Alkuun kerran päivässä imetyksen jälkeen. Alkuun ihan pienen pieniä määriä. Siis lusikallisen kärjellinen ensin ja pikkuhiljaa määrää nostetaan. :) Uusia ruoka-aineita voi ottaa käyttöön 1-2 viikossa. Näin saa selville, mikä aiheuttaa allergiaa, jos jostain reaktio tulee. Puhtaita makuja kannattaa suosia ja tietysti ilman mausteita tai suolaa. Soseet voi tehdä itse (helppo pakastaa esim jääpalamuottiin annospaloiksi) tai käyttää kaupan valmiita.
Nuo suositukset eri ruokaryhmiin löytyy netistäkin, samoin kuin kielletyt/ vältettävät ruoka-aineet alle 1v vauvoilla. Vauvan ruuan tulisi olla kasvispainotteista ja maidon pääasiallinen ravinnonlähde vuoden ikään asti. Proteiinit voi ottaa käyttöön 5kk iästä alkaen. Suositus taisi olla, että ensin sika, sitten kana ja viimeisenä nauta. Viljat voi aloittaa myös silloin. Kotimaiset viljat otetaan ruokavalioon aakkosjärjestyksessä. Liian aikainen gluteenin saanti voi altistaa keliakialle. Hapanmaitotuotteet 10kk iästä, kypsennetty maito taisi olla 11kk iässä ja maito vuoden iästä eteenpäin. Alle 6kk ikäisen kanssa kiinteillä ei ole mikään kiire. Tarkoitus on vain tutustuttaa vauva uusiin makuihin ja uuteen tapaan syödä. :) Ravintonsa vauva saa maidosta täysin vielä.
Meillä ollaan periaatteessa täysimetyksellä vielä. Muutaman kerran on tyttö saanut imeskellä ruuanpaloja, kun on ollut mukana pöydässä. Ei vielä taidot hirveästi riitä, vaikka innolla tunkeekin porkkanaa suuhun. :) Ajattelin, että mennään tämän vauvan kanssa sormiruokailulla, kun ei se soseralli hirveästi innosta. Kaksosten kanssa aloitettiin jo niin pienenä (3kk iässä neuvolan suosituksesta).. Luulen, että vauva innostuu sormiruokailusta kyllä jossain vaiheessa, kun on isompia sisaruksia mallina. Helpottaa alusta asti, jos syö itse ja muutenkin helpompi ottaa ruokailuihin mukaan. :)