Kiipeileviä / urheilevia odottajia?

ErakkoRusakko

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesäkuiset 2023
Hei, josko tänne eksyisi kohtalotovereita niin ei tarvitsisi oikeasti erakkona viettää raskautta.

Olen aktiivinen ja urheileva tyyppi. Kiipeilen ja lenkkeilen ja perheeseen kuuluu koira.

K: Miten muilla on urheilut sujuneet/jatkuneet nyt raskauden myötä?

Päälajini on siis kiipeily ja sitä on katsottu kieroon neuvolassa. Tunnen kuitenkin kroppani hyvin ja tiedän milloin keventää tahtia. Ja osaan kiivetä turvallisesti. Lajia takana vuosikausia jo.

Lisäksi käyn juoksemassa/köpöttelemässä kerta viikkoon 3-5 km lenkin. Sykkeet on olleet välillä turhan korkeat, mutta himmailen tarvittaessa.

K: Mitä lajeja te muut harrastatte? :)
 
Alkuun oli rankkaa oahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa, mutta nyt kun ollaan jo vikan kolmanneksen kynnyksellä alkaa taas helpottaa. Itse käyn salilla ja toki oli remppahommia mistä sai myös hyötyliikuntaa. 😌
 
Mä harrastan boulderointia. En onneksi oo enää aloittelija, joten osaan aika hyvin arvioida riskit ja kiipeän vain reittejä, jotka tiedän itselle turvalliseksi ja putoaminen hallitsemattomasti on epätodennäköistä. Toki tossa lajissa on kuitenkin aina putoamisen riski, joten sitten kun alkaa maha näkymään, pidän varmaan taukoa raskauden loppuun asti.

Treenit on kyllä viime aikoina menneet muutenkin tosi huonosti, tuntuu että kunto olisi lopahtanut ihan yhtäkkiä. Tähän liittyy kyllä ehkä myös se, että kiipeilyyn liittyy tietynlainen itsensä haastaminen ja riskinotto, ja kun tuntuu siltä ettei pysty antaa kaikkeaan, niin se myös vaikuttaa fiilikseen treenien aikana.

Tällä hetkellä mun tavoite on saada pari kertaa viikossa tehtyä edes jotain liikuntaa, sen enempää en itseltäni vaadi :D ennen raskautta siis liikuin 4-5 kertaa viikossa, boulderoinnin lisäksi lenkkeilyä, joogaa, lihaskuntotreeniä ja uintia vaihtelevasti. En muista, milloin olis viimeksi ollut näin heikko motivaatio liikkua. Ja se vaikuttaa kyllä myös henkiseen hyvinvointiin. Yleensä oon motivoitunut pelkästään siitä, että oon saanu treenin aikaseks ja se on sujunut yllättävän hyvin, mutta nyt kun ei suju, niin se itse tekeminenkään ei oikein tuota haluttua fiilistä.
 
En laske itseäni urheilevaksi, mutta lajini on tanssi. Ohjaan sitä ja toki tulee sit ite tanssittua mukana. Ollut nyt syksyllä muutamia kertoja, että ollut pakko ohjata sivusta, mutta viimeisimmät oon kyllä tanssinut mukana. Kyllä siinä saa sykkeet nousemaan. Lisäksi kotona on uima-allas, odotan että olo alkaa tasottua, niin jaksaa taas ajatella uimista enemmän. Uskon, että mitä pidemmälle raskaus menee, sen enemmän altaassa olo alkaa houkuttaa ihan jo veden kannattelevuuden vuoksi. Ja koska se on kotona, voi uida jos sellaisissa vaatteissa kun haluaa - tai vaikka ilman! 🤭 Ei tartte miettiä, mihin mahtuu.
 
Mä käyn salilla treenaamassa 1-3 kertaa viikkoon ja harrastan erästä lajia tavoitteellisesti johon saliharjoittelu liittyy osana. Nyt ei jotenkin sali ole maistunut niin pyrin käymään pari kertaa viikossa uimahallissa hydrobicissä. Koira löytyy myös niin käppäilyä tulee pari kertaa päivässä tehtyä. Nää syksyn pimeydet on joka vuosi sellasia että tunnin lenkit vaihtuu 20 min kusilenkkeihin 😅 Kun lumet tulee ja ladut niin sitten alkaa hiihto.
 
En koe itseäni kauhean urheilulliseksi, mutta puolison kanssa tulee käytyä 1h kävelyillä 4-6krt/vko. Aikaisemmin tein yogaa aamuisin, mutta se piti jättää fyssarin kehoituksesta (minulla on yliliikkuvat nivelet).

