Kiinteät ruoat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mansikassa itseasiassa tais olla joku juttu ettei hirveästi alle vuoden ikäiselle? En vaan muista miksi!

Mun ainoa tieto syömisen ja pakkasen yhteydestä on, että vauva kannattaa syöttää ennen uloslähtöä siksikin, että vauva pysyy paremmin lämpimänä. Tällä logiikalla ajateltuna, pitäisikö kiinteät ruoat vauvan vielä paremmin lämpöisenä (enemmän prosessoitavaa energiaa)? Mene ja tiedä.

Mun ymmärtääkseni mansikka ainakin atoopikoille voi olla huono... Ja jos syö runsaasti mansikkaa eikö isomallekin lapselle voi tulla jokin kuumereaktio...? Esikoiselle kyllä annettiin sen verran mitä valmissoseissa on ja 10kk:n iästä kyllä sai tuoreenakin ihan vapaasti mussuttaa mansikoita.

Aha! Täytyy sitten ostaa kaupasta marjasoseita kun täällä oli vaan mustikkaa. Vadelmissa liikaa sokeria ja puolukka ja mustaviinimarja onko ne liian rajuja?

Meillä esikoinen tykkäs sellasista tyrni-omena, puolukka-omena ja karpalo-omena soseista puolen vuoden korvilla. Niitä ei kauaa ollu valikoimassa, ei tainnu muut vauvat tykätä. :grin Pointtina se, että mun mielestä puolukka ja mustaherukka ok, jos vaan vaaville maittaa. :)

Mä en tee ite, mutta kaikki marjat valmissoseissa löytyy kyllä. On puolukkaa, mansikkaa ja viinimarjaakin joissain. Eniten vadelmaa ja mustikkaa sekä ruusunmarjaa.

Mä jo odotan innolla kesää ja tuoreita marjoja. Niillä on niin hyvä sormiruokailla.

Mä en osaa neuvoa hedelmä/marjasoseiden tekemisessä. Kuhan sillon tällön muun ruuan valmistuksen ohessa saan kasviksia höyrytettyä... Mutta olettaisin, että omena olisi hyvä kunnolla soseuttaa siis ikäänkuin hilloa tms tekis.

Pakastemarjat on muuten myös tosi oivallista sormiruokaa, kun pinsettiote alkaa toimia (ja hyvää Rehniä sen harjoitteluun). Oli meidän esikoisen herkkua.

Ymmärtääkseni myös mansikkaa suositellaan annettavaksi aika varhain just allergiaviikon pienentämiseksi, mutta kohtuus varmaan kannattaa pitää mielessä, kun on aika allergisoiva ja tehokas nesteenpoistaja. Nykyäänhän suositellaan just mahdollisimman paljon maistellen mahdollisimman varhain paitsi niitä ruoka-aineita, joissa on nitriittiä tai muita pienelle haitallisia aineita.

Aloitetaan soseiden maistelu todennäköisesti torstaina (pe 4kk). Mulle on jäänyt vähän epäselväks se että onko siis paras maistattaa yhtä makua kerrallaan, vai paria sekaisin kun oon lukenut ja kuullut vähän ristiriitaisen tuntuisia suosituksia. Siis ymmärtääkseni 4kk aloittaessa on nimenomaan ideana totutella rauhassa yksittäisiin makuihin, mut monesta paikkaa kuulee että uusi maku on hyvä ujuttaa ensin tutun maun seassa mukaan. Jos joku vähän selventäis, vaikka kai se meidän oma päätös on miten toimitaan mut että mikä näitten eri tapojen perimmäinen ajatus ja ero on vai oonko käsittäny jotain pahasti väärin.

Sitten vielä se kun pari kertaa soseosastolla ihmeteltyäni (siellä vois viettää kokonaisen päivän ja olisin silti ihan pää pyörällä) en oo bongannut kun pari hassua tuotetta missä olis vaan yhtä hedelmää/kasvista/marjaa. Ja sitten osaan niistäkin on tungettu sokeria tai muuta epäilyttävää. Niin löytyykö niitä yksittäisiä makuja kaupastakin (osan teen itse mutta ainakin marjat ja hedelmät tulee varmaan ostettua) ja miltä merkeiltä? Semperin mangon löysin mutta kun niissä sosehyllyissä ei tunnu olevan ees mitään logiikkaa että löytäis etsimänsä... ja vielä kun tietäis mitä etsii! Niitä kamalan kivan oloisia tuplamakuja on paljon mutta onko niistä järkevä aloittaa, oppiiko vauva tunnistamaan vaan sitten sen yhdistelmän eikä erillisiä makuja...? Ehhe.

