Kiinteiden ruokien aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Citrus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eevis4, juu, neuvolasta sain nuo ohjeet joulukuussa :) Tosin, saattaahan olla neuvolakohtaisia erojakin vaikkakin suositukset ovat valtakunnallisia.

Meilläkin tulee useita pissa että kakkavaippoja päivittäin (ainakin kymmenkunta vaippaa päivässä/vauva), kyse on ainakin meidän toisen vauvan kohdalla erittäin nopeasta aineenvaihdunnasta (lääkärin mukaan) ja nopeana aineenvaihdunta tulee pysymään koko elämän. Joten meillä ei pysty vauvan vaippojen mukaan maitoja laskemaan vaan sen mitä annetaan suuhun. Varmasti joillakin toimii noin ja hyvä, että on eri tapoja ja tietysti perusnesteen saannin näkee juurikin pissan määrässä - samahan se on aikuisella :)

Sopiipa hyvin tähän ketjuun tämä viesti/keskustelu. Hah.

Ootteko te soseuttanu ja pakastanu lihat erikseen kasviksista? Mä tein semmosen kana, peruna, bataatti, porkkana, kukkakaali, parsakaali sekotuksen ja pakastin sitä. Nyt tuli vaan mieleen että voikohan lihaa pakastaa erikseen että sais vähän enempi vaihtelua. :D

Mä teen nyt eri ruokia valmiiksi, mulla on nyt kana-bataatti-kukkis-porkkana, lohi-peruna-parsakaali-porkkana ja possu-porkkana-tomaatti-riisi ruuat annoksina valmiina pakkasessa :) olen pakastanut saamiini pilttipurkkeihin tai silikonimuffinssivuokiin sopivan annoskoon.Sormiruualla sitten uusia makuja tilanteen mukaan :joyful: pitäis nyt saada jotain vaihtelua noihin puuroihin, tyttö kun syö vain riisi tai mannapuuroa :p välillä laitan mustikkaa tai vadelmaa sekaan makua antamaan. Mut noi kaura ym vilja puurot tulee vielä sylkynä ulos :wtf:

Kyllä hän kuitenkin leipää tykkää syödä. Hyvä idea sekoittaa riisit ja kaurat, empä tullut ajatelleeksi että niitä voisi sotkea , kiitos Anjuska vinkistä :)

Mä oon ainakin käyttänyt mausteita kokoajan. Pippuria, currya, laakerinlehteä , yrttejä ja nyt jopa grillausmaustettakin laitoin possulle, suolatonta tietenkin :p ei tietenkään kaikkia noita jokaiseen ruokaan vaan niihin mihin ne sopii parhaiten.

Mä en ole vielä. Saavat ensin tottua ja maistella "puhtaita" makuja ja osaa mausteistahan ei suositella alle 1 vuotiaille (meillä löytyy ainakin neuvolan ohjeista). Jospa parin kuukauden sisään aloittelis hissukseen myös maustamisen, ni tulis jotain "uutta" :) Pikkuhiljaa. Samalla varmistelen, ettei tuu allergia oireita mistään. Onneksi vielä ei ole tullut.

Muokattu viimeksi:
Mekin ollaan oltu sen verta onnekkaita ettei ole tullut mitään allergista reaktiota mistään. En usko että enää tuleekaan kun on jo maisteltu monia allergisoivia tuotteita kuten paprika, tomaatti, omena, ,kananmuna ja viljat. Mausteita laitan ruokiin niin vähän kuitenkin ettei niistä ole mitään haittaa vauvalle, mutta tarpeeksi että saa ruuan maistumaan :)Periaatteessa suolaakin voisi laittaa kunhan ei ylitä tiettyä määrää /vrk, olen kuitenkin päättänyt välttää suolaa aina 1 vee asti. Haluan itse että vauvan ruokakin on hyvää, eihän se pienenkään suu ole tuohesta tehty. Eikä nyt ole kyse oikeasta tai väärästä vaan eri tyyleistä ja kenenkään ei pidä nyt loukkaantua :grin

Ainakin curry, maustepippuri, timjami, basilika, ruohosipuli ja laakerinlehti on ollut "käytössä".
Tänään aion laittaa persiljaa sekaan kun soseutan uudet broilersoseet.

Mä oon kans maustanut yrteillä ja laakerinlehdellä, joskus pippurillakin. Eilen tein vauva-bouillabaissea, johon laitoin valkosipuliakin.

Mä annoin ensin totutella ruokiin ihan ilman mausteita ja nyt laitan yleensä tuoreita yrttejä ja välillä myös pippuria ja laakerinlehtiä.

Jee, Anjuskan vinkillä neiti on syönyt "kaurapuuroa" jo pariin kertaan :gen014 laitoin 1/3osa kaurapuurojauhetta ja 2/3osaa riisipuurojauhetta ja tyttö söi oikein hyvällä ruokahalulla kaikki :joyful: pikkuhiljaa nyt lisään kauran osuutta että oppii syömään kaurapuuroakin sellaisenaan(päiväkotia ajatellen).

Mulle ollaan väkipakolla syötetty kaurapuuroa pienenä ja aina lentäny oksennus. Tähänkään päivään asti en suostu sitä syömään. :D mun isäni joskus päätti että kyllähän tommonen 10kk ikänen syö ihan mitä vaan mitä suuhun laittaa (äiti väitti toisin) ja sitten iskä joutu siivous hommiin. :D Mä niin toivon että tosta likasta ei tuu niin nirso ku mitä oon itte ollu. :D Ainakin toistaseks uppoo kaikki paitsi Onni:n puolukkapuuro. Ehkä mä voisin seuraavan kerran kun teen riisipuuroa tai mannapuuroa kokeilla lisätä siihen vähän kaurapuuroa. Jos vaikka itsekkin oppis. :'D

Meillä maistuu kaurapuuro ja mannapuuro. Kaurapuuroa syödään eniten. Riisipuurosta eivät pitäneet, nyt ostin sitä jauheena ja ovat tätä syöneet. No, jostain se on aloitettava. Mitään marjasössöjä en puuroihin laita enkä sellaisia osta..ellei tule niin lopullinen kyllästyminen puuroihin, että tarvitsevat vaihtelua.

Mäkin laitan mustikoita ja vadelmia pakkasesta puuron sekaan, ei kaupan valmismössöjä, eikä tosiaan joka kerta vaan joskus vaihtelun vuoksi. Mäkin olen todella nirso ruuan suhteen ja toivon ettei mun lapsista tuu samanlaisia, hyvällä tiellä ollaan :) sen olen päättänyt että mitään en pakota, kaikki kun ei vaan tykkää kaikesta,niin se on.

Takaisin