Kiinteistä kieltäytyminen

Melikah

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka,
Kyselen täältä onkos vastaavaa muilla ja miten olette tilanteen saaneet takaisin normalisoitua. Meillä ½-vuotias poitsu syönyt nyt pari kk kiinteitä (aloitettu neuvolan "käskystä", poitsu niin isokokoinen ettei maito millään enää riittänyt) ja aina maistuneet hyvin niin puurot, hedelmäsoseet kuin vihannessoseetkin. Koko annos mennyt 5min alas ja suu auki odoteltu koko ajan lisää.
Nyt sitten yhtäkkiä on alkanut totaalikieltäytyminen kaikesta ruoasta. Jopa aamulla ei maistu puuro vaikka koko yö oltu vain iltamaidon varassa.. Suu pysyy tiukasti kiinni ja pää kääntyy sivulle kun lusikan näkeekin. Aikalailla yhtäkkiä moinen muutos ruokailuun tullut ja olen hieman hämilläni ja huolissani. Olen muutaman kerran yrittänyt lihoja tarjota ja ne ovat olleet ilmeisen hirvittäviä tuttavuuksia, mietin että voikohan tämä vaikuttaa tähän kokonaiskieltäytymiseen? Neuvolassa vaan todettiin että anna soseita jotka menevät varmasti alas, no enää kun ei mene kuin maito ja velli pullosta :D
Toivottavasti tämä nyt ei kovin kauaa kestä, ihmettelen vain voiko näin iso poitsu selvitä pelkällä maidolla ja vellillä...
 
Meille on käynyt nyt ihan samalla tavalla! Alotettiin kiinteät perunalla 4 kk iässä, lisättiin ruoka-aineita ja kaikki uppos kuin häkä. Nyt tyttö on puolivuotias ja kiinteät maistuu yhä huonommin ja huonommin. Maitoa ja vettä huolii, tänään söi ehkä pari ruokalusikallista mangopilttiä ja samoin kotitekoista liha-kasvissosetta, muuten ei oo kiinteät maistunut. Mikähän vois olla syynä? Tuntuu, että välillä lotrailee maidon kanssa ja saattaa tunnin väleinkin haluta maitoa! Onkohan ruokarytmi mennyt liian tiheeksi eikä siksi kiinteät maistu? Onko muilla ollut samanlaista? Entä Melikah onko tilanne muuttunut parempaan vai miten kun aikaa on näköjään sun kirjotuksesta kulunut kolmisen kuukautta..
 
Kieltäytyminen voi toki johtua muistakin tekijöistä, mutta moni vauva saa ensimmäiset hampaansa puolen vuoden iässä tai pari kuukautta sen jälkeen. Se saattaa aiheuttaa ongelmia kiinteiden syömisen kanssa, kun suussa tuntuu kummalliselta.
 
Jep, hampaat monella vauvalla tekee sen ettei ruoka maistu. Mutta tokihan se voi olla "Jokin Vaihe" :D Näistä muksujen syömisistä kun ei tosiaankaa aina voi tietää! :)
 
Täältä kans ääni hampaille. Meillä tuli myös totaalikieltäytyminen n. 6 kk iässä, vaikka sitä ennen soseita meni enemmän kuin ehti lusikalla kauhoa. Kokeilkaas antaa muita kiinteitä eli ns. sormiruokaa, meneekö se? Meillä totaalikieltäytymisen aikaan ihan superhitti oli jääkaappikylmä kurkku. Voi sitä autuasta ilmettä, kun ipana sai imeskellä kylmää kurkkua! Ilmeisesti helpotti hammaskipuun. Ja tästä oivaltaneena aloin käyttää sitä kurkkutikkua lusikkana eli kurkun pätkällä sosetta suuhun ja taas upposi :D toinen hyvä "lusikka" on maissinaksu. Se sulaa vauvan suuhun ja siihen _ei_voi_ tukehtua.

Kannattaa tutustua tuohon sormiruokailuun esim. googlen avulla tai facebookissa on sormiruokailijoille oma ryhmä. Itse en nyt ole mikään fanaatikko sen suhteen vaan meillä mennään pääasiallisesti soseilla, mutta kun tulee se totaalikieltäytyminen tai haluan itse syödä rauhassa niin annan sormiruokaa ipanalle. Välillä se maistuu ja luonnistuu hyvin, välillä taas huonommin.

Jaa niin ja puurot on meillä ihan out. Muksu riisipuuro on ainoa, jota kelpuuttaa, kaurapuuroa jos on TODELLA kova nälkä. Aamupalaksi ei mene muuta kuin maitoa, ihan turha edes tarjota. Vaikka tosiaan on koko yön ollut iltavellin varassa. Tosin, hyvin usein illalla sitten tankataankin reippaamin ja ruokaa halutaan 1-2 tunnin välein :D
 
Meilläkin totaalilakko. Johtunee varmaan kuumista säistä ja hampaiden tulosta, mutta vaikka nyt ollut 2 viileää päivää, siitä huolimatta ei maistu. Rahkaa oon saanut menemään alas
 
Takaisin
Top