En olisi huolissaan makujen yhdistämisestä valmishedelmissä tai kasviksissa. Anna päärynää eka, ni sit voit maistattaa persikka-päärynää, omena-päärynää, mangoa samoin jne, jos monta hedelmää kerralla tuntuu hassulta. Kyllähän ne erilaisilta maistuu eikä vauvalle oo hedelmäsoseessa väliä onko maku "puhdas". Ei se siltä oikealta hedelmältä maistu kuitenkaan. :D Yksittäisinä halutessaan löytyy päärynän lisäksi ainakin omenaa, luumua ja mangoa, kasviksista maissia ja porkkanaa.

Itse olen käyttänyt myös noita Bonne:n soseita. 100% hedelmää eikä mitään lisättyä. Joissain vauvan soseissa on maissitärkkelystä, joka on yks pahimpia reaktioiden aiheuttajia. Näin minulle kertoi yks moniallergisten lasten äiti. Niin ja noi Bonnet löytyy hillohyllystä, 5dl pakkauksia ja yksittäisiä Makuja. Esim banaani, luumu, aprikoosi, mansikka jne.. Suosittelen.

Kiitos vinkeistä! Nyt koen olevani viisaampi. :D pitää siis tarkastaa Bonne. Ja hyvältä kuulostaa toi M&S:n taktiikka. Sitä pitää varmaan kokeilla joittenkin makujen kohdalla.

Tällä viikolla viikkolla ollaan maisteltu luumusosetta, omenasosetta ja sen yhdistelmää. Hyvin maistui luumusose tällä kertaa kun ekan kerran tuli hirveät virnistykset sekä pään ravistelua. Mä oon keitännyt kuivatut luumut pienessä määrässä vettä, sitten sauvasekoittimella sileäksi ja lopuksi sihvilän läpi vielä. Sama omenan kanssa.

Mun ystävä on tilannut hedelmäsoseita verkkokauppa.comista. Näyttäis olevan ihan hyvä valikoima muitakin soseita...vinkkinä niille jotka asuvat Helsingissä, Tampereella tai Oulussa.

Kannattaa tosiaan aloittaa yhdellä ja aluksi lisäillä hallitusti niitä makuja, jotta on helpompi jäljittää, jos tulee jotain reaktioita, että mikä on aiheuttaja. Sitten jos näyttää, että hyvin menee, voi vauhtia lisätä. Ja nykyäänhän suositellaan tosiaan, että jos tulee vain pieniä allergiareaktioita, niinei kokonaan välitetä aiheuttajaa vaan yritetään siedättää. Mutta tietty taas järki mukana

Kiitos vinkeistä!

Nyt sitten tajusin että eihän meillä maistella vielä mitään makuja ennen kun on tytön nuha parantunut! Makuaisti on taatusti huonompi nyt kun nenä on ihan tukossa. Ja muutenkin kivempi tutustua uuteen juttuun sitten paremmilla voimilla ja voinnilla :)

Me otettiin perunan kaveriksi maissisose. Perunasta typy ei niinkään välitä, syö kyllä lusikallisen mutta tuo maissi on sen mielestä syötävän hyvää, sitä menisi enemmänkin kuin äiti suostuu antamaan. Meillä ei ainakaan ole mitään vaikutusta yöuniin, tyttö heräsi viime yönäkin 5 kertaa.

Me tehtiin niin että ensin totuteltiin peruna, nyt otettiin eilen aamupäivästä maissia lusikallinen ja iltapäivästä taas lusikallinen tuttua perunaa. Ensi viikolla sitten taas jotain uutta kuvioon.

Mä olen ostanu kaikkia mahdollisia kasvis ja marjasoseita kaupasta ja sitten tehny itse. Soseiden alottelun jälkeen on poika alkanu heräämään yöllä tissille kahden tunnin välein. Kaikki tuntuu menevän aika hyvin alas paitsi bataatti ei maistunu ollenkaan. Munakoisokin kelpasi ja parsakaalista tykkäs todella paljon kun eilen ekaa kertaa kokeiltiin. Pääsääntöisesti poika saa rintamaitoa ja kaikki lisäsafkat tulee sitten aina kun itse syön. Eli aamulla ja lounasaikaan ja välipala-aikaan jne. Mulle se on helpompaa kun ei tarvitse katsella lapsen tuijotusta ja suun aukomista kun itse yksin syö :)

Takaisin