Kilpirauhasen vajaatoiminta

Lara88

Puuhakas puhuja
Tammikuunmammat 2016
Kesä-äidit 2020
Onkos täällä muita kellä tämä sairaus on? Mulla ekaa kertaa nyt tämän raskauden aikana ja olen kuullut että lääkitystä pitäisi nostaa raskauden aikana. Neuvolasta katsoi jostain ohje lappusesta kuinka paljon pitäisi nostaa annosta ja sanoi 25 mikrogrammaa/pvä. Onko liian kova lisäys jos lisää samantien joka päivälle vai oisko eka viikko aloittaa joka toinen päivä lisäyksellä?

Kuinka usein seurattu raskausaikana muilla kilppari arvoja? Ja onko oireet pysynyt poissa? Varmaan tietty yksilöllista paljonko tarvii lisätä lääkettä ja kuinka tehoaa... mutta ois kiva kuulla muidenkin kokemuksia.
 
Minun tietääkseni tuo on tyypillinen annosnosto mikä tehdään kaikille raskaana oleville :) Voit toki soittaa vielä omalle terveysasemalle ja varmistaa ohjeistusta.
 
Mulla vajis. Naistenpolin lääkäri sano että just tuo 25mikrog per päivä nosto ja nostinki heti sit seuraavana päivänä plussasta. Sit kävin kehotuksesta kokeissa ja neuvolan lääkäri soitti ja laitto uuden lähetten ja sano että käydä ennen ekaa lääkärineuvolaa eli joskus 10-12viikoilla ilmeisesti. Et tarkkaillaan kyllä :)
 
Mulla on myös vajis, ollut pari vuotta. Tuolla annostuksella nostetaan aina kun testi positiivinen.

Itselle annosnosto tekee lieviä liikatoiminnan oireita noin viikon ajaksi. Esim unettomuutta, energiaa riittää ja leposyke huitelee yli 80. Helpottaa viikossa.
 
Mä käyn verikokeissa muistaakseni 4-6vk välein alkuraskaudessa ja loppuraskaudessa 6-8vk välein.

Käyn ennen ekaa neuvolaa verikokeissa, silloin tulee 4vk annosnostosta.
 
Muokattu viimeksi:
Ekassa raskaudessa annonoston oireet oli tosi rajut ja kysyin lääkäriltä voisiko annostuta nostaa hitaammin kun en ollut nukkunut juurikaan kolmeen yöhön. Lääkäri sanoi vajaatoiminnan lisäävän keskenmenon riskiä niin paljon ettei annostusta voi pudottaa. Oli sitä mieltä että tilapäinen liikatoiminta ei ole niin vahingollista kuin vajaatoiminta.
 
Täällä kans yks kilpparipotilas. Aiemmin ollut annostus 50mikrogr, jo ennen plussaa nostin joka toinen pv 25 verran, koska tuntu että oireet paheni ilman. Heti plussaata nostin joka päiväiseksi eli nyt 75 ja olo ihan jees. Turvotus ei ole aiemminkaan mihinkään hävinnyt ja turha tuskin haaveilla tulevaisuudessakaan:D
 
Täällä kans yks kilpparipotilas. Aiemmin ollut annostus 50mikrogr, jo ennen plussaa nostin joka toinen pv 25 verran, koska tuntu että oireet paheni ilman. Heti plussaata nostin joka päiväiseksi eli nyt 75 ja olo ihan jees. Turvotus ei ole aiemminkaan mihinkään hävinnyt ja turha tuskin haaveilla tulevaisuudessakaan:D
Mulla ei oo muuten turvotusta mutta tuo mahan turvotus on kyllä jo melko koomista. Näyttää että oon jo paaaljon pidemmällä:grin
 
Minuakin tämä aihe kiinnostaa vaikka en tähän teidän kuukausiketjuun kuulukaan.
Mulla aina raskauden aikana aloitettava Thyroxin lääkitys, koska arvot lähtee laskuun. Sen kanssa on saanu kyllä tapella joka ikinen kerta ja tuntuu ettei äippäpolillakaan ole riittävää tieto-taitoa asian suhteen..Nyt tässä raskaudessa ensimmäistä kertaa arvot on saatu viitearvoihin, aiemmissa ei kertaakaan. Erona edellisiin raskauksiin on se, että nyt asiaa hoitaa sisätauteihin erikoistunut lääkäri eikä neuvolanlääkäri.
Turvotukset on ihan jäätävät jatkuvasti ja painossahan sekin sitten valitettavasti näkyy..
Arvot palautuvat aina normaaleiksi (toivottavasti tälläkin kertaa) vauvan synnyttyä.

