Kirja/lukuvinkit

Suuffeli

Jostain jotain jo tietävä
Marraskuiset 2026
Tänne voisi laittaa listaa hyvistä kirjoista
Kaikki kirjavinkkari tervetulleita! Niin romaanit, novellit kuin raskaus/vauva-aiheisiin liittyvät artikkkelit/blogit

Oi, kiva ketju!

Omia viime vuosien ykkössuosikkeja ovat olleet nämä:

Iida Turpeinen: Elolliset
Juhani Karila: Pienen hauen pyydystys
Keigo Higashino: Namiyan puodin ihmeet

Tuo Higashinon kirja teki ison vaikutuksen juonen kehittelyn ja tunnelman kannalta ja onkin jäänyt sellaiseksi kestosuosikiksi, voisinkin lukea uudelleen! Se ja Pienen hauen pyydystys menevät maagisen realismin puolelle, kiehtova genre.

Viimeksi raskausaikana luin Juha Itkosen kirjan Ihmettä kaikki. Teos on upea, mutta vähän varauksella suosittelen sitä odotusaikana - siinä on myös aika rankkoja teemoja.

Kiva saada vinkkejä 🤩 itse olen huono löytämään hyviä kirjoja ja lukeminen jää siksi aina taas tauolle. Lisää vaan!

Mä harrastan äänikirjoja, nyt olen tälle alkuvuodelle kahminut Ken Follettin vuosisata -trilogiaa. Viimeinen osa menossa. 😅 odotan myös että keväällä julkaistaan Pendergast -sarjan uusin osa. Tykkään kaikesta historiallisesta sekä kevyistä dekkareita. No pendergast ei ehkä kuulu kevyisiin dekkareihin. Ennen Ken Follettia kuuntelin Alan Bradleyn Flavia DeLuce sarjan. Rakastan siis kirjasarjoja missä ei tarvitse joka kirjan jälkeen tutustua uusiin hahmoihin ja ylipäätään löytää uutta kirjaa, vaan tietää heti edellisen loputtua mitä seuraavaksi ottaa työn alle.

Mä jaksan tällä hetkellä lukea lähinnä kevyempää kirjallisuutta. Fiona Valpyn kirjoja ainakin suosittelen, jos tykkää historiasta ja romantiikasta. Niissä on koukuttavia tarinoita, jotka limittyy nykyhetkeen ja historiaan esim. toisen maailmansodan aikaan.

@Mustikka11 mä muistan kuunnelleeni tuon Ihmettä kaikki jonkun raskauden loppupuolella ja se kyllä kolahti. Oisin voinut kuunnella kerralla kokonaan jos ois ollu siihen aikaa. Mutta yleisesti sille pointsit jos haluaa lukea.

Luin esikoista odottaessa Philippa Perryn kirjan Kunpa vanhempasi olisivat lukeneet tämän kirjan. Suosittelen sitä kyllä jokaiselle odottajalle ja vanhemmalle 🤩

Siitä on hävyttömän pitkä aika kun olen viimeksi lukenut kirjan 😳 Nyt onkin korkea aika ottaa kirja käteen ja perehtyä vanhemmuuteen enemmän! Äänikirjoja en osaa vieläkään kuunnella, niin toivotaan että lähikirjastosta löytyy teidän suosituksia ❤️

Oon tykännyt Joël Dickerin kirjoista, siinä on mielestäni loistavaa tarinankerrontaa! Esim. Totuus Harry Quebertin tapauksesta, Villipeto, Baltimoren sukuhaaran tragedia, ah kaikki oli hyviä. Ja siis kuuntelin nämä äänikirjana ja äänikirjan puhuja sanoittaa niin hyvin kaikki kirjan henkilöt jne 😊

Takaisin