovainen?

Kiitoksia kaikista vastauksistanne jo etukäteen!

Minulla on itsellä kaksi (sisä)kissaa, ja koska mieheni on reissuhommissa, joudun pakostakin siivoamaan hiekkalaatikkoa itse. Toki pidän hanskat kädessä ja desinfioin käteni ja hiekkalapion tyhjennyksen jälkeen. Paljon olen saanut ystäviltäni arvostelua että olen ajattelematon ja tyhmyydelläni vaarannan lapsen mutta en tahdo/pysty kissoista luopuakkaan. Siskoni hoitanut myös kissansa itse ja hänellä on kaksi tervettä poikaa.. Siskoni neuvo minulle: ethän sä ennenkään niitä kakkoja syöny ole! [:D]

Mielipiteitä on varmaan monia mutta näin meillä..

Hei Affinia!
Olen kans kuullut, että kissan ulosteet olisivat vaarallisia raskaanaolevalle, mutta kissa itsessään ei ole vaarallinen. Onhan monella raskaanaolevalla kissoja kotonakin. Minäkin pidin eilen sylissäni vanhempieni kissanpentua, kun kävin heillä kylässä. Sinuna ottaisin kyllä kissan ihan turvallisin mielin hoitoon, mutta jätä miehellesi hiekkalaatikon tyhjennykset.

Ihanaa odotusta [:)]

Moi! Mullakin on sekä kissa että koirat [:D] tosiaan jos miehesi voisi hoitaa hiekkalaatikko niin ei ole milestäni muita riskejä..[;)]

täytyypä tulla kommentoimaan..

kissasta et tartuntaa saa,vaan siitä kissankakasta. eli se homma kannattaa jättää miehen hoidettavaksi tai sitten niin,että laitat kumihanskat tms käteen ja sitten siivoat[:)]
meillä on kaksi kissaa ja itse koko raskauden ajan siivosin hiekkalaatikot,silitin ja sylittelin jne.kissojamme ihan normaaliin tapaan,hulluksi kait ne(ja minä) olis tullu jos niitä ei ois huomioinu koko 40 viikon aikana,ja mitään oireita ei tullut..terve poika syntyi! [:D]

Eli voisin sanoa,että ota vain kissa hyvillä mieli hoitoon! [:)]
monet odottavat äidit on tossa asiassa kauhean ylivarovaisia,ja täältäkin joskus oon lukenu että jotkut äidit ovat lopettaneet jopa kissojen silittämisen tms.raskauden takia(tautihan ei tartu kissaa silittämällä tai paijaamalla kuten alussa jo sanoin)..maalaisjärki käyttöön,sillä pärjää tosi pitkälle! [:)][:)]

Me otettiin kissanpentu juuri ennen kun tiedettiin raskaudestani - emmekä luovuttu siitä kun raskaus ilmeni pian sen jälkeen.

Monet tuttavat kommentoivat tätä, mutta neuvolassa kysäsin riskeistä ja he sanoivat että ei kissasta ole haittaa jos pitää tosiaan maalaisjärestä kiinni!
Mieheni hoitaa laatikon - ja pidämme kumpikin hyvästä hygieniasta kiinni.

:) eipä siitä pitäis mitään haittaa olla, kaikkiahan aina pelotellaan että voi tulla se joku bakteeri siitä jos tyhjentää sitä astiaa, mutta ne joilla kissoja on ollu koko elämänsä ajan nii voin olla varma että se bakteeri on jo pyörähtänyt kyseisessä ihmisessä.. ja se vissiinki tulee vaan kerran elämässä. ja on ihan tavallinen flunssa.
että kyllä mun mielestä voit ihan hyvin ottaa kissan hoitoon. :) ihaniahan ne on. [:)]

Kissan ulosteessa voi olla toksoplasma, joka saattaa aiheuttaa taudin nimeltä toksoplasmoosi. Yleisesti ottaen lähinnä ulkokissan jätöksissä. Saman tartunnan voit saada esim. mullasta, maasta nostetuista vihanneksista tms. eli myös raaoista kasviksista ja hedelmistä.
Miehesi olisi hyvä tyhjentää kissan hiekkalaatikko. Meillä on kotona sisäkissä (8v.) ja olen 29.viikolla raskaana. Neuvolassa ei edes tutkittu toksoplasmoosia verestä, koska sen tarttumista pidettiin niin epätodennäköisenä. Sikiölle se saattaa olla vaarallinen, vaikka ei tavallista flunssaa kummempana aikuisella näyttäytyisikään.
Ole huoleti, jos miehesi hoitaa kissan hiekkalaatikon ja desinfioi sen ja muistat myös pestä raa'at kasvikset, hedelmät ja vihannekset, ja mielellään jopa kuorit ne.