Olkaa vaan itse tarkkoina ja vaatikaa kontrolli-labroja. Ja oma olohan se eniten kertoo siitä tilanteesta. Ei viitearvot!
 
Turusta onneks neuvolath laittoi kestolähetteen jonka kanssa kävin sovitusti kontrolliverikokeissa ja soittelin sitten tuloksia. Nyt mulla on lisäks konrakti yksityiselle puolelle jolle voin vain soittaa ja pyytää kommentoimaan labroja.
 
Nyt plussan jälkeen kahdesti katsottu arvot eikä ole ainakaan vielä tarvinnut annostusta nostaa. Tosin ekassa labrassa TSH 0.22 ja T4V 18, toisessa TSH 0.54 ja T4V sama. Ensi viikon neuvolassa selviää milloin tarkastetaan seuraavan kerran. Annos 100 ug/pv tyroksiini.
 
Minuakin tämä aihe kiinnostaa vaikka en tähän teidän kuukausiketjuun kuulukaan.
Mulla aina raskauden aikana aloitettava Thyroxin lääkitys, koska arvot lähtee laskuun. Sen kanssa on saanu kyllä tapella joka ikinen kerta ja tuntuu ettei äippäpolillakaan ole riittävää tieto-taitoa asian suhteen..Nyt tässä raskaudessa ensimmäistä kertaa arvot on saatu viitearvoihin, aiemmissa ei kertaakaan. Erona edellisiin raskauksiin on se, että nyt asiaa hoitaa sisätauteihin erikoistunut lääkäri eikä neuvolanlääkäri.
Turvotukset on ihan jäätävät jatkuvasti ja painossahan sekin sitten valitettavasti näkyy..
Arvot palautuvat aina normaaleiksi (toivottavasti tälläkin kertaa) vauvan synnyttyä.

Olkaa vaan itse tarkkoina ja vaatikaa kontrolli-labroja. Ja oma olohan se eniten kertoo siitä tilanteesta. Ei viitearvot!

Mulla noi arvot huononi myös siksi kun varastorauta ferritiini oli ihan nollissa. Huonontaa siis myös kilppari arvoja ja raskausaikana tunnetusti rauta-arvot saattaa huonontua. Sinänsä surkeaa että seurataan raskausaikana vain hemoglobiinia joka ei kerro mitään varastoraudoista. Mulla hb 140 mutta varastot tyhjissä. Monesti kunnallisella ei suostu ees mittaan varastoja. Ittekin sain kerjätä moneen kertaan ja kappas kummaa. Ei ihme että väsyttää. Usein luullaan kilpparin vajikseksi vaikka raudan puute. Mutta kai niien sisuksilla luulis tietävän nää paremmin kuin kunnallisella
 
Mulla noi arvot huononi myös siksi kun varastorauta ferritiini oli ihan nollissa. Huonontaa siis myös kilppari arvoja ja raskausaikana tunnetusti rauta-arvot saattaa huonontua. Sinänsä surkeaa että seurataan raskausaikana vain hemoglobiinia joka ei kerro mitään varastoraudoista. Mulla hb 140 mutta varastot tyhjissä. Monesti kunnallisella ei suostu ees mittaan varastoja. Ittekin sain kerjätä moneen kertaan ja kappas kummaa. Ei ihme että väsyttää. Usein luullaan kilpparin vajikseksi vaikka raudan puute. Mutta kai niien sisuksilla luulis tietävän nää paremmin kuin kunnallisella

Tämäpä uutta tietoa minullekin!
En käy sisuksilla vaan oma lääkäri on erikoistunut niihin, mutta taatusti ottaisi myös sen huomioon. Uskon vahvasti siihen!
Nyt taas lääkitys on päin persettä, koska lääkäri oli lomalla. Ja sijaistava lääkäri vaan toisteli miten hän ei tiedä näistä asioista mitään ja että kun olen raskaana niin mun turvotukset ja kaikki johtuu vaan siitä ja blaablaablaa..
Kyllä sitä on vaan ihminen omillaan näissä asioissa, että ihan hirvittää sellaiset jotka ei oikeasti vaan osaa pitää puoliaan..
 
