Kirja- ja leffavinkkejä odotusaikaan

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tinja79
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tinja79

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Marraskuunmammat 2014
Helmimammat 2018
Onkos marraskuisissa muita lukutoukkia ja tv-pöllöjä kuin minä? Voitais listata hyviä luku- ja leffavinkkejä, miksei myös sarjoja ja hyviä nettilinkkejäkin? Mä oon kova lukemaan jännäreitä (?, siis näitä missä selvitellään murhia tms), mutta kaikenlainen uppoaa. Jopa neuvolan brosyyrit on tullut luettua kannesta kanteen, ja tällä hetkellä, "yllatyyys", kiinnostaakin kaikki tätä raskausaikaa käsittelevät jutut, sekä fakta (Itselläni esim. Suuri Äitiyskirja) että fiktio ( Eve Hietamies, Yösyöttö)

Yhteen aikaan tuntui ettei tv:sta muuta tulekaan kuin jotain "meille tulee vauva" -ohjelmia. Nyt kun olisi enemmän mielenkiintoa niitä katsella, niin tuleeko mitään? Sarjan Toisen Kanssa katsoin Areenasta ja tykkäsin kovasti.

Laittakaas omia vinkkejänne, näistä voi olla iloa muillekin vapaapäiviin, kesälomalaitumille tai vaikkapa saikun yllättäessä.

Tunnustaudun jonkin sortin lukutoukaksi! Nyt vain tämä jatkuva väsymys ja vaikeus pysyä hereillä ovat rajoittaneet mun harrastustani. Mitä tosin rajoittaa jo ennestään nuo lapset.

Mulle myös uppoaa usempi genre. Perinteisesti olen myös tykännyt dekkareista. Ski-fi, fantasia, hömppä, filosofia ym. uppoaa myös. Mä tykkäsin Yösyötöstä ja mulla on se seuraava Tarhapäivä odottamassa.

Viimeksi olen lukenut Nälkäpeli-trilogian ja muutamia Paolo Coelhon kirjoja. (todellankin laidasta laitaan!) Coelholta mulle upposi todella hyvin Veronica päättää kuolla. Nyt aloin lukea Sergei Lukjanenkon Yöpartio -fantasiaromaania, mutta valitettavasti en voi siitä vielä sanoa oikein mitään, sillä olen aina väsähtänyt iltaisin kun olen alkanut lukea. Yksi ilta olin lukenut ihan pitkät pätkät, mutta aamulla en muistanut lukemestani yhtään mitään.

Otan myös mielelläni vinkkejä vastaan!

Täällä on yksi lukutoukka! Nyt tosin lukuhommat jääneet vähän vähemmälle, kun heti kun käyn selälleni, tuppaa silmät lumpsahtamaan kiinni :rolleyes: Luin kanssa kaikki neuvolasta saadut esitteet heti alkuunsa kannesta kanteen ja käynyt kirjakaupassakin katselemassa, mitä sieltä löytyy. Täällä kans kaivaittaisiinkin vinkkejä hyvistä vauva-aiheisista kirjoista.

http://cdon.fi/kirjat/sinkkonen,_jari/isäksi_ensi_kertaa-19230654 Miehelle ja itselleni ajattelin ainakin ton kirjan tilata jossain vaiheessa. On kohtuu hintava, mutta vaikuttas tosi hyvältä ja mies tykkää lukea juuri tämän tyyppistä, tietoon perustuvaa kirjallisuutta. Samalta kirjailijalta näyttäs olevan paljon muitakin mielenkiintoisia kirjoja lapsista, lapsen kehityksestä, kulttuurillisesta asemasta yms.

Mä luen muuten aika laidasta laitaan. Historiallisia kirjoja (nyt luennassa Hirvisaaren Me, Keisarinna), dekkareita, nuorten kirjoja (esim. Harry Potter ja Twilight-sarja), sficiä, fantasiaa ja ihan perus hömppää. Joskus tulee luettua myös elämänkertoja tai filosofisia kirjoja. Suosikkeja on kirjat, joilla pääsee hetkeksi tästä todellisesta arjesta ja elämästä karkuun :) Mulla on pakottava tarve lukea aina koko sarja läpi, kun olen sen alottanut, vaikkei se välttämättä kovaa olisi kolahtanutkaan. Ehkä sen verran utelias, että haluaa tietää, mitä niissä lopulta käy :)

