Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miiumiu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vargynja muakin jännitti ruis kun vauva on herkkävatsainen mut ei oo tullut mitään siitä!Otettiin kaura-ruispuuro kun arvelin että pelkkä ruis on aika tömäkän makuista ja toi onkin nyt usein ollut aamu- tai iltapuurona.

Me alotettiin riisi-kaurahiutale puurolla ja sitten siirryttiin 4 viljan puuroon. Hyvin on maistunut kummatkin, eikä ole tullut mitään vaivoja. :)

mä oon antanu riisi- ja kaurapuuroa. niitä muksun jauhejuttuja. voiko siis jotain ihan tavallistakin puuroa antaa?
täytyy varmaan alkaa noita sormiruokia enemmän miettiä. onko joku antanu jotain leipää sormiruokana?

Me aloitettiin ihan kaurapuurolla ja sitten kokeiltiin riisipuuroa sitä vauvojen hiutaleista mutta tyttö ei siitä oikein välittänyt, sitten lisäsin kaurahiutaleiden sekaan ruishiutaleita ja hyvin meni puuro alas ja nyt meillä syödään 4-viljan puuroa hyvällä halulla! :) ja ihan ovat tavallisia puuroja kaikki olleet mitä annettu paitsi se riisipuuro.

Meillä tuli jossain kohti vaihe ettei kunnolla syöty soseita tai puuroja vaan laitettiin aina hanttiin kun piti syödä mutta nyt kun ollaan syötetty syöttötuolissa niin äiti on jopa liian hidas kun suu ammollaan tyttö odottaa vaan lisää! ilmeisesti sitterissä liian makaava asento ja syöttötuolin uuden viehätys nosti ruokahalut huippuunsa! :)

Meilläkin riisipuuro on Muksun jauheesta mutta muut tavallisista pikahiutaleista.Alkuun vaan soseutin valmista puuroa tai jauhoin blenderillä hiutaleita hienommaksi,nykyään maistuu karkeampikin puuro.

Sormiruokailua varten kannattaa ensiapuohjeisiin perehtyä ja tärkeää on että vauva itse poimii ruokansa eli vanhempi ei saa laittaa suuhun mitään eikä tunkea sormia vauvan suuhun jos siellä joku pala pyörii.Facebookin Sormiruokailijat ryhmästä oon saanut hyvin tietoa ja hauskoja ruokavinkkejä. :) Vaikka emme ole ihan puhdasoppisia sormiruokailijoita kun ollaan aloitettu jo 4kk iässä kiinteät ja edelleen aion pitää soseetkin kuvioissa kun on pienipainoinen vauva ja epäilyttää riittääkö mun maito yksin ravinnoksi.Sormiruokailu kun alkuun on enemmän leikkimistä ja totuttelua kuin vatsan täyttämistä. :)

Mä laitan maitoa vasta kun tarjoon. Korviketta käytän, sitä ei ainankaan saa pakastaa. Ja puuro alotettiin riisillä mut mahapipiä tuli niin kaura oli seuraava ja ei oireita :) ja pikakaurahiutaleita käytän. Riisipuuro on muksun riisipuurojauhoa.
Mä tänään annoin sormiruuaks banaania ja tyty alko yökkii nii et luulin et se tukehtuu :(

Pitäis varmaan kokeillakin ruispuuroa. Muksun banaanipuuro uppoo parhaiten, kaurapuuro ei ole tytön herkkua. Ei edes hedelmäsoseen kanssa maistu niin hyvin kun banskupuuro.

Me ollaa annettu Myllyn parhaan puuroja. Aluks huhmarella jauhoin hienommaks. Nyt jo saa olla vähä karkeempaa. Mie en oo käyttäny maitoa puuroissa enkä soseissa, vettä vaan. Hyvin on maistunu. :) tissiä saa kuitenki aina soseidenki yhteydessä.

Se kakominen on kyllä hurjan näköistä! Mut vauvoilla se kakomisrefleksi on edempänä kuin aikuisilla ja just sen ansiosta ne palat lentää suusta pois. :) Tarkkanahan tossa sormiruokailutouhussa saa kyllä olla!

Mitä kaikkea teillä sormiruokaillaan? Me ei olla vielä edes aloitettu sitä, mutta tarkoitus kyllä olisi. Pelottaa vaan jos tyttö tukehtuu niin sen takia tuntuu turvallisemmalta antaa vain soseita.

Kala on meiän uus sormiruoka ja toimii siinä hommassa oikein hyvin,uunilohta tyttö kauhoi eilen innolla suuhun ja se hajoaakin pieneksi tilkkeeksi.Sellasia seitikuutioita oon myös antanut keitettynä.

Lisäksi menee kurkkutikkuja,höyrytettyä porkkanaa ja parsaa,kananmunaa,perunaa,banaania,päärynää ja avokadoa.Omena on vähän turhan kovaa,samoin vesimelonista lähtee aika isoja paloja.

Ja sillä periaatteella että ite pitää saada ruoka poimittua ja suuhun asti,en avita muuten kuin lusikalla syötävien kanssa.

Muutaman kerran yrittäny alottaa sormiruokailua, mut hienosti pyyhkii kaiken lattialle.. Maissinaksuja mussuttaa, niistäki suurin osa heitetään koiralle. :D et täällä ootetaan vielä koordinaation kehitystä. :)

Joo meille tää sopii kun tytöllä on alusta asti ollut kova into syödä itse,niin koordinaatiokin on jo aika hyvin kehittynyt ja onhan tuota ikääkin jo kohta 7kk. :)

mä annoin banaania sormiruokana, no, eihän siitä mitään tullu kun oli niin liukas :D olis varmaan pitäny jättää kuori siihen osittain, niin ois saanu siitä pidettyy kiinni. innolla kyllä tunki sitä suuhun, niin kauan ku se kädessä pysy. ja hirveen isoja paloja haukkas. sit yökkäile ne pois :D toi sormiruokailu on kyl siitä niin kivaa ku vauva innostuu siitä niin paljon :)

Miiumiu sama pulma oli meillä aluksi,nyt menee jo banaani sellaisenaankin. :) Ja tyttö osaa jo oikeasti syödä sitä eli möyhää ne palat suussa soseeksi.Loppujen lopuksi tässä pääsee helpommalla kuin soseiden kanssa!Saa ite syödä samalla ja tänäänkin syötiin samaa kalakeittoa,lisäsin vaan suolan vasta omalla lautasella.Sotkua toki syntyy mut ei me osattu kyllä soseitakaan siististi syödä.Vielä on kyllä käytössä myös soseet mut ehkä voidaan niitä vähentää kun pikkuhiljaa masuun menee itse syödenkin enemmän ruokaa.Tyttö on pienipainoinen ja yösyötöt on jääneet pois niin ei voida pelkkään sormiruokailuun siirtyä.

Takaisin