Tämäpä uutta tietoa minullekin!
En käy sisuksilla vaan oma lääkäri on erikoistunut niihin, mutta taatusti ottaisi myös sen huomioon. Uskon vahvasti siihen!
Nyt taas lääkitys on päin persettä, koska lääkäri oli lomalla. Ja sijaistava lääkäri vaan toisteli miten hän ei tiedä näistä asioista mitään ja että kun olen raskaana niin mun turvotukset ja kaikki johtuu vaan siitä ja blaablaablaa..
Kyllä sitä on vaan ihminen omillaan näissä asioissa, että ihan hirvittää sellaiset jotka ei oikeasti vaan osaa pitää puoliaan..

Jos ei ole koskaan varastorautoja katsottu niin nyt ois korkein aika. Voit vaikka googlettaa mitä oireita raudanpuute voi aiheuttaa ja lista on pitkä. Monet lääkärit tietämättömiä vissiin että pitäis ensin varmistaa ettei paha raudanpuute ennen kuin aloitetaan kilppari lääkitys. Mulle lääkitys oli kyllä vissiin ihan tarpeen mutta aloitti viime raskauden aikana vasta rakenneultrassa keskussairaalassa että "miks hitossa ei ole aloitettu lääkitystä kun tsh yli viitteiden (kylläkin vähän) ja raskausaikana tsh pitäis olla vielä matalemmat kuin normisti". Pikkusen harmitti tää lausahdus. Normi yläraja tsh:ssa siis 4 ja mulla oli 4.14 jo raskauden alussa. Raskausaikana(varsinkin 1. ja 2. kolmanneksella) tsh pitäis olla alle 1,5 muistaakseni. Keitti niin huolella. Kun tietää että vajis vaikuttaa sikiön kehitykseen. Ja myös se raudan puute mitä lääkärit ei myöntäny mutta tästä ihan tutkimuksia löytyy
 
Jos ei ole koskaan varastorautoja katsottu niin nyt ois korkein aika. Voit vaikka googlettaa mitä oireita raudanpuute voi aiheuttaa ja lista on pitkä. Monet lääkärit tietämättömiä vissiin että pitäis ensin varmistaa ettei paha raudanpuute ennen kuin aloitetaan kilppari lääkitys. Mulle lääkitys oli kyllä vissiin ihan tarpeen mutta aloitti viime raskauden aikana vasta rakenneultrassa keskussairaalassa että "miks hitossa ei ole aloitettu lääkitystä kun tsh yli viitteiden (kylläkin vähän) ja raskausaikana tsh pitäis olla vielä matalemmat kuin normisti". Pikkusen harmitti tää lausahdus. Normi yläraja tsh:ssa siis 4 ja mulla oli 4.14 jo raskauden alussa. Raskausaikana(varsinkin 1. ja 2. kolmanneksella) tsh pitäis olla alle 1,5 muistaakseni. Keitti niin huolella. Kun tietää että vajis vaikuttaa sikiön kehitykseen. Ja myös se raudan puute mitä lääkärit ei myöntäny mutta tästä ihan tutkimuksia löytyy

Mulla ei oo koskaan tuo tsh noussu vaan nimenomaan t4v on se mikä on laskenut. Kahdessa aiemmassa raskaudessa tosiaan se ei noussu 11 ylemmäs ja tämän nykyisen lääkärin mukaan "suositus" olis, että se olis kuitenkin raskaana ainakin sen 18.
Ja mitä tämä lääkäri selitti tästä tsh:sta, että sen tuotanto jotenkin raskaana saattaa blokkaantua eikä edes reagoi Thyroxinin nostoon välttämättä ollenkaan, että se t4v olis se arvo jota pitäis ennen kaikkea seurata.

