Kiinteiden aloitus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miiumiu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Valiolla luki, ettei ole mitään haittaa antaa 4-5 kuisen kokeilla pysyykö ruoka kädessä, kunhan valvoo syömistä vieressä.

Ai okei mulla oli muistikuva vaan tosta Valion Ensilusikallisia oppaasta kun siinä sormiruokailu on laitettu 8kk kohdalle mut kai se on vaan jaoteltu sen mukaan milloin yleensä aletaan myös karkeampaa ruokaa maistella. :) Saa nähä olenko mä tarpeeksi kylmähermoinen äiti sormiruokailuhommiin. :D Pakko kai kun ei tyttö aina suostu syötettäväksi.On se kakominen vaan hurjan näköistä..

Kokeiltiin nyt sitten kurkkua uutena sormiruokana ja kyllä ne isommatkin palat sieltä suusta vaan pois putosi kun antoi vauvan niitä aikansa pyöritellä.Ihan puhdasoppisia sormiruokailijoita meistä ei kyllä enää saa kun ollaan soseilla aloitettu ja eiköhän edelleen myös niitä ole aterioilla mukana.Toiset on sitä mieltä että pitäisi jopa osata nousta itse lattialta istumaan mut emme taida sitä odotella koska tyttö aika suorassa jo istuu,ei yleinen suositus kai noin jyrkkä ole?

Meidän neuvolan täti oli kyllä tuolla linjalla kiinteiden syöttämisessä. Pitäisi osata mennä itse istumaan ja myös pois siitä asennosta ennen kuin saisi syöttötuolissa istuttaa. Musta kuulostaa vähän liioittelulta, koska tohonhan voi mennä yli kahdeksan kuukautta. En usko, että monikaan jaksaa syöttää kiinteitä sylissä kuukausi kaupalla. Ja sormiruokailun suhteen ollaan varmaan myöhässä, jos aloittaa vasta noin myöhään.

Jotkut kuulemma käveleekin ennen kuin nousevat itse istumaan..Saa nähdä mitä meidän neuvolan täti tuumaa sormiruokailuasioihin kun viikon päästä mennään!

Luin jostain että noin kyllä fysioterapeutit suosittelee.Sit taas jollekin oli fysioterapeutti sanonut et olis hyväkin istuttaa että ne lihakset saa harjoitusta.Nää nyt on vain jotain keskustelupalstatietoja mut taitaa olla vaan taas asia josta ei ihan varmaa totuutta ole olemassakaan..Ehkäpä maltti ja maalaisjärki on tässä hyväksi. :)

Mei neuvola täti sano viimeks et ku tuettuna (käsistä/kainalon alta kiinni pitäen) istuu selkä suorana eli rangan pyöreyden hävittyä saa istuttaa syöttötuolissa lyhyitä aikoja. Tietenkin vahdittuna.
Veljen poikaa pidettiin 6kk ikäsenä syöttötuolissa niin, et se oli topattu tukevasti viltillä siihen. Istuinpehmusteen lisäksi. Ei siis päässy mahottomasti heilumaan.

mitäköhän tää nyt tarkottaa.. meil on syöty kiinteitä nyt jo jonkin aikaa ihan jo 5 ateriaa päivässä. aluksi meni tosi hyvin, poika oli innokas syömään ja selkeesti tykkäs melkeen kaikesta mitä anto. mut nyt se on alottanu semmosen et kitisee joka kerta ku syödään :o joskus voi alottaa sen jo ennen ku ehtii ees maistaa mitä ruokaa on tarjolla. inhottavaa sit toista vähän niinku pakottaa syömään :/ onko kellään tietoa mistä tämmönen voi johtua?

Voi mennä aika kausittain miten ruoka maistuu.Lämmin ruoka voi puhkeaviin hampaisiin kuulemma tuntua kurjalta ainakin.Meilläkin oli välissä muuten vaan kausi kun ei vaan uponnut,nyt taas maistuu.Sekin vaikutti meillä kun yösyöminen jäi pois,päivällä menee enemmän ruokaa-tai paha sanoa kummin päin tämä oikeastaan meni.Ootteko kokeillu sormisyömistä,saattaa pieni innostuakin itse syömisestä? :)

Ei mitään käsitystä mistä johtuu, mutta meillä kitistään ja syödään ilmeisen hyvällä ruokahalulla samaan aikaan. Tai paremminkin nuristaan. Harmistunut ääni vaan kuuluu lähes tauotta, mut sit kun lusikka lähestyy suuta, suu aukee ja nurina saattaa hetkeksi katketakin. Aika usein myös ottaa lusikasta kiinni ja laitetaan yhdessä suuhun, jos laitan lusikan lähelle suuta että ei se nyt kamalan väkisin syömiseltä vaikuta. Kyllä sen sitten huomaa jos ei halua syödä (= aina kun tarjoan jotain kasvista tai kasvista + lihaa, puuro ja hedelmä/marjasoseet kyllä maistuu). Silloin korkeintaan maistetaan ja sen jälkeen pysyy suu kiinni ja työnnetään lusikkaa pois.

