Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei mene porkkana-peruna alas vaikka tässä on varmaan yli viikko maisteltu, kaiken puljaa ulos tai vetää huulet tiukasti yhteen. Kaikki hedelmä menee kyllä maiskutellen ylläripylläri!

Sikakissa. Sama meillä. Yöt mmeni sekaisin kiinteiden aloituksen jälkeen. Keitetty bataatti ei kelvannut mutta uunissa paahdettu kyllä. Suosikki sose on vaun sivuilta napattu porkkana-palsternakka-omena. Possusoseenkin olen jo maistattanut. Sekä kaura- ja ohrapuuron.

Meillä syödään aamuisin riisipuuroa, jossa on sosetta seassa. En tiedä kuinka paljon söis.. Nyt siis syödään aamupuuro, lounas-sose ja illalla hedelmäsose.

En tiedä miksei iltapuurot enää kelpaa..ehkä tarjoan sitä väärään aikaan ja poika loukkaantuu. Tein eilen kovalla vaivalla lohi kasvis mössöä. Tillka tilliä mausteena. Voitte kuvitella kun maistoi lusikankärjellisensä..herran ilmeen. Kädet viuhtoi ilmaa ja naama meni ryttyyn. En ole mistään saanut vielä samankaltaista tuomiota, mutta eihän se mistään kerro. Viereen lämmittämäni purkkimaissi upposi senkin edestä. Vaikka kys sose aiheutti edellis päivänä epäileviä katseita..vaikka hän on sitä ennenkin syönyt.
Oon nyt kauhean laiska marjojen kanssa. En ostanut valmiita vielä ja mietin että kuuluuko mun jo ostaa 5+ ja 6+ soseita? Niin omissa mustaviinimarjoissa olikin enemmän sokeria kuin muistin niin en sitten tarjonnutkaan niitä. Puolukkaa olisi. Tarttis varmaan banaanin tai omenan kanssa tarjota sitä. Kukka ja parsakaali vielä kokeilematta. Sipulin makua oli possusoseessa. Haluaisin jotain vaihtelua vihanniksiin jos tekis kanaruuan. Mitä ootte laittaneet?

Tämähän olikin mielenkiintoinen ketju! :)

Me aloitettiin poikkeuksellisesti ja kaikkia neuvolasuosituksia vasten 4kk iässä vellien maistelu. Ollaan oikein rikkureita! :grin Mun logiikalla tuo Onni velli on sama kuin sose+maidonkorvike. Eli porkkana-perunavelli, riisivelli ja maissivelli menneet ja hyvällä halulla sekä masu pysynyt hyvänä. Ennenhän lapsilla aloitettiin kiinteät kaudet vellien kautta (miehellä jo kaksi yli 20vee pojua). Itse ajattelin että hyvä totuttaa masu lempeästi uusiin ruokiin. Vko sitten kun 4kk2vkoa saatiin täyteen aloitettiin soseiden maistelu. Nyt maistettu porkkana-peruna sose (luomu joku hippo tms) niin ei oikein uponnu (voimakas oli maku), sitte kokeiltiin palsternakkaa, josta ei näyttänyt pitävän ollenkaan, ja nyt menee bataatti-kesäkurpitsa joka näyttäisi olevan paras maku. Meille teroitettiin kans että EI makeita, mutta taidanpa lisätä niitäkin jo. Mun mielestä kans hassu logiikka että korvike tai äidinmaito on ihan hullun makeaa niin sitten aloittaa kasviksilla, jotka taatusti maistuu oudolle.

Ja hei, tässä kun maistellaan niin miten ihmeessä saatte pysyyn ton pikku sosemäärän lämpimänä? Meillä ainaki tuohon pariin pikkulusikan alas saamiseen menee joku 10 min varmaan ainaki ja siinä se sose sitten kylmenee.

Ja siis voiko tosiaan olla että kun aloitettiin nuo soseet viime perjantaina, niin ne vaikuttavat 1-2 tl yöuniin vaikka antaa keskellä päivää? Meillä yöt muuttuneet yhtäkkiä levottomammiksi..

Meillä ne ekat sosekokeilut pisti yöhön yhden syötän. Parin viikon jälkeen meno kävi levottomammaksi. Epäilen että kyse ei ole soseista mulla eikä sullakaan. Oisko teillä 4kk hulinat? Meillä oli viime viikolla tiheän imun kausi yötä päivää.

Meillä on lumileopardi semmonen lasten ruoka-astia, jonka pohjassa on säiliö lämmintä vettä varten. En ole sitä kyllä käyttänyt koska ruoka menee sellasella vauhdilla alas ettei ehdi jäähtyä. Ongelma se tämäkin..
Kyllähän noi pienetkin määrät vaikuttaa aluksi varmasti vauvan elimistöön ja sitä kautta uniin. Meillä ne vaikuttaa lähinnä alkuyön uniin. Äheltää ja piereskelee mutta nukkuu sitten hyvin.
Meillä on Hepsuli myöskin kukka- ja parsakaali kokeilematta. Pelkään, että aiheuttaa mahakipua. Ostin jo meidän pojalle ainakin 5+ marjasoseita, vaikka ei vielä 5 kk olekkaan.