Alkuraskaus vei kaikki voimat, joten liikkuminen vähentynyt, mutta nyt taas pääsemässä vauhtiin. Varasin itselleni työväenopistosta kaksi raskausjumppaa, joissa keskitytään lihasten, hengityksen ym. Vahvistamiseen raskaudessa.
 
En koe itseäni kauhean urheilulliseksi, mutta puolison kanssa tulee käytyä 1h kävelyillä 4-6krt/vko. Aikaisemmin tein yogaa aamuisin, mutta se piti jättää fyssarin kehoituksesta (minulla on yliliikkuvat nivelet).

Alkuraskaus vei kaikki voimat, joten liikkuminen vähentynyt, mutta nyt taas pääsemässä vauhtiin. Varasin itselleni työväenopistosta kaksi raskausjumppaa, joissa keskitytään lihasten, hengityksen ym. Vahvistamiseen raskaudessa.
Yliliikkuvat nivelet on raskausaikana kyllä triplariesa!

Joudun ravaamaan fyssarilla, kun lantio kelluu viidessä osassa. Mutta ihana fyssari osaa aina neuvoa hyvät jumpat! Ja SI-tukivyö on ihan luksusta!
 
Sain lääkäriltä vihreää valoa boulderoida ja (ylä)köysitellä oman voinnin mukaan! Ihan mahtavaa!

Olen melko vaativa itseäni kohtaan, joten harmittaa että vaikeat reitit ja hurjemmat temput jää välistä. (Ilma-akrobatiasta nyt puhumattakaan!)
Mutta ehkä sitä jaksaa himmailla vielä 5kk ja keskittyä lihasten vahvistamiseen.

Kesällä sitten beben kanssa ulkoseinille! :)
 
Oletteko aktiiviset immeiset miettineet millaisia yhteisiä liikuntamuotoja vauvan kanssa voi harrastaa?

Itse inhoan uintia - meillä mies saa mennä vauvauintiin (on joskus kouluaikoina ollut uintijoukkueessakin).

Mutta kärrystelyn ja vauvajumpan lisäksi löytyykö muita ehdotuksia? :)
 
Yliliikkuvat nivelet on raskausaikana kyllä triplariesa!

Joudun ravaamaan fyssarilla, kun lantio kelluu viidessä osassa. Mutta ihana fyssari osaa aina neuvoa hyvät jumpat! Ja SI-tukivyö on ihan luksusta!
Ovat kyllä! Mulla on taas alaselässä kaksi nikamaa liian taipuvaisia, joka sitten säteilee toiseen jalkaan kipuna 😅 mulla on myös työtuoli katsottu olevan aivan liian suuri, sekä ei tue oikeista kohdista. Onneksi lihaksisto on kuitenkin hyvässä kunnossa, mutta pääsääntöisesti toimistotyöntekijänä liika istuminen ja seisominen aiheuttavat sitten oireita.
 
Oletteko aktiiviset immeiset miettineet millaisia yhteisiä liikuntamuotoja vauvan kanssa voi harrastaa?

Itse inhoan uintia - meillä mies saa mennä vauvauintiin (on joskus kouluaikoina ollut uintijoukkueessakin).

Mutta kärrystelyn ja vauvajumpan lisäksi löytyykö muita ehdotuksia? :)
En ole miettinyt, mutta käymme puolisoni kanssa säännöllisesti päiväpatikoimassa läheisillä alueilla. Sekä sauvakävelyillä viereisesä pururadalla. Silloin vain bebe mukaan kantopussiin (vai miksi sitä kutsutaan). Sitten vanhempana sellainen "reppu", jossa voi istua mukana 😊

Olen miettinyt, että hiihto ei taida onnistua beben kanssa 😅 😂
 
@Aakkoset on niitä sellaisia vyölle kiinnitettäviä ahkioita! En itse hiihdä, niin ei kokemusta, mutta olen nähnyt somessa tutuilla ja livenä Lapissa! 😄

Mä tanssin, niin varmasti tulee toinen olemaan mukana. On sekä niitä aikuinen & lapsi -yhteistunteja, mutta myös liinassa/repussa oleminen ihan mun omissa treeneissä. Noi aikuinen&lapsi ryhmät on mun makuun liian muskareita, niin meen sit mieluummin seurakunnan tarjoamaan muskariin ku tanssiseuran kalliiseen "tanssiin" 😄
 
@Aakkoset on niitä sellaisia vyölle kiinnitettäviä ahkioita! En itse hiihdä, niin ei kokemusta, mutta olen nähnyt somessa tutuilla ja livenä Lapissa! 😄