Itse olen tätä välillä myös pohdiskellut. Meillä kaksi 2-vuotiasta sisäkissaa, ja toinen jostain syystä käy tarpeillaan aina vain lavuaareissa [:'(] Kaikkea on oikeasti yritetty ammattilaistenkin avustuksella jotta saataisiin lopettamaan, mut tulosta ei näy. Mies tulee yleensä vasta myöhään illalla kotiin, joten en todellakaan katsele ulosteita lavuaarissa koko päivää, joten olen kyllä itse siivoillut [&o]

Mut tosiaan kissa hoitoon vain ja jätät kissankakkasiivoilut miehelle niin ei huolta [;)]

Meillä on kaksi kissaa ja minä siivoan niiden laatikon. Halusin testauttaa toksoplasmoosin vasta-aineet ihan varalta ja olenkin immuuni koska olen joskus sairastanut tietämättäni taudin. Ennen testausta olin vain hiukan normaalia huolellisempi pesun kanssa, muuten en tapojani muuttanut.

Todennäköisempää on saada tartunta huonosti pestyista juureksista ja vihanneksista tai esimerkiksi puutarhatöistä kuin kissan jätöksistä. Jos siivoat itse kissan laatikon, käytä kumihanskoja ja pese kädet siivouksen jälkeen, sen kummempia varotoimia ei tarvita. Monet nyt vaan on hysteerisia noiden eläinten kanssa; usein kuulee sanottavan että eläimistä pitäisi raskauden myötä luopua [:@].

Ainoa tapaus toksoplasmasta kuulin mun isältä..englannissa oli yksi alle 3 vuotias tyttö leikkinyt hiekkalaatikolla ja ilmeisesti löytänäyt kissan kakka..häneltä meni näkö toisesta silmästä ja toksoplasma oli löydetty elimistöstä..on ymmärtääkseni kuitenkin aika harvinaista.. [:D]

Hei kaikille!

Kiitoksia paljon vastauksistanne. Osaatteko vielä sanoa, missä tuon toksoplasmoosin vasta-aineiden olemassaolon voi testata - neuvolassa, lääkärissä? Ja onko niin, että jos äiti on sen "kärsinyt", ei odotusaikana voi sitä enää saada?

Hyvää viikonloppua!

Minun ymmärtääkseni sie voit pyytää neuvolasta että laittavat lähetteen labraan, jossa se sitten testataan. Ja jos olet joskus sen sairastanu, et sitä enää uudestaan voi saada :) Mutta tosiaan hyvinkin epätodennäköistä, jos sitä kakkaa ei syö. Helpommin taitaa saada ihan normaalista ruukkusalaatistaki sen kuin kissalta. Ite ainaki oon ennen raskauttaki jo huolehtinu tosi tarkkaan hygieniasta kissanlaatikon kanssa. :)

Lisään tänne vielä että kaikki kissat eivät siis todellakaan edes kanna toksoplasmaa joten jos sinulla on sisäkissa, on hyvin epätodennäköistä että sillä edes kyseistä bakteeria on. Ja Toksohan ei tartu hengitysteitse vaan tosiaan muutaman päivän vanhasta ulosteesta joka joutuu suuhun. Eli jos hiekkalaatikosta siivoaa kakat päivittäin, ei niistä bakteeria pitäisi saada vaikka pistelisit kakkoja poskeesi. Järki käteen näissäkin asioissa, hiekkalaatikko siivotaan lapiolla ja huolellinen käsien pesu sen jälkeen.

manque: Voisiko lavuaariin laittaa vaikka muovia suojaksi että kakat olisi siitä helppo nostaa sen kummemmin kaivelematta ja että kakkaa ei olisi siinä lavuaarin pinnalla? Jos et paljain käsin kakkoja käsittele tosiaan ja hyvin peset kädet ja lavuaarin niin en minä toksosta olisi huolissani. Enemmän varmaan vaan risoisi kissan tavat. Meidän toinen kolli tykkää myös tehdä kakat lattialle välillä ja pakkohan ne on sieltä siivota.

Simppu: Tuota lavuaarin muovittamista joskus kokeiltiin. Oli aika hankalaa touhua, mut vois kyllä nyt taas ehkä laittaa, niin ei kaiveluhommiin joutuisi. Noh, kumihanskoja ja kunnon desinfiointivälineitä on onneksi vino pino joka lavuaarin vieressä [:D]

Eilen tuli isä uuden naisystävänsä kanssa kylään. Tämä nainen sitten jossain vaiheessa vessaan sanoi menevänsä, enkä tajunnut vilkaista tilannetta sitä ennen. Ilme oli kyllä näkemisen arvoinen kun tuli takasin:
"Ööh, teillä taitaa olla paskat tuolla lavuaarissa, et missähän voin pestä käteni?"
Vähänkö hävetti! [:D]

Toksoplasmoositestiin saa lähetteen neuvolasta.
Voi höh, kissankakkaa lavuaarissa. [&:] Itse astuin siihen juuri kylppärin matolla. Oli kissalla vissiin sanomista hiekan laadusta...

Jos perushygienia on kunnossa, niin kissan vessan siivouksen välttelykin on hysterisointia!
Ei raskaus ole sairaus, kuten joku syöpä jolloin on pelättävä infektioita. Hanskatkin käteen vain jos käsissä saattaa olla / on haavoja.
Kyllähän kädet pestään omankin vessa operaation jäljiltä eikä silloinkaan mitään hanskoja käytetä! Ei se bakteeritonta meidänkän uloste ole.

Takaisin