Ja tuli tosta mieleen että laitetaan lusikkaa yhdessä suuhun että nokkamukia yrittää kanssa laittaa itse suuhun, mutta tarvii senkin kanssa tähtäämisapua.

Vargynja voisko olla hoputusta että nopeammin sitä sosetta suuhun,jos kuitenkin hyvin maistuu? :D

jotain sormiruokia ollaan kokeiltu. pitäis varmaan enemmän alkaa niitä antaa. oisko jotain hyviä vinkkejä mitkä ruuat siihen sopis parhaiten? :)

ja joo se vois olla et hampaat vaivaa. vielä ei oo yhtään puhjennu

Kurkkutikut ainakin on aika helppoja vauvalle, niistä saa jäystettyä sitä pehmeää keskiosaa. Meillä on usein sormiruokana myös banaani, avokado ja kananmuna koska ovat pehmeitä. Porkkanaa, parsakaalia ja muitakin vihanneksia voi höyryttää. Tärkeää vaan että vauva osaa jo istua suorassa tai vähän etukenossa jotta pystyy sylkemään liian isot palat pois. Mua alkuun hirvitti kun vauva änkee suun ihan täyteen ruokaa ja kakoo niitä isoja paloja, mutta aina ne vaan on pois lentäneet. Hermoystävällistä sormiruokaa on esimerkiksi maissinaksut jotka sulaa suuhun mössöksi heti. :)

Me otetaan tällä viikolla testiin kala kun pitäisi saada jotain protskuakin jo päivittäin. Ajattelin keittää pari seitikuutiota sormiruuaksi, on helppo napata vain muutama sieltä paketista.

Onneksi meillä on ruokahalu pysynyt hyvänä vaikka hampaiden uskon vaivaavan neitiä aika paljon. Ihan mukavasti menee lihasoseetkin vaikka makeasta tyttö kyllä tykkää. Äitiinsä tullut. :) Olen ottanut iltapäiväänkin nyt vihannessosetta. Aamupuuro vielä uupuu, pitäis varmaan aloitella sitäkin.

Hei, te jotka laitatte soseisiin äidinmaitoa, niin miten sen teette? Ilmeisesti se kannattaa laittaa vasta siinä vaiheessa kun laittaa soseen tarjolle....? Koska jos sulattaa pakkasesta äidinmaitoa soseeseen, niin sitä sosetta jossa on sitä sulatettua äidinmaitoa ei saa enää pakastaa? Mietin vain, kun aloitan nyt la kiinteät ja niitähän menee ainakin aluksi ihan teelusikallisia, niin miten lisään äidinmaitoa niihin, pitääkö aina joka kerta pumpata se muutama lusikallinen per sose-annos.. Vai enkö nyt väsymykseltäni vaan tajua :D

Ja vielä, millä puurolla olette aloittaneet puuron tarjoamisen? Vauvani on nyt 6kk ensi la, ja ajattelin aloittaa puurot riisihiutalepuurolla, vai pitäisikö siirtyä suoraan kaurapuuroon... Vähän hakusessa vielä nämä kiinteät :D

Me alotettiin kauralla kun pelkäsin että riisi saattaa ummettaa mutta nykyään menee sekin.Aakkosjärjestyksessä otettiin loput viljat,vehnä tosin vielä testaamatta.

Itu, voihan sekin olla. Mielestäni kyllä sitä ruokaa aika nopeaan tahtiin annan, mutta ehkä poika on eri mieltä.

Maaria, me lisätään maito aina just ennen tarjoilua. Meillä on pakkasessa pieniä liha- ja kasvissosemöykkyjä ja maitoa pieninä annoksina joita sit aina sulatetaan. Puuroksi otettiin kaura ja hyvin on toiminut. Muita ei olla vielä ehdittykään maistaa, kun ollaan otettu taas puuron alotuksen jälkeen uusia soseita.

Miten muuten teillä jotka ootte useampia puuroja jo kokeilleet, ootteko ottaneet ruiksen? Miten vauvan vatsa on siihen suhtautunut? Kun meillä ainakin pienenä tuli vatsavaivoja jos ite söin ruisleipää niin mietityttää uskaltaako sitä edes kokeilla ennen kuin joskus kaukana tulevaisuudessa.

Takaisin