Itselläkin aika laaja skaala mitä luen. Viimeaikainen suosikkisarja ollut Camilla Läckbergin kirjat joissa kuvataan elämää pienessä Fjällbackan (?) kylässä. Murhilla ja menneisyyden mysteereillä höystettynä. Minua viehättää ko sarjassa hahmot joihin olen oikeasti kiintynyt, uskottavia siis. :)

Minullakin tuo Tarhapäivä jo olemassa, mutta jostain syystä se ei vielä lähtenyt niin viemään mukanaan. Kesälomalukemistossa odottavat Hirvisaaren Minä, Katariina (ko. sarjan 1. osa?) ja se on eka Hirvisaaren kirja mihin tartun. Allaslukemistoksi on sitten varattu mm. Bridget Jones Mad about the boy, joten liian syvälliseksi ei pääse. ;)

Vauva aiheesta mykistävän upea kirja on se Syntyy Uusi Elämä tjsp. Siinä on enemmän katselemista kuin lukemista, joten sopisi teillekin raskausväsyjen keskelle. :) Ihana nähdä värikuvina miten vauvan kehitys etenee.

Täällä tulee kyllä sarjoja seurattua, mm. Emmerdale :grin , Good Wife, Americans, Mustat Lesket, Kaappaus keittiössä, Greyn anatomia, pääsiäisenä maratonina katottiin Nymfit ja Kostoa tulee seurattua + paljon leffoja! Leffat pitää kattoo aika hyvissä ajoin iltaa jotta jaksaa kattoo loppuun, muuten tulee uni ja inhottaa jättää kesken!

Kirjoja luen vaihtelevasti, innostuin lukemaan potterit uudelleen :grin (ei liian vakavaa katos :wink ) , Fifty Shades of Grey:t on luettu, Lars Keplerin dekkareita ja myös Torey Haydenin kirjat uppoaa. :)

Hirveesti en oo mtn vauva-aiheisia vielä haalinut, mut eiköhän senkin aika tule

Suosittelen lämpimästi noita Hietamiehen Yösyöttöä ja Tarhapäivää. Niihin kun pääsee sisään, niin ovat aivan mielettömän symppiksiä lukea! Hömppäkirjana suosittelen Rakkautta, vahingossa (Veera Vaahtera) :)
Ja se Ylen Toisen kanssa oli tosi hyvä sarja, jos ei vielä ole katsonut, niin Areenasta vaan katsomaan! Se kyllä herätti mun itkuherkkyyden ihan täysin, silmät punasena ja naama viiruilla katoin pari jaksoo putkeen :,)
Emmerdale on ikiaikainen suokkari ja sielläkin sattuu vauvauutisia olemaan tällä hetkellä :Heartred
Kostoa tulee katottua säännöllisen epäsäännöllisesti ja Klikkaa mua on myös viihdyttävää hömppää :D
Lukujonossa mulla tällä hetkellä:
Bridget Jones - Mad about the boy
Anneli Kivelän Katajamäki -sarja
Tähtien suojatti (Janne Ora)

Nyt vaan ei oo ollut energiaa käydä kirjastossa ja ajatellakaan lukemista. Telkkaria on paljon helpompi tuijottaa väsyneenä :P Mutta kesä ja lämpimät päivät on tulossa, silloin toivottavasti jaksaa taas käännellä kirjan sivuja :)

Kata Kärkkäisen Tulikärpäsiä. Pohtii kirjassa kasvuaan ihmisenä ja äitinä. Siitä on kyllä vuosia, kun luin tuon, mutta silloin osui ja upposi.

Raskausajan hömppäleffoista Knocked up -paksuna on ihan must! Tuli taas vuokrattua viikonloppuna. En jaksa nyt yhtään keskittyä mihinkään vakavampaan, ainakaan kirjojen saralla niin luulen että tuo Bridget Jonesin Mad about the boy tulee seuraavaksi lukulistalle ;)

...niin ja Erilaiset äidit katsoin Katsomosta vähän aikaa sitten. En seurannut silloin kuin tuli tvstä mutta nyt jostain kumman syystä kiinnostaa!