Mä tanssin, niin varmasti tulee toinen olemaan mukana. On sekä niitä aikuinen & lapsi -yhteistunteja, mutta myös liinassa/repussa oleminen ihan mun omissa treeneissä. Noi aikuinen&lapsi ryhmät on mun makuun liian muskareita, niin meen sit mieluummin seurakunnan tarjoamaan muskariin ku tanssiseuran kalliiseen "tanssiin" 😄
Pitääpä tutkia! 🤭😂

Oon kanssa nähnyt ihan työväenopistolla olevan tarjolla mm. yogaa vauvan kanssa ym. Varmasti löytyy kaikenlaista. Muistan nähneeni vuosi sitten kansallisooppeeralla mainoksen jostain muskaristakin!
 
Joo sellanen aisoilla oleva hiihtoahkio olisi ihan mahtava mutta erehdyin kerran kattomaan niiden hintoja… jessus!

Me oltiin vauvauinnissa esikoisen kanssa mutta en menis ennenku vauva on minimissään 6kk, jopa vähän enemmänkin. En muista enää minkä ikänen esikko oli mutta jälkeenpäin mietin että ois saanu odotta että ois ollu vähän vanhempi, se kaikuminen ja mekkala etenkin pukkarissa ja suihkussa sai aikaan hirveän pelkoparkumisen. Itse pulikoinnista kyllä tykkäs mutta oli kokonaisuutena enemmänkin stressi kuin kiva juttu.
 
Oon nyt voinut hieman paremmin pahoinvoinnin osalta ja miettinytvettä nyt pitää aktivoitua treenaamisen suhteen! Tähän asti raskausaika on mennyt maatessa (ja itsesäälissä rypiessä :D) joten olen ottanut tavoitteeksi treenata jotain joka päivä: kotijumppa, sali, tanssitunti... Salilla olen pienentänyt painoja raskaissa nostoissa (kuten kyykky). Youtuben raskaana oleville sopivat jumppavideot on tuntunut tosi mukavilta tehdä.
 
Itsellä tuli tänään vedettyä vähän överiksi! Tuli kiipeiltyä neljän tunnin ajan. Tosin todella matalilla tehoilla, mutta silti.

Kotiin kun pääsi, niin oli kyllä tarpeen syödä kaikki, mihin pääsi käsiksi... :'D
 
Vatsalihaksissa tuntuu treeni ihan eri tavalla nyt raskaana.

Mutta ilokseni olen huomannut että vatsaa on helpompi kantaa mukanaan, kun core on paremmassa kunnossa.

Tosin samalla myös kiristävät kivut lisääntyvät ja iltaisin pitää ihan pistää makoillen...
 
En ole raskaana enää, mutta ensimmäisessä raskaudessa kiipeilin. Neuvolassa oli ihan ok vastaanotto, samoin äitiysfyssarikäynnillä kerrottiin tämän olevan ok, niin kauan kun itsestä tuntuu hyvältä. Kiipeilyä taustalla 5 vuotta ennen raskautta. Vatsani oli pieni ja kiipeilin viikolle 30. On hieman erilaista aloittaa uusi laji raskaana, kun jatkaa jotain mihin kroppa on tottunut :smiling-eyes:

Muoks. Piti vielä lisätä, että kiipeily loppui yksinkertaisesti siihen, että vatsan kasvun myötä olo alkoi käydä tukalaksi, joten kiipeily sai jäädä.
 
Vatsalihaksissa tuntuu treeni ihan eri tavalla nyt raskaana.

Mutta ilokseni olen huomannut että vatsaa on helpompi kantaa mukanaan, kun core on paremmassa kunnossa.

Tosin samalla myös kiristävät kivut lisääntyvät ja iltaisin pitää ihan pistää makoillen...

Ite oon vähän säikky nyt tekemään corea, mielummin teen ohjatusti. Jotta ei tuu tehtyä liikkeitä väärin. Ja kaikkia liikkeitä ei saa edes tehdä. Ennemminkin keskityn muiden lihaksien tukemiseen, ohjatussa liikunnassa.

Alla linkki hyvään artikkeliin aiheesta:
 
Musta tuntuu, etten samalla tavalla tunne mun corea kuin ennen raskautta. Oon tehnyt kuitenkin raskausajalle sopivaa pilatesta, eikä selässä tunnu pahalta, niin eiköhän se keskivartalo jotain treeniä saa :)

Kiipeily on kyllä loistavaa treeniä keskivartalolle, kun se tulee siinä samalla vähän niin kuin huomaamatta.
 
Takaisin
Top