Kilpirauhasarvot raskaudessa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Majalis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Majalis

Piirimestaruustason postaaja
Lokakuun äidit 2019
Lokakuiset 2024
Hei! Onko teillä mitattu kilpirauhasarvoja ja millaisia ne ovat olleet (ja millä viikolla)?

Mulla mitattiin 19. viikolla juuri alarajalla oleva TSH. Ilmeisesti tämä voisi olla normaalia, mutta en ole vielä jutellut lääkärin kanssa ja kuulen mieluusti kokemuksia.

Jos TSH on alarajalla eikä mittaamattomissa, en olisi tuosta huolissaan.
Jos sinulla on kilpirauhasen toimintaan lääkitys tulee sitä arvoa seurata joko neuvolan tai lääkityksen määränneet hoitotahon kanssa.
Itse kysyisin joka tapauksessa neuvolasta neuvoa asiaan.

Joo, alarajalla oli. Suvussa on runsaasti kilpirauhassairauksia ja itsellä taustalla lyhyt lievä liikatoimintaepisodi, mutta diagnoosia tai lääkitystä ei siis ole.

Täytyy soitella neuvolaan jos ei puhelua kuulu. Kalium oli myös vinksallaan.

Osaisiko joku tähän vastata eli sairastan autoimmuuni tyreoidiittia eli kilpirauhasen vajaatoimintaa ja minulla on ollut siihen lääkitys ja lääkitystä on nyt raskauden aikana nostettu. Nyt tämän päivän verikokeissa (rv 20 + 6) arvot olivat TSH 0,12 ja T4V 15. Kuka muistaa mikä tuon TSH:n raja-arvo on raskauden toisella kolmanneksella, kun sehän ei tuo 0,3 kyllä ole? Sitten tuosta T4V:stä olen lukenut kahtaa eri mielipidettä netistä, joidenkin mielestä se on se tärkeämpi arvo, mutta toisaalta vapaa hormoni voi olla enemmän sitoutunut kuljetusproteiiniin. Onkos teillä näistä millaista tietoa?

Oma olo on ollut ihan OK, mutta ainoa että meinaa aamuyön heräämistä olla.

Takaisin