Ja mitä tuohon makean antamiseen tulee..Välillä tuntuu, että se on vain elävä legenda.

Voi antaa riisiä. Tai siis riisivelliä olen antanut, niistä jyvistä en ole varma ovatko liian isoja vielä. Meidän tyttö ensi viikolla 5kk ja melkein kuukauden olen hänelle velliä iltaisin antanut. Korvasin vain iltapullon (korviketta) vellillä. Muut kerrat imetän. Maistelut on sujuneet hyvin. Alkuun aiheutti masuvaivoja, mutta se nyt oli odotettavissa. En enää meinaa muistaa imetänkö yöllä vai en eli meillä syödään ehkä kerran yössä(?). Ensi viikolla aloitan iltapuuron vellin tilalle.

Musta tuntuu kans, ettei ole väliä, millon antaa makeita soseita. Me alotettiin kasviksilla esikoisen kanssa, vähemmän muutenkin tuli annettua hedelmä- tai marjasoseita kun söi hyvällä ruokahalulla liha-kasvissoseet ja meidän aikatauluun sopi neljä ateriaa (puuro, liha-kasvis, liha-kasvis, puuro) ilman välipaloja. Ei edelleenkään, kohta 2-vuotiaana, syö mitään sokeriherkkuja. Mutta silti huomaa, että makea kiinnostaa. Bataatti, banaani, mandariini... Saattaa vetää ruoan jälkkäriksi neljä mandariinia. :)

Mä myös allekirjoitan tuon, että kyllä se makea silti tulee maistumaan vaikka sitä välttelis alkuun. Se on vaan ihmisluonto, että makea himottaa nopean energiaboostin toivossa.

Meilläkin maistelut lisäs ekoina päivinä imetyskertoja. Itse ajattelin johtuvan uusista tuntemuksista mahassa.

Saa antaa riisiä. Ja ota hepsuli marjat valmissoseina? Kesällä kerkee antaa tuoreita eikä niitä sit niin hirveesti tarvii enää soseuttaakaan. Mä oon vähän tsempannut tästä purkkiruokailusta, heh. Yks kasvissose koko ajan itse tehtynä nyt.. Halusin ummetuksen takia välttää perunaa, joten tein itse bataatti-porkkana-palsternakka-kukkakaali -sosetta. Musta tuntuu, että kun vauva on nälkäinen, niin syö mitä vaan. Sit kun ei oo niin nälkä tai vähän väsyttää, niin sileä ja makea hedelmäsose menee jotenkuten, mutta ei mikään muu. Aamut on hankalia, kun esikoisen takia ei aina pysty vauvaa ihan heti syöttää ja väsyy niin nopeesti aamusella. Otinkin uuden tavoitteen, että kunhan ummetuslääke ja d-tipat menee pienen sosemäärän seassa, niin se riittää. Yritän kolme ruokailua antaa sit myöhemmin päivän aikana.

Mä en tiedä kuinka kauan menee ennenkuin aamupuuro löytyy meidän listalta. Ehkä sitten kun poika pysyy hereillä kauemmin kuin tunnin. Eikai tästä tarvitse ottaa stressiä? Tykätään syödä tissi sängyssä ja sitten vasta alas aamupuuhiin (maito alkanut pysymään sisällä)! Sekä vaan makoillaan sängyssä varsinkin koko perheen voimin viikonloppuisin. Eli itse syön nopeasti banaanin yms. sitten viihdytän poikaa jolla pian onkin taas nälkä ja unihiekat silmissä. :)

Kahtena iltana on nyt mennyt kaurapuuroa teelusikallinen. Mikä siinä nyt mättää?! Varmaan väärään aikaan tarjottu tai jotain.. Heräämisen jälkeen imetin ja heräämisestä 45min päästä puuro..alkoi jo taas väsyä. Ei tätä paljon aikaisemmin voi tehdä.

Täälä maistellaan nyt sekä aamuisin että iltaisin soseita. Kaikki on tähän mennessä uponnut melkein naama pokalla ja tyttö syö nopeasti ja hyvällä ruokahalulla. Neuvolasta sanottiin että saa alkaa antaa enemmän sillä tyttö jää aukomaan suutansa kun lautanen on tyhjä. :) osan teen itse ja osa tulee kaupan hyllyltä. Kuinka paljon te annatte kerralla? Meillä nyt pari viikkoa maisteluita takana ja kerralla annan jääpalakuution tai kahden verran soseita. Yöuniin näillä maisteluilla ei ole ollut vaikutusta, tuntuu että herää jopa useammin?!

Soseiden aloittaminen voi häiritä yöunia (tai olla häiritsemättä), vauvan suolisto on kuitenkin aika kehittymätön ja voi vaatia totuttelua uudet maistiaiset.

Mä aloitin kaurapuuroon totuttamisen lisäämällä teelusikallisen puuroa soseen joukkoon. Maistuu!

Takaisin