Kirppariostokset / huoli

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kohta äiti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
K

Kohta äiti

Vieras
Moikka,
oon tosi varhaisessa vaiheessa (10vk) raskaana, laskettu aika syyskuussa. Ensisynnyttäjä.
Haluaisin jonkin verran ostaa käytettynä vauvan vaatteita ja tekstiilejä, tod näk suuren osan. Huomaan että minua on kuitenkin alkanut stressaamaan erilaiset kirppareilta tarttuvat ilkimykset kuten luteet ja syyhy. Onko tämä realistinen pelko vai mitä mieltä ootte? Nuo on kuitenkin niin yleistyneitä riivaajis nykyään. Riittääkö kunnon pesu kirppisvaatteille nykyään vai kannattaako niitä ollenkaan ostaa?

Mä oon todella vainoharhainen noiden suhteen ja tehny aiheeseen liittyen paljon googlailua. Kaikki öttiäiset ja niiden eri kehitysvaiheet kuolee mikäli joko pakastaa -20 asteessa viikon tai pesee 60 asteessa 😊 jommankumman teen aina kirppisvaatteille

Mä oon todella vainoharhainen noiden suhteen ja tehny aiheeseen liittyen paljon googlailua. Kaikki öttiäiset ja niiden eri kehitysvaiheet kuolee mikäli joko pakastaa -20 asteessa viikon tai pesee 60 asteessa 😊 jommankumman teen aina kirppisvaatteille
No niin kiitos, tää lisäs mielenrauhaa... suurimman osan tekstiileisä nimittäin haluaisi kirpparoida

Itsekin ostan paljon kirppiksiltä mutta kammoan ötököitä, joten teen juuri kuten kaihotar - pakastimessa vähintään viikko, tai pesu heti 60 asteessa 😊

Paljon kirppareilla pyörineenä, niin ei ole kyllä koskaan käynyt luteet/ syyhy siellä mielessäkään. Enempi melkein miettinyt mahdollisia hajuja/ hajusteita tai hometahroja, joista ei välttämättä pääse eroon mitenkään.
Kaikki menee silti aina pesun kautta, vaikka langat nyt tietenkin tässä poikkeus.

Lähes kaiken kirppareilta ja käytettynä ostavana komppaan ylempää eli hajuhaitat on suurin itselle osunut ongelma. Ikinä ei ole syyhyä, punkkeja tms osunut kohdalle (puuta koputtaen 😅) enkä edes pese kaikkia vaatteita 60 asteessa (vauvan vaatteet kyllä pesen ihan varmuuden vuoksi).

Itsellä ei tule kaikkea kirppikseltä ostettua 60 asteessa pestyä, vauvan vaatteet kyllä varmaan pesisin/taisin pestä. Villavaatteet aina pakastan.

Noista hajuista, joskus olin ostanut kirppikseltä kasan harsoja enkä jotenkin huomannut siellä paikan päällä sitä voimakasta hajua, joka yhdessä niistä oli. En käsitä mitä sille oli tehty, yhden pesun jälkeen se hajusteen haju oli niin vahva, että koko huone jossa pyykkejä kuivasin, löyhkäsi 😅 Pari päivää ulkona tuulettumassa ja uusi pesu sen jälkeen, niin siinä vaiheessa sentään ei enää haissut millekään...

Takaisin