Uskon todellakin, että on sapettanut, kun et oo heti saanu lääkitystä kuntoon :/ Ne tietämättömät pelleilee ihan väärillä asioilla..

Nythän mulla on taas se t4v tippunut vaikka lääkitystä on nostettu, mutta kun alkaa olemaan se tsh arvo jo lähempänä nollaa mikä taas sitten jo viittaa liikatoimintaan. Mä en ymmärrä mun kroppaa ollenkaan. Ens viikolla olis taas kontorllilabrat niin näkee mihin suuntaan se on lähtenyt menemään, kun lääkitykseen ei koskettu..Mulla siis nyt menossa rv34.
 
Nonii. Mulla t4v laskenu ja myös tsh ja mitä tekee lääkäri? Käskee vähentää lääkettä ja 6vko päästä seuraava kontrolli. Katotaan vaan nii t4v sillon enää joku 10 ku nyt 14 ja viime kuussa oli 18..
 
Nonii. Mulla t4v laskenu ja myös tsh ja mitä tekee lääkäri? Käskee vähentää lääkettä ja 6vko päästä seuraava kontrolli. Katotaan vaan nii t4v sillon enää joku 10 ku nyt 14 ja viime kuussa oli 18..

Ei hyvänen aika :sad001 Etkö voi soittaa jollekin muulle lääkärille? Tuohan on ihan järkyttävää..

Mun lääkitystä nostettiin omalääkärin toimesta (kun palasi lomalta) ja hän oli erittäin pahoillaan siitä, että sain taas huonoa kohtelua osakseni. Vielä kuitenkin äippäpolin lääkäri sen jälkeen sanoi ettei lääkitykseen saa missään nimeessä koskea, että arvot on nyt hyvät. No, heillä ei sitä tieto-taitoa ole joten jätin sen kommentin sitten huomioimatta, sanoin vaan, että oireiden mukaan jos hoidetaan niin silloin tää lääkityksen nosto tulee enempi ku tarpeeseen. Vaikeni seki tonttu! :D
 
Emmä ees tiiä kuka lääkäri on määränny laskevaks ku tarkalta tuli tekstari. Mietin vaan että 1-2tablettia vähentää viikossa vaan nii ei se ees oo paljoa. Et vaikuttaako ees mittää sellane lasku
 
Emmä ees tiiä kuka lääkäri on määränny laskevaks ku tarkalta tuli tekstari. Mietin vaan että 1-2tablettia vähentää viikossa vaan nii ei se ees oo paljoa. Et vaikuttaako ees mittää sellane lasku

Ne tulee raskauden edetessä yleensä vain putoamaan ja lääkitystä tulisi raskauden aikana lisätä eikä todellakaan vähentää. Varsinkin jos sulla on se t4v tippunut jo edellisestä niin on äärettömän outo ohje vähentää sitä lääkitystä..
Ennen raskautta mulla on t4v ollu 17 (ei lääkitystä), raskauden ekalla kolmanneksella arvo putosi 12, aloitettiin lääkitys 50mikrog/pvä..Seuraavassa kontrollissa noussu 15, mut ei riittävä nousu joten lisättiin annostusta. Seuraavaan kontrolliin arvo tippunut 14, mutta omalääkäri lomalla joten ei muutosta lääkitykseen. Seuraavan kontrollin jälkeen t4v 13 ja oma lääkäri nosti heti annostusta, nyt menee päivässä 125mikrog.

Yhdessäkään raskaudessa ei ole arvoja saatu sinne ihannetasolle joka on vähintään se 18. Tsh arvo elää kuulema omaa elämäänsä ja siihen ei kannata niin paljoa tuijottaa vaikka sitähän ne just vaikka äippäpolilla vaan tuntuu seuraavan.
Mut yksilöllistähän se hoito on, koska jokainen oireileeki ihan erilailla. Pääasia kai sullakin on se ettei ole oireita.
 
Takaisin
Top