Mitä odottaa, kun odotat oli kyllä tosi hyvä leffa ja katoin sen kokonaan eri näkökulmasta, kun on ite raskaana. Tosi hauska, mutta kyllä siinä pariin otteeseen pillahti itkuun. Oon aina ollu herkkä, mutta en oo koskaan pahemmin itkeskelly leffojen aikana tms. mut nyt päässy mun herkkyys ihan uusiin svääreihin :D
Ainoot leffat joissa itken _joka_kerta_ on äideistä parhain ja bambi! <3

Mä aloin just lukemaan Anna-Leena Härkösen Heikosti positiivinen. :) Lisäksi lainasin kirjastosta kasan kaikenlaisia raskausopuksia, luen niistä sen mitä ehdin ja jaksan.

Itsellään kans pieni leffa ja sarja intoilu, haluan kaikki saada aina dvd:lle.. :P Kirjoja tykkään myös paljon lukea, mutta niitten hommaaminen nyt hieman jäänyt.. :/

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Liitteet

• 1399460361868.jpg
    1399460361868.jpg
    52.7 KB · Katsottu: 20
Ja ihan suosikki sarjaksi tullut True Blood.. ja kirjoista trilogia Eragon.. sellaista kevyttä iltalukemista, mutta ehdottomasti kirjana parempi kuin elokuva joku joskus julkaistiin.. :) ja nyt sain kipinän täältä ja ajattelin lukea TAAS Jennifer Weiner : Pieniä maanjäristyksiä.. :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Meillä on täällä menossa Suomalaisen kirjakaupan muuttomyynti ja satuin löytymään ton ylempänä mainitsemani Sinkkosen kirjan 17€.. normaalisti yli 30€- Pakkohan se oli nyt kotiin retuuttaa.. isännälle ylläri :Heartpink

Lukutoukka ja kirjahamsteri ilmoittautuu!
Mä luen kans kaikkea laidasta laitaan, kirjan ja ruusun päivänä kipaisin suomalaisesta puuttuvan Jo Nesbøn ja kaupantekijäisiksi sain härkösen kolumnikokoelman. :)

Hietamiehen yösyöttö ja tarhapäivä löytyy hyllystä, samaten Härkösen heikosti positiivinen (häneltä mulla onkin koko tuotanto). Toissapäivänä lukaisin yhdeltä istumalta Johanna Sinisalon uuden "auringon ydin", en malttanut laskee käsistäni! Sitä ennen meni Terry Pratchettin "Dodger" ja Terryä suosittelen kaikille joille uppoaa tommonen hauska fantasia. :)

Dekkareiden ystäville vois suositella tuota Jo Nesbøa, Preston&Childin yhteistuotantoa ja Arne Dahlia noin muutamana hyvänä esimerkkinä. Noissa kaikissa on kyllä luettava kirjat ilmestymisjärjestyksessä, muuten kokemus jää vajaaksi.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Ja Lumikki, mulla löytyy hyllystä niin Potterit kuin Twilightitkin (jälkimmäisestä myös dvd-boksi...) että seurassa ei ole vakavaa. ;)

Juu mulla on Twilightit kirjana ja DVD:nä :grin Potteri leffoja en oo jaksanu hommata.. :) DVD leffoja on kertyny nii paljon et haluiaisin karsia niistä osan kirpparille myyntiin mut mies oli eri mieltä.. :wink

Mä luin viime kesänä Kuinka kasvattaa bebe. Oli mielestäni hauskan erilainen kirja, jossa käsiteltiin kasvatuskulttuurien erilaisuutta. Välillä sain nauraa, kun tunnistin jutuista itseni. Toisaalta välillä mietin, että jos joskus vielä, haluan pitää tästä asiasta kiinni. Suosittelen!

Hei se oli hyvä! Huomaan itse kasvattavani "ranskalaisittain" -ihan suomalaista maalaisjärkeä käyttämällä. ;) Mutta hyvin oli kirjoitettu, ei lainkaan semmoinen tylsä kasvatusopas.

Sellainen sarja kuin Ensisilmäyksellä (How I met your mother) on kyllä hauska. Sinkkuelämää on myös mun ikisuosikki! Entä kuka muistaa vielä Metsolat?? :grin Sekin koko sarja tuli katsottua viime vuonna syksyllä. Voih sitä ysärinostalgiaa! :Heartred Kirjastosta löytyy nykyään kyllä kaikenlaista